2013-09-07, 18:41
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
det var ju ingen hundraprocentig sanning såklart men någonting att gå på.
Jag är i princip nästan alltid torr och hård dagen efter en rejäl re-feed (om jag legat lågt på kolhydrater ett par dagar tidigare.
|
n=1...
|
|
|
2013-09-07, 18:43
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Lyle McDonald skriver precis vad tjing säger, att man gjort "rätt" om man är torr och hård efter refeed på lågkolhydratdiet. Är man inte det har man ätit för mycket och "fel". Men då pratar vi seriösa tävlingsdieter osv om det ska ha betydelse enligt mig.
|
|
|
2013-09-07, 19:19
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Ja givetvis har det inte särskilt stor betydelse på en vanlig deff, flikade mest in det om man vill se schysst ut dagen efter.
Har dock upplevt flera plötsliga förändringar i fettvikt efter re-feeds som sammanfaller med hårdheten, d v s plötsligt har fett släppt synbart. En platå har bestigits. Så det är nog inte bara vattennivåer som spökar heller.
Och fler delar ju den erfarenheten. Och mekanismerna har jag redan varit inne på.
Senast redigerad av tjing den 2013-09-07 klockan 19:23.
|
|
|
2013-09-07, 19:31
|
|
Risotto
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Lyle McDonald skriver precis vad tjing säger, att man gjort "rätt" om man är torr och hård efter refeed på lågkolhydratdiet. Är man inte det har man ätit för mycket och "fel". Men då pratar vi seriösa tävlingsdieter osv om det ska ha betydelse enligt mig.
|
Jo, jag vet det. Det jag aldrig fått svar på är vad det är som de facto händer.
Citat:
Ursprungligen postat av tjing
Ja givetvis har det inte särskilt stor betydelse på en vanlig deff, flikade mest in det om man vill se schysst ut dagen efter.
Har dock upplevt flera plötsliga förändringar i fettvikt efter re-feeds som sammanfaller med hårdheten, d v s plötsligt har fett släppt synbart. En platå har bestigits. Så det är nog inte bara vattennivåer som spökar heller.
Och fler delar ju den erfarenheten. Och mekanismerna har jag redan varit inne på.
|
Jag har själv upplevt samma sak, men jag kan inte avgöra om det beror på subkutan vätska som runnit av och eventuellt använts vid glykogeninlagringen eller om det beror på något annat.
|
|
|
2013-09-07, 21:34
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
Jo, jag vet det. Det jag aldrig fått svar på är vad det är som de facto händer.
Jag har själv upplevt samma sak, men jag kan inte avgöra om det beror på subkutan vätska som runnit av och eventuellt använts vid glykogeninlagringen eller om det beror på något annat.
|
Det får någon annan uttala sig om, men det handlar väl om att det ser bättre ut för att man varit tömd och fyller ut musklerna och får tryck, och detta utan att lägga på sig en "hinna" som man kan göra om det inte blir som man tänkt sig. Jaja, detta är ju ingen förklaring på vad som händer som sagt.
|
|
|
2013-09-08, 11:52
|
|
Risotto
|
Citat:
Det får någon annan uttala sig om, men det handlar väl om att det ser bättre ut för att man varit tömd och fyller ut musklerna och får tryck, och detta utan att lägga på sig en "hinna" som man kan göra om det inte blir som man tänkt sig. Jaja, detta är ju ingen förklaring på vad som händer som sagt.
|
Exakt. :-)
Jag har aldrig förstått hur subkutan vätska ska kunna visa huruvida en refeed varit lyckad eller inte. Natriumretention pga aldosteronobalanser kan ju ha samma effekt, trots energiunderskott.
|
|
|
2013-09-08, 12:33
|
|
Registered User
|
Min refeed igår hamnade på ca 4k kcal.
240P 650k 30F
Proteinet blev tyvärr lite högt men var sugen på kött till middag.
Vaknade iaf upp med en betydligt bättre form idag och är rätt så säker på att jag hade kunnat tryckt lite mer kolhydrater. Inte hård men mer "slimmad" är jag iaf. Ca 2 kg viktuppgång.
Ca 1 timme in i refeeden så hände något konstigt. Mitt periferiseendet ballade ur och jag hade svårt att läsa vad som stod på datorn eller se på tv. Var typ som virvlar/prickar runtom och jag fick någon form av tunnelseende där jag såg bra. Detta försvann efter ca 30 min men var ändå lite läskigt. Vet inte om det berodde på Pwo'n, träningspasset eller kolhydraterna men var jäkligt konstigt.
|
|
|
2013-09-08, 12:55
|
|
Surgubbe
|
SJukt att lyckas hålla fettet så lågt, kan inte varit någon rolig ätardag  Pasta är iofs gott, och bröd, men man vill ju ha något på brödet, hehe.
|
|
|
2013-09-08, 13:02
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp
Min refeed igår hamnade på ca 4k kcal.
240P 650k 30F
Proteinet blev tyvärr lite högt men var sugen på kött till middag.
Vaknade iaf upp med en betydligt bättre form idag och är rätt så säker på att jag hade kunnat tryckt lite mer kolhydrater. Inte hård men mer "slimmad" är jag iaf. Ca 2 kg viktuppgång.
Ca 1 timme in i refeeden så hände något konstigt. Mitt periferiseendet ballade ur och jag hade svårt att läsa vad som stod på datorn eller se på tv. Var typ som virvlar/prickar runtom och jag fick någon form av tunnelseende där jag såg bra. Detta försvann efter ca 30 min men var ändå lite läskigt. Vet inte om det berodde på Pwo'n, träningspasset eller kolhydraterna men var jäkligt konstigt.
|
Kolla upp Ögonmigrän på wiki och se om det passar in.
|
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
|
|
|
2013-09-08, 13:28
|
|
Registered User
|
Citat:
SJukt att lyckas hålla fettet så lågt, kan inte varit någon rolig ätardag  Pasta är iofs gott, och bröd, men man vill ju ha något på brödet, hehe.
|
Faktiskt inga problem, var egentligen ej så mycket jag behövde hålla igen på. Det jag saknade var choklad/glass/bakverk.
|
|
|
2013-09-08, 13:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo
Kolla upp Ögonmigrän på wiki och se om det passar in.
|
Tack så mycket, var nog det då!
"Tillståndet tycks bero på tillfälligt förändrad elasticitet i en del av hjärnans blodkärl." Dem dere carbs?
|
|
|
2013-09-08, 13:32
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kamp
Faktiskt inga problem, var egentligen ej så mycket jag behövde hålla igen på. Det jag saknade var choklad/glass/bakverk.
|
Du hade ju kunnat dra i dig ett lass glass med chokladsås på det där utan problem. Max 50g fett är en riktlinje, lite över kommer inte direkt förstöra något. Nåja om 6 dagar kanske du får en glass ;-)
|
|
|
2013-09-09, 08:50
|
|
Registered User
|
Ni som kör helkroppspass under denna diet, hur ser de ut?
Jag själv kör 3st/vecka varav ett är på lördag då jag fyller på. Detta pass ser jag verkligen till att ta ut mig helt och reppar ut på slutet.
Det blir oftast Böj>Bänk>Skivrodd>Militär 3 tunga arbetsset på varje. Därefter kör jag Myo på typ benspark, armar, bröstpress och kabelrodd.
Senast redigerad av Kamp den 2013-09-09 klockan 08:53.
|
|
|
2013-09-09, 15:54
|
|
Surgubbe
|
Efter dagens podcast så kanske jag kan slänga in en liten fråga som man aldrig kom in på (vill inte göra tråden till någon fortsättning på podcasten men är lite nyfiken på just detta), nämligen om Ola vågar spekulera i var gränsen för hur länge man bör köra VLCD går. Och då menar jag inte för att ta skada, det togs upp utan när det börjar bli för stor risk för muskelförlust? Kanske är helt omöjligt att svara på, men jag kan ju fråga hur långt du Ola skulle våga dig på att köra? Runt 10%?
|
|
|
2013-09-09, 16:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Jag var nere på 7-8% och ökade i muskelmassa så jag hade inte varit så orolig att "köra hela vägen". Man får iofs väga in hur mycket muskelmassa man har och hur länge man gått på diet. Jag har varken mycket muskler eller körde speciellt länge (7 veckor)så de får man ju väga in förståss.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:46.
|

|