2013-09-05, 04:19
|
|
|
Tack, god jul!
Reg.datum: May 2013
|
Hur känns det att gå sub 10% bf?
Är det nice? Jag pratar om er som har en del kött under fettet också. Det kommer ta mig en 4 veckor diet ytterligare för att gå ner dem där två kilona som tar mig från typ 9.5% till en 7.5% och jag undrar, är det värt det?
Hur då undrar du? Jo för att jämföra, vissa dagar går man in på gymmet och har ett sånt förbannat gött tryck att det är löjligt. Är det så mycket skönare att ligga på den låga bf nivån än mer normala 10%?
|
Stats Q2 2024: Bänk: 130x2 | Böj 160x1 | Mark 220x1 | @ 95 kg, 178 cm
|
|
|
2013-09-05, 05:52
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
'Trycket' blir sämre, inte bättre, när man är riktigt hård. Man kan känna att styrkan finns, men att den inte går att utnyttja.
|
|
|
2013-09-05, 10:16
|
|
|
Guest
Reg.datum: Mar 2010
|
Jag har legat under 10% i 6 år snart, förutom en kortare period då jag låg högre (12-15%)(viktuppgång efter en period med ganska kraftig undervikt).
Vad gäller tryck har jag inget att jämföra med då jag bara tränat styrketräning när jag haft en låg mängd kroppsfett (tränar knappt konventionell styrketräning öht iofs). Minns att löpningen blev bra mycket lättare när jag kom i puberteten (det var då jag blev "deffad" sas).
Positivt:
Pull ups, push ups och liknande övningar blir roligare och lättare att utföra.
Man blir snyggare (subjektivt).
Kläder sitter bekvämare.
Man slipper vara varm som en kamin dygnet runt.
Negativt:
Kan bli lite kallt på vintern om man inte har långkalsonger.
Räcker med några dagars matslarv för att man skall känna sig tom och klen, som sagt inget att jämföra med men jag kan tänka mig att man klarar av sådant bättre med några kilo extra.
|
|
|
2013-09-05, 13:19
|
|
|
Tack, god jul!
|
Oj okej jag ser att jag uttryckte mig kasst. När jag pratade om trycket så menade jag att vissa dagar känns det väldigt bra, och det är en stor skillnad mot det normala, och vad jag undrar är om det känns väldigt mycket bättre _rent generellt_ att ligga under 10%, än att ligga runt 12.
Inte bara när det gäller tryck utan att "allt" känns lite extra bra, att kläder sitter bättre, att man känner sig i toppform med massa energi etc. Eller om det faktiskt är strunt samma förutom att man är väldigt hård.
|
|
|
|
2013-09-05, 13:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2012
|
Känner mig smutsig.
|
|
|
2013-09-05, 15:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Gymmässigt är min personliga erfarenhet att det inte är riiiiktigt lika roligt. För 5 år sedan minns jag det som att jag hade "mer att ta av" på gymmet. Det där sista saknas.
Allt "det andra" kompenserar dock. i dagens utseendefixerade värld för oss som blir glad av bekräftelse från det andra könet i form av blickar, leenden och smörigare bemötanden blir det lite roligare att falla inom ramen av "mindre kroppsfett". Häromveckan blev jag stoppad på stan ang en förfrågan att gå som modell. Det hände aldrig på 10+... Jag kommer aldrig gå över tio igen, som det känns nu
|
|
|
|
2013-09-05, 16:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Så länge man inte vandrar omkring utan tröja hela tiden som någon sorts jubelidiot så känns det väl som att det är ganska sak samma om man har 10,12 eller 15 procent.
Senast redigerad av JamesD den 2013-09-05 klockan 16:54.
|
|
|
2013-09-05, 17:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av abstract
Häromveckan blev jag stoppad på stan ang en förfrågan att gå som modell. Det hände aldrig på 10+... Jag kommer aldrig gå över tio igen, som det känns nu 
|
Hur ska någon veta om du ligger på 8% eller 12% när du har kläder på dig? 10-12% är nog optimalt som manlig modell, under det är inte åtråvärt i den absoluta majoriteten av modellsammanhang.
|
2013-09-05, 19:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Hur ska någon veta om du ligger på 8% eller 12% när du har kläder på dig? 10-12% är nog optimalt som manlig modell, under det är inte åtråvärt i den absoluta majoriteten av modellsammanhang.
|
Ja, jag har varken intresse eller erfarenhet av branschen, men gissningsvis ser kanske vissa personer skillnad på 8% och 12% en varm sommardag när man stroserar i linne nedför en gata. I dunno. And don´t care. Jag svarade bara på TS fråga, har inget som helst intresse av att hävda mig/söka bekräftelse på internet
Fast jag erkänner att det verkar så, när jag nu läser vad jag skrev
|
|
|
|
2013-09-05, 19:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2009
|
För mig: Sämre tryck, inte lika stark och svårare att hålla 8% än runt 10-12%.
Rent estetiskt tycker jag om att ligga runt 8% men inte värt det för mig i långa loppet.
|
|
|
2013-09-06, 01:50
|
|
|
Tack, god jul!
|
Fina svar. Slutsats - måste lätt prova
|
|
|
|
2013-09-06, 10:21
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Rapportera gärna hur det går sen.
Upplever ni stor skillnad mellan själva deffen och kaloribalansen efter deffen? Orken i gymmet är ju en sak, men jag tänker på hur energin är i kroppen i vardagen. Man vill ju gärna vara lite pigg och alert på jobbet också och inte knalla runt som Ior. Märker ni stor skillnad där?
|
|
|
2013-09-06, 10:51
|
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Heh, min bror frågade mig hur det kändes att vara så deffad en gång när jag var i bra form. Som om det skulle vara något annat sinnestillstånd eller så eller att kroppen skulle kännas annorlunda på något sätt. Det är ju ingen skillnad, man känner sig likadan. Lite hungrigare bara, men det kan man vara när man är fet också.
Nu var det inte det som frågan handlade om dock.
För mig är det helt klart roligare överlag att träna ju bättre form jag är i trots att jag självklart är svagare runt 85 kg än runt 100 kg. Det är riktigt kul att sätta nya PB när man är fet, visst, men det gör man inte varje gång man tränar bara för att man är fet. När man är i bra form så är det som att man ser att träningen ger effekt, varje gång - visst är det bara en illusion, men det känns bra ändå varje gång. Speciellt när man är på väg ner i vikt så ser man ju resultat rätt snabbt.
Sen behöver man ju inte bli svagare bara för att man går ner från 9,5% till 7,5%. Där nere så gör det inte så stor skillnad, har man gått ned från över 15% till under 10% har man enligt mig redan fått stå ut med den största minskningen i styrka.
Dessutom kan man få ett jävla megatryck i deffat tillstånd om man laddar upp rejält med kolhydrater ibland. Något som inte direkt händer om man är fet. Men generellt så är trycket sämre under 10%.
|
|
|
2013-09-06, 12:38
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
Som tjej - näradödenupplevelse allt under 12%.
14-15 funkar bra för mig just nu. Bra tryck så länge kcal är på överskott. Är påväg upp högre för att se hur livet är uppe i det spannet. Har aldrig tränat styrka på högre bf än nuvarande. Går säkert bra mycket bättre kan jag föreställa mig.
Generellt mår jag dock skit om jag äter det minsta för lite och har typ koncentrationssvårigheter och är allmänt grinig och rätt matfixerad trots överskott, så kognitionen tror jag tar mer stryk än träningen. Vilket inte är så bra för studier och dylikt.
|
|
|
2013-09-06, 12:41
|
|
|
Tack, god jul!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Heh, min bror frågade mig hur det kändes att vara så deffad en gång när jag var i bra form. Som om det skulle vara något annat sinnestillstånd eller så eller att kroppen skulle kännas annorlunda på något sätt. Det är ju ingen skillnad, man känner sig likadan. Lite hungrigare bara, men det kan man vara när man är fet också.
Nu var det inte det som frågan handlade om dock.
För mig är det helt klart roligare överlag att träna ju bättre form jag är i trots att jag självklart är svagare runt 85 kg än runt 100 kg. Det är riktigt kul att sätta nya PB när man är fet, visst, men det gör man inte varje gång man tränar bara för att man är fet. När man är i bra form så är det som att man ser att träningen ger effekt, varje gång - visst är det bara en illusion, men det känns bra ändå varje gång. Speciellt när man är på väg ner i vikt så ser man ju resultat rätt snabbt.
Sen behöver man ju inte bli svagare bara för att man går ner från 9,5% till 7,5%. Där nere så gör det inte så stor skillnad, har man gått ned från över 15% till under 10% har man enligt mig redan fått stå ut med den största minskningen i styrka.
Dessutom kan man få ett jävla megatryck i deffat tillstånd om man laddar upp rejält med kolhydrater ibland. Något som inte direkt händer om man är fet. Men generellt så är trycket sämre under 10%.
|
Bra post.. Jag kan tänka mig att det blir ännu en anledning att gå till gymmet. Förutom att man sakta bygger vidare på sitt projekt, så ser man sjukt pumpad och cool ut, och detta kommer omedelbart.
Ja det här megatrycket som kommer ibland när man minst anar det, vad beror det på? Det är inte så enkelt som att bara bomba kolhydrater dagen och timmarna innan passet, och att man är utsövd. Sömn har inte ens med saken att göra, vissa gånger kommer jag till gymmet helt mentalt utmattad men kroppen löser biffen åt mig. När man minst anar det så känns det som att hela kroppen fjädrar vikten åt en pga trycket.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.
|

|