Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-22, 06:36   #1441
jordnötssmör
Registered User

jordnötssmörs avatar

Reg.datum: Oct 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Ja visst, har man inga smaklökar eller är extremt deffskadad går ju det mesta ner. Men visst smaken är som baken
Haha, ja har man inga problem med att efter en månad fortfarande kunna dricka ett glas bakpulver+salt och sleim av psylliumfrön så är kasseinfluffet med lite kalorifri pannkakssirap+chokladsås rena drömmen faktiskt ...
jordnötssmör är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 06:46   #1442
jordnötssmör
Registered User

jordnötssmörs avatar

Minns inte om "före-efter-bilder" visats eller eftersökts, men tänkte slänga in en ändå!

Skiljer exakt 4 veckor mellan bilderna
Vecka 1 - Tjockade
Vecka 2 - Varannan dag vlcd:n, varannan tjockade (dålig motivation)
Vecka 3 - Vlcd:n med en refeed (3274 kcal)
Vecka 4 - Vlcd:n med en refeed (3907 kcal)

Om någon tycker det är intressant så har jag vikten för varje dag också, någon annan än jag som lägger på mig mellan 2 och 3 kg under refeeden?

Körde som tidigare nämt 2 veckor, sedan halvt paus i en vecka och nu första veckan av två på "omgång 2"

Gammal 2013-11-22, 13:36   #1443
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Man lägger på sig vikt på en re-feed (och lite fett beroende på mängden fett i det man äter på överskottet). Men vikten är i princip endast glykogen och vatten.

Viktskillnad?
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-22, 14:40   #1444
jordnötssmör
Registered User

jordnötssmörs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Man lägger på sig vikt på en re-feed (och lite fett beroende på mängden fett i det man äter på överskottet). Men vikten är i princip endast glykogen och vatten.

Viktskillnad?
Jo precis, men 3 kg känns mycket ...

Viktskillnad dag 1 till 14 var -4,2
Det mätt morgonvikt, vätskefylld invägning. och slutvikten på morgonen innan re-feed (alltså rätt tomma lager)

Bilmässigt så stämmer nog den viktskillnaden relativt bra också, hade ingen våg vid bildtillfället, men måttbandet visade samma miljemått iaf.

Senast redigerad av jordnötssmör den 2013-11-22 klockan 14:42.
Gammal 2013-11-22, 16:33   #1445
tjing
Banned User

Mycket?

I en studie på unga män diffade det ungefär 7 kg i vikten mellan kolhydratsrestriktion och stor kolhydratsöverätning.
Gammal 2013-11-25, 06:26   #1446
jsgt
Registered User

Reg.datum: May 2012
Jag vet inte om min fråga redan besvarats, jag hittade i alla fall inget när jag sökte.

Enligt "A limit on the energy transfer rate from the human fat store in hypophagia" (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15615615) så kan kroppen bara frisätta ca 70 kcal/kg kroppsfett/dag. Den begränsningen borde väl även gälla under (högproteins-)VLCD. Varför försvinner inte mer fettfri massa?
jsgt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-25, 11:27   #1447
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
för att det inte finns en gräns vid 70kcal/kgFM
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-28, 23:19   #1448
Bossebäver
Registered User

Bossebävers avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
för att det inte finns en gräns vid 70kcal/kgFM
Finns det ingen gräns, finns det en högre gräns, finns en lägre gräns?
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-28, 23:24   #1449
tjing
Banned User

Någonstans måste energin givetvis komma ifrån och tillhandahåller man aminosyror vid jämna mellanrum måste kroppsfett i princip användas för energibehov. Kombinera med låga insulinnivåer en stor del av dygnet och saken är biff.

Se det som en modifierad fasta fast med "proteinpulser", som både stimulerar MPS och som minskar MPB (EAA och kasein). EAA ger en kortvarig insulinhöjning, kasein not so much.

Senast redigerad av tjing den 2013-11-28 klockan 23:30.
Gammal 2013-12-01, 02:45   #1450
F Ultra
Registered User

F Ultras avatar

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Nej, det finns inte i bakpulvret. Magnesium bör man ta extra. Hur mycket bakpulver och kalcium man behöver beror på innehållet i kaseinpulvret, men sannolikt så behövs ungefär de mängder jag nämnt.

Efter lite experimenterande så tror jag att det är bättre att komplettera JOZO mineralsalt med ca 1/4-1/3 vanligt natriumklorid (dvs vanligt bordssalt).
Nu kör ni visserligen med kasein men jag tänkte ändå komma med en liten varning vad gäller extra kalciumtillskott. Jag kör just nu med SELFs Micro Whey Active och där får man i sig drygt 93,2% av RDI per 100g pulver, vilket ju känns sådär med tanke på att man slänger i sig ca 335g varje dag. 312% av RDI kan ju inte vara helt hälsosamt(?) så jag kommer att byta pulver när det är slut, men det kan som sagt vara en god tanke att verkligen kolla upp halterna av mineraler, elektrolyter & co i det pulver som man använder så man vet hur mycket extra man verkligen behöver (eller inte behöver).
F Ultra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-01, 07:18   #1451
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Att man går över rekommenderat intag behöver inte betyda någon hälsofara, rdi=rekommenderar dagsintag. Dvs det intag som man rekommenderar för att fylla behovet.

Därmed inte sagt att det är bra att överdosera alla vitaminer och mineraler. Men om du tittar närmare på vad du äter under tex bulk så hamnar du säkert både över och under rdi på olika vitaminer och mineraler om du nu är som många andra tränande människor och inte äter tillräckligt varierande.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 09:52   #1452
charshy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Hallå där!

Jag har provat på denna diet i hopp om att gå ner i vikt snabbt men samtidigt behålla så mycket muskler som möjligt, här är lite feedback efter min första vecka.

Stats:
Längd:176 cm
Startvikt:80 kg
Nuvarade vikt 77.6 KG

Jag får i mig cirka 800 kcal per dag, 600 av dessa kcal kommer från whey 80, resterande från EAA, sedan tar jag också 4 g bakpulver, 10 gram salt, 20 gram psylliumfrön, 4 gram omega 3 och c vitamin och kreatin

Jag har inga större problem med hunger och träningen rullar på helt ok, kör ett helkroppspass varannan dag. Efter 4 dagars deff har jag tappat 2.4 kg.

Nu till min fråga, anser inte ni att 2.4 kg i början på en deff, med tanke på att man tappar gankasa mycket vätska i starten är ganska dåligt när man ligger på ett sådant stort underskott? visa dagar när jag väger mig på morgonen så väger jag precis lika mycket som dagen innan vilket gör mig osäker på om detta är rätt diet för mig

Senast redigerad av charshy den 2013-12-12 klockan 09:54.
charshy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 10:54   #1453
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag antar att denna viktnedgång inte innefattar en ätardag. I så fall är det inte speciellt stor viktnedgång men inget att oroa sig över. Du vet att energiunderskottet är stort (eftersom du har full koll på intaget), så om viktnedgången blir mindre än förväntat så innebär det att du går ner en ganska stor andel fett och mindre andel fettfri massa, det är en bra sak.
Med ett energiunderskott på 2000kcal/dag så går man maximalt ner 1,5 kg rent fett per vecka (utan ätardag).
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 10:58   #1454
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Hur kosten sett ut innan man startar VLCD är ju också en faktor att ta hänsyn till. Har man vräkt i sig kolhydrater dagarna innan så lär man tappa väldigt mycket mer i vikt de första dagarna.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-12, 11:44   #1455
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Finns det ingen gräns, finns det en högre gräns, finns en lägre gräns?
En gräns finns nog någonstans, troligtvis inte vid 70 kcal dock. Det kan nog ganska många som genomfört snabba viktnedgångar vittna om.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:23.