Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-17, 17:38   #33451
olwe
Registered User

olwes avatar

Reg.datum: Sep 2004
Väldigt få tycker dock att det är ett "kniveggsbeslut". Jag respekterar att du har en egen åsikt men det är absolut du som är kontroversiell när du påstår att det var "knivsegg".

Jag tycker att 3:e var den jämnaste ronden med GSP som vinnare i den. Alla andra ronder samt alla typer av "helhetstänkande" i matchen går till Hendricks, som dessutom var nära att avsluta GSP.

Jag hejade helt klart på GSP då jag tycker han är förskräckligt cool som fighter på alla sätt och vis men det kändes hela tiden som att han skulle bli knockad vilken sekund som helst.
Gammal 2013-11-17, 17:51   #33452
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag kanske går emot den nuvarande majoriteten, men det betyder inte att jag har fel. I mina ögon så lider dem av ett förutfattade meningar, nämligen att allt som Hendricks träffar är aphårt (oavsett om det är en ren träff eller inte), och att GSP är gjord av glas.
Det har funnits mycket, MYCKET mer klara ronder där folk var mer oeniga.
Då har jag inget emot att GSP skulle förlorat, då jag knappast är ett fan, och då skulle han inte hotat Andersons rekord.
Gammal 2013-11-17, 18:02   #33453
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Helhetstänkande är dessutom irrelevant eftersom vi använder unified rules. Enligt Pride regler så vann Johnny, ja.
Gammal 2013-11-17, 18:08   #33454
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Att ronder där man blir totalt överkörd (men inte halvt mördad vilket ger ett 10-8) och sparringsronder med bara fotsparkar och armslag värderas lika är ett stort problem. Ingen aning vad lösningen är dock. Att införa halva poäng osv brukar föreslås, men frågan är om det inte skapar ännu mer kaos bland domarna som redan har stora problem med ett så enkelt regelverk.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 18:17   #33455
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Allt beror på perspektiv. T.ex. om man bedömer en fight efter vem som vinner på slutet (d.v.s. vem som rimligen skulle vinna om fighten fortsatte), så vann GSP. Bedömer man på total skada, och vem som kom närmast till att vinna på avslut, så vann Hendricks.
Tvivlar på att ett halvpoängsystem skulle gjort mycket skillnad. Vad man först behöver är att förtydliga reglerna, och ge exakta riktlinjer för hur mycket ett löst slag är värt jämfört en takedown, etc. Och faktiskt oftare ge folk 10-8 och även 10-7 ronder, men även 10-10 ronder.

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-11-17 klockan 18:23.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 18:51   #33456
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Så vad tror ni GSP har för personliga problem?
På allt han har sagt innan, och vad Dana sagt, så låter det som han har ngn slags OCD.
Gammal 2013-11-17, 18:58   #33457
Kinbote
Registered User

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av olwe Visa inlägg
Jag tycker att 3:e var den jämnaste ronden med GSP som vinnare i den. Alla andra ronder samt alla typer av "helhetstänkande" i matchen går till Hendricks, som dessutom var nära att avsluta GSP.
.
Titta på första ronden igen i detalj och säg vad du tycker, att den klart skulle gå till Hendricks är för mig trams.

En stor del av ronden är består av clinch där Hendricks fokuserar på att knäa GSP:s lår/knä, och GSP kontrar med knän/slag mot magen. De är helt jämna här i antal strikes och signifikans.
Båda har varsin nedtagning, GSP följer upp sin med ett submission-försök medan Hendricks får in ett slag under sitt.
Båda gör var sitt misslyckat nedtagningförsök, här vinner Hendricks en fördel eftersom han under GSP:s försök, som är mer utdraget, stör honom med 5-6 mini-armbågar från kort distans som ser ut att göra en del skada summerat.
Återstoden av ronden består av stående fighting där GSP klart landar fler strikes än Hendricks. Mest signifikant där är en ren huvudspark från GSP, samt ett knä från Hendricks då GSP går på TD, dock ser man i reprisen att knät inte tar så hårt som det först ser ut.

Ska man ge ronden till Hendricks så rankar man hans korta armbågar högre än sub-försök+några sparkar/jabbar från GSP.
Jag skulle nog säga att första borde varit en draw (vilket domarna dock väldigt sällan sätter), skulle jag ge den till någon skulle jag ge den till GSP men det är en smaksak.

Att en sådan majoritet tycker att det är ett rån beror förmodligen på flera faktorer.
Den främsta orsaken är att folk inte tar hänsyn till hur regelsystemet ser ut, helt klart gjorde Hendricks mer skada totalt, men här är det round-by-round som bedöms. Gillar man inte systemet ska man skylla på det, inte på domarna.
Dels, som snuggles redan varit inne på, finns det en psykologisk aspekt när vi pratar om fighters med så dominant historik. En underdog som lägger sig på samma nivå som favoriten överpresterar utifrån förväntningarna och vice versa.
Kommenteringen gör också sitt för de som inte är där live, första ronden är t.ex. partisk i sin kommentering, till Hendricks fördel. Merparten av det han landar bedöms med ord som "vicious" och liknande, trots att det saknar grund utifrån det man ser. I clinchen nämner Rogan upprepade gånger att Hendricks knäar G:s lår, men inget om att G hela tiden kontrar med likvärdiga knän/slag mot magen osv.
Slutligen har vi aspekten av GSP:s ömtåliga hud där han lätt får cuts och blir blåslagen.

Nu har jag koncentrerat mig på första ronden eftersom det var den som enligt protokollet avgjorde matchen.

Senast redigerad av Kinbote den 2013-11-17 klockan 19:04.
Kinbote är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 19:06   #33458
Doctor Snuggles
Pink belt

Doctor Snuggless avatar

Exakt. Tror det också beror på att den allmäna åsikten om Hendricks är att han slår lika hårt som en tungviktare, och att GSP är gjord av glas, vilket gör att Hendricks slag värderas högre än hur en domare som är opartisk och inte vet något om endera fighter skulle värdera dem.
Gammal 2013-11-17, 19:15   #33459
Kinbote
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
På allt han har sagt innan, och vad Dana sagt, så låter det som han har ngn slags OCD.
Kan vara något sådant, Dana verkar ju tona ner det hela ganska mycket efter att ha pratat med honom, så han tycker uppenbarligen inte att det är något stort problem. Dock inte så säker på att GSP håller med.

Utifrån det som kom fram i JRE så verkar han ju också klart oroad av Aliens/tidshopp, även om jag inte tror det har någon del i hans beslut nu så blir man ändå jäkligt nyfiken på vad som rör sig i hans huvud.

Citat:
Exakt. Tror det också beror på att den allmäna åsikten om Hendricks är att han slår lika hårt som en tungviktare, och att GSP är gjord av glas, vilket gör att Hendricks slag värderas högre än hur en domare som är opartisk och inte vet något om endera fighter skulle värdera dem.
Precis, hypen påverkar säkert en del där.

Senast redigerad av Kinbote den 2013-11-17 klockan 19:19.
Gammal 2013-11-17, 19:18   #33460
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Fast ser man till första ronden så landar ju ingen av dom något slag av värde. Clinchen vinner Hendricks enligt mig då han sätter hårdare knän och styr GSP mot buren, GSP:s knän sitter inte särskilt bra dessutom. Sen är inte armbågarna så väldigt lösa, GSP avbryter sin nedtagning pga dom. GSP har huvudsparken och Hendricks knät mot huvudet.
Ronden är helt klart jämn och skulle kunna vara en draw, men ser inget fel alls att ge den till Hendricks heller.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 19:22   #33461
okeej
Banned User

Reg.datum: Nov 2013
Citat:
Och faktiskt oftare ge folk 10-8 och även 10-7 ronder, men även 10-10 ronder.
Detta skulle fixa mycket tror jag.
okeej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-17, 19:22   #33462
cero
Registered User

ceros avatar

Citat:
Först verkade det som att alla övertolkade när han helt enkelt sade att han var trött på att tävla (vilket både Firas och hans mentor har varit inne på), men han sa också något i stil med "It's been chaos, I can't sleep at night over this" senare på presskonferansen, så vem vet.
Gammal 2013-11-17, 19:22   #33463
Kinbote
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Fast ser man till första ronden så landar ju ingen av dom något slag av värde. Clinchen vinner Hendricks enligt mig då han sätter hårdare knän och styr GSP mot buren, GSP:s knän sitter inte särskilt bra dessutom. Sen är inte armbågarna så väldigt lösa, GSP avbryter sin nedtagning pga dom. GSP har huvudsparken och Hendricks knät mot huvudet.
Ronden är helt klart jämn och skulle kunna vara en draw, men ser inget fel alls att ge den till Hendricks heller.
Det gör inte jag heller, min poäng var att det är tramsigt att kalla det för rån när den avgörande ronden i princip var en draw. Jag hade inte haft något att invända mot om domslutet hade varit det omvända.

Edit: Sedan håller jag inte med om clinchen, GSP checkar många knän vilket gör att de möjligen ser hårdare ut.

Senast redigerad av Kinbote den 2013-11-17 klockan 19:27.
Gammal 2013-11-17, 19:27   #33464
cero
Registered User

ceros avatar

Någon som följt Woodleys karriär och kan kommentera hans kondition? Kan han klara 3 ronder mot någon skicklig utan att dö av hjärtattack med den mängden muskelmassa?

Ser att han gått till dombeslut flera gånger, men vad jag har läst på forum har han dominerat många av hans tidigare matcher med brottning och fått vila mycket på marken.
Gammal 2013-11-17, 19:49   #33465
strikt
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Seriöst, tycker inte domslutet var konstigt. Alex jones kändes värre.

Dessutom ska man vinna över en champ, inte stångas och misslyckas med att köra över honom. Champen ska ju premieras mer i titelfight. GSP vann hyfsat rättvist. Hendricks misslyckades med sin uppgift.
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.