Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-14, 12:27   #61
pellepedal
Registered User

pellepedals avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Det är helt ok ökningar tycker jag. Ungefär vad någon som ligger i presterar under dom första två åren. Du har helt klart fått bra resultat.

Jag vet inte vad det är som gör att pellepedal ser rött hela tiden. I hela tråden finns just nu två kritiska argument mot SG. Det ena är det Medusa säger om skaderisken, det andra är det z-bumbi säger om att dess metod som eventuellt mer lämpad för tyngdlyftningsträning.

Jag vill avdemonisera SG (och alla andra träningsmetoder) och se vad dom består av. Vad resultaten blir av dom föredrar jag att fundera över själv i relation till vad jag anser mig klara och eventuellt prova.

``"hyperacceleration" och "hyperadaption"´´

Tillåt mig fnissa en smula. Sådana begrepp kan jag helt enkelt inte ta på allvar. Två nonsensord uppfunna av SG-författaren. För er som är logiskt utmanade så bör jag kanske förtydliga att jag inte kritiserar vad som eventuellt ligger bakom orden, utan orden i sig. Vad är det som gör att man väljer att hitta på flummiga ord som etikett på olika aspekter av träningen? Känns det inte lite förnedrande att behöva läsa sånt?

Hinner inte skriva mer, ska ta FancyPantsHyperslappageLunch2000(tm) som del av min dagliga SmartyPantsTimesliceAllocationRecoveryPhaseAbsorbt ion(tm). Obs!!!11!!oneone!!1 TA REDA PÅ FAKTA innan ni antyder något om min HellaOptimisedGrowthPlanMethodOfRapidButtKickage20 03-metod.
Men hallå. Det jag retar mig på är att du hänger upp dig på småsaker. Vad spelar det för roll vad författaren av boken änvänder för ord.

Så länge det han skriver (i det här fallet SG) levererar det jag vill ha, spelar det väl ingen roll om varannat ord skulle vara bajs eller vad som helst.
När jag köper en bok om ett nytt träningsupplägg är jag inte ute efter nån skönlitteratur. Jag vill ha bättre resultat av träningen än vad jag fått tidigare. Då tycker i alla fall inte jag det spelar nån roll om författaren använder vissa ord som ingen annan gör.

Stämmer inte det in på dig är det nog bättre du går med i nån läsgrupp på biblioteket eller nåt. För så värst många träningsböcker kommer du nog inte köpa i så fall...

Och vad gäller diskusionerna med Z, så tror jag vi löst det nu...
pellepedal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 13:35   #62
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av pellepedal
Men hallå. Det jag retar mig på är att du hänger upp dig på småsaker. Vad spelar det för roll vad författaren av boken änvänder för ord.

Så länge det han skriver (i det här fallet SG) levererar det jag vill ha, spelar det väl ingen roll om varannat ord skulle vara bajs eller vad som helst.
När jag köper en bok om ett nytt träningsupplägg är jag inte ute efter nån skönlitteratur. Jag vill ha bättre resultat av träningen än vad jag fått tidigare. Då tycker i alla fall inte jag det spelar nån roll om författaren använder vissa ord som ingen annan gör.

Stämmer inte det in på dig är det nog bättre du går med i nån läsgrupp på biblioteket eller nåt. För så värst många träningsböcker kommer du nog inte köpa i så fall...

Och vad gäller diskusionerna med Z, så tror jag vi löst det nu...
Du har rätt i att jag inte köper så många träningsböcker, för dom flesta innehåller just det. Uppfunna ord att tillskriva allsköns magi och lura tonåringar med. Det känns inte seriöst att läsa sånt helt enkelt. Det spelar ingen roll hur bra metoden är, marknadsförs den på det sättet kan jag omöjligt ta den på allvar.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 13:58   #63
pellepedal
Registered User

pellepedals avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Du har rätt i att jag inte köper så många träningsböcker, för dom flesta innehåller just det. Uppfunna ord att tillskriva allsköns magi och lura tonåringar med. Det känns inte seriöst att läsa sånt helt enkelt. Det spelar ingen roll hur bra metoden är, marknadsförs den på det sättet kan jag omöjligt ta den på allvar.
Ok. Då tycker jag snarare det är du som har problem med hur du uppfattar det du läser...
Själv tycker jag inte det spelar nån roll hur språker är bara boken levererar det man vill ha av den när man kör det den förespråkar. I det här fallet, mycket mer muskler.
Vi kan väl lämna det här nu. Känns som vi bara irreterar oss på fel småsaker i varandras inlägg. Eller?
pellepedal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 13:59   #64
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Jag är skeptisk mot modeord och andra magiska ord som värdeladdas. När jag läser en text så är jag ute efter substans.
Gammal 2004-12-14, 15:06   #65
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Reg.datum: Sep 2003
"Hyperacceleration" är den fas av periodiseringen när man tränar väldigt hårt, så att man blir akut övertränad. "Hyperadaption" är den fas av periodiseringen som följer, då skär man ner på antalet set och reps, ökar vilan, ger kroppen möjlighet att ta igen "laggen" från den första fasen, därav "adaption". Boken är på engelska.

Såvitt jag känner till finns det inga ord för detta redan, då är det väl bara bra om författaren skapar ett ord med en viss definition som är relevant för det han/hon presenterar.
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Medusa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-14, 15:15   #66
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Menar du att ordet "hyperacceleration" har något som helst att göra med: "att träna sig till ett akut övertränat tillstånd över en given tidsperiod"? Exakt vilken hastighet är det som accelereras så fasligt mycket?

Adaption betyder sen anpassning, vilket inte riktigt är samma sak som att sänka intensiteten och träningsfrekvensen. Åtminstone inte för vanliga människor som nöjer sig med det vanliga vokabuläret. Hur blev det sen Hyperadaption? Vari ligger sjäva hyper-heten av anpassningen?

Du förtstår fortfarande inte att orden är rent hittepu (för att använda skånska)? Det är etiketter på olika aspekter av SG-metoden, jag är väl medveten om det. Det fungerar, som jag tjatat om bjärty gånger, säkerligen hur bra som helst. Men måste det marknadsföras så barnsligt?
Gammal 2004-12-14, 15:24   #67
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Det sker över 3 veckor, vilket är en kort tid att bli övertränad på, då får man ha det som syfte.

Adaption" kommer av att man ger kroppen en chans att anpassa sig, något som den inte kunde göra under första fasen helt enkelt därför att mängden arbete var alldeles för stor.

Marknadsföringen tycker jag är häftig
"Fuck you skinny-ass little sissy-boys. I'm huge and brutally strong. I love it, chicks love it, other guys love it. I could effortlessly kill you with one punch.." - Sammich "It's almost like there's more to life than covering yourself in Pam and turpentine and parading in your underwear, isn't there?" - Sammich
Gammal 2004-12-14, 15:26   #68
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Det är ändå ett rätt så intressant sätt att smiska kroppen på. Det överlägset svåraste i sammanhanget är ändå inte att göra reppen man ska på gymmet, utan att gå dit.

Varför tycker du förresten att skaderisken är högre i SG än din nya träningsvariant Medusa? Är det inflammationer i axlar osv du menar?
Gammal 2004-12-14, 17:16   #69
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Citat:
Det är ändå ett rätt så intressant sätt att smiska kroppen på. Det överlägset svåraste i sammanhanget är ändå inte att göra reppen man ska på gymmet, utan att gå dit.

Varför tycker du förresten att skaderisken är högre i SG än din nya träningsvariant Medusa? Är det inflammationer i axlar osv du menar?
Det är ett bra program, man växer snabbt på det...PM:a mig om du vill veta mera...

Jag tycker skaderisken är högre...Man tränar musklerna 3-6 ggr i veckan, vilket utsätter fästen och ursprung för enorma påfrestningar, speciellt då som du skrev, axlarna...Dessutom gör man relativt få set, 3-5 oftast, vilket innebär att man är väldigt stark i de set man gör, även om repstalet kan vara ex 13-15 så kan man fortfarande lyfta riktigt tungt i och med att det är så få set så blir man inte utröttad, detta kombinerat med den extrema frekvensen är enligt mig, farligt...Det sista låter löjligt, men man växer så snabbt att man får se till så att resten av kroppen hänger med, annars lyfter man snart för mycket...Som att försöka passa in en XXXL kille i en XXL tröja...
Gammal 2004-12-14, 17:22   #70
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Du kanske förstår min skepsis mot "växer för snabbt"-ideerna.

Om jag ställer det i ljuset av det jag upplever som skillnad nu när jag tränar igenom kroppen två varv varje vecka, så undrar jag om det inte är den ökade tonusen du tycker är att du växer snabbare? Iallafall förklarar jag det så för mig själv, jag har svårt att tänka mig någon annan förklaring. Jag ser/är definitivt större genomsnittligt under dagen/veckorna när jag tränar såhär eftersom jag alltid har "två-dagar-efter"-tryck i ena halvan av kroppen. Det är en skön känsla för egot, men jag vet inte om det finns mer bakom ännu.
Gammal 2004-12-14, 17:31   #71
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Jo, jag förstår din skepsis...
Det kan vara som du säger, att man har sådant tryck genom veckan så att man upplever sig som större...Men min styrka ökade för varje vecka, likaså kroppsvikten, en del var fett dessutom...Men jag tycker inte man på något sätt ska måla ut det som något superprogram, för det som låg till grund var disciplin och väldigt hård träning, samt ev. nybörjarökningar...Alla program har sina fördelar och nackdelar, men jag vet att SG inte är optimalt för mig...
Gammal 2004-12-14, 17:36   #72
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Och där sattes fingret på det berömda Det. Hård träning och disciplin. Om vi uppfinner ett ord att tillskriva den magin till, så kan vi sen sälja en bok full av dravel och tjäna pengar. Vi kallar den Megastfuandsquatbjotch2000
Gammal 2004-12-14, 17:40   #73
Medusa
DC disciple

Medusas avatar

Citat:
Och där sattes fingret på det berömda Det. Hård träning och disciplin. Om vi uppfinner ett ord att tillskriva den magin till, så kan vi sen sälja en bok full av dravel och tjäna pengar. Vi kallar den Megastfuandsquatbjotch2000

Nej men seriöst...Om man tror på vad man gör, går in för det till 100%, sköter dieten, då ökar man bra, om inte programmet är katastrofalt och konstruerat av en komplett idiot....
Gammal 2004-12-14, 17:43   #74
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Naturligtvis, det är därför såna här diskussioner ofta är på fel plan. Grundförutsättningen är ju att man sköter allting "fram" till dom jämföra metoderna. Vilket blir skillnaden mellan en realisering av SG jämfört med mitt eget program för mig. Jag ökar, och ökar till min belåtenhet med mitt program redan, så vilka ytterligare ökningar skulle SG medföra?
Gammal 2004-12-14, 17:45   #75
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Glöm inte maten också, man måste äta för att öka.
Iofs lägger du det i en annan bok som heter Megastfuandeatbjotch2006
2006 för att visa att det är framtidens diet.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:45.