Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-11, 16:07   #12076
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
Nu sitter man här och funderar utan att komma på någon bra lösning.

Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort. Det måste klara av minst fyra skärmar, bör inte vara så fruktansvärt dyrt (helst 2-4k) och vara en rimlig prestandahöjning från ett GTX570.

Det känns inte riktigt som att det finns någon kandidat som sticker ut. 760 är marginellt bättre än ett 660 TI - men i förhållande till 570 får man ungefär en tredjedel mer power. Inte speciellt mycket för ~2-2,5k. 770 är och andra sidan ungefär lika mycket vassare än 760 som 760 är 570. Vi börjar däremot tala en ganska stor prishöjning utan någon fantastisk höjning. 780 verkar vara nästa steg man vill ta kortmässigt, men då börjar man tala 5-6k.

Tittar man på AMD faller några av de billigare varianterna av 7950 och 7970 på att de bara verkar ha stöd för 3 skärmar. 7950 verkar vara rätt likvärdigt med 760 och 7970 med 770. 770 är däremot lite snabbare, medan 7970 är lite billigare.

Inget kort sticker som ut speciellt mycket. Med tanke på att min nuvarande kort redan fortfarande har så pass hög prestanda i förhållande till de billigare varianterna är det relativa priset per prestandavinst rätt stort, men 770 och 7970 börjar bli rätt dyra absolut sett istället.

Vad hade kolopanelen satsat på?
Jag ska köpa två till skärmar, så 4 skärmar är ett minimum.
Gammal 2013-08-11, 21:57   #12077
simmejävel
Registered User

simmejävels avatar

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Nordenator Visa inlägg
Nu sitter man här och funderar utan att komma på någon bra lösning.

Jag är på jakt efter ett nytt grafikkort. Det måste klara av minst fyra skärmar, bör inte vara så fruktansvärt dyrt (helst 2-4k) och vara en rimlig prestandahöjning från ett GTX570.

Det känns inte riktigt som att det finns någon kandidat som sticker ut. 760 är marginellt bättre än ett 660 TI - men i förhållande till 570 får man ungefär en tredjedel mer power. Inte speciellt mycket för ~2-2,5k. 770 är och andra sidan ungefär lika mycket vassare än 760 som 760 är 570. Vi börjar däremot tala en ganska stor prishöjning utan någon fantastisk höjning. 780 verkar vara nästa steg man vill ta kortmässigt, men då börjar man tala 5-6k.

Tittar man på AMD faller några av de billigare varianterna av 7950 och 7970 på att de bara verkar ha stöd för 3 skärmar. 7950 verkar vara rätt likvärdigt med 760 och 7970 med 770. 770 är däremot lite snabbare, medan 7970 är lite billigare.

Inget kort sticker som ut speciellt mycket. Med tanke på att min nuvarande kort redan fortfarande har så pass hög prestanda i förhållande till de billigare varianterna är det relativa priset per prestandavinst rätt stort, men 770 och 7970 börjar bli rätt dyra absolut sett istället.

Vad hade kolopanelen satsat på?
Jag ska köpa två till skärmar, så 4 skärmar är ett minimum.
Jag hade köpt 770 även om det är lite dyrare. Inom ett år eller två kommer de ha sjunkit rätt bra i pris och då kan du köpa ett till och köra SLI istället för att behöva köpa ett nytt dyrt igen.

Köper du ett lite billigare/sämre kort känns risken större att du får lägga det på tippen och köpa ett nytt i motsvarande prisklass när du tycker att det inte duger längre.

Sen ligger min expertis knappast i hårdvara så lyssna gärna på någon som är mer insatt på just den biten.
simmejävel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-11, 22:07   #12078
Nordenator
:D

Nordenators avatar

Reg.datum: Apr 2006
SLI är inte mycket att hänga i granen då korten ofta bara en sjunker en viss mängd i pris och fasas ut i förmån för budgetvarianter på nya serier. Mitt kort jag köpte för 3,3k kostar 2,5k idag två år senare. SLI förstår jag om man är riktigt prestandaintresserad och inte har några större problem på pengafronten, men som budgetalternativ har det aldrig verkat vara vettigt då jag kikat.

Jag har vidare hört att AMD sänkt priset på sina kretsar, så det kanske blir billigare med ett 6970 framöver. I så fall är det nog alternativet jag går på. För 2,5-3k skulle det sitta fint.
Gammal 2013-08-16, 07:35   #12079
Captainwide
Registered User

Captainwides avatar

Reg.datum: May 2012
Vet inte om frågan borde höra hemma här menmen. Kan man flytta itunes (alltså hela paketet, everything, rubbet) från C-disken till någon annan på något sätt?
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 18:54   #12080
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Reg.datum: Dec 2006
Hjelp kolo

Ska installera en router (D-Link DIR-600) men det funkar inte. Jag gör precis som de säger på installations-CDn, men det failar redan när jag ska sätta in ethernet-kabeln i routerns LAN-port 1 samt i datorn. Enligt instruktionen skall då lampan för LAN-port 1 lysa, men det gör den inte! Och de säger ingenting om vad man ska göra om den inte lyser. När jag trycker Nästa så säger den bara att den inte är ansluten.

Vad sjutton är det som är fel?
Gammal 2013-08-16, 19:17   #12081
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Hjelp kolo

Ska installera en router (D-Link DIR-600) men det funkar inte. Jag gör precis som de säger på installations-CDn, men det failar redan när jag ska sätta in ethernet-kabeln i routerns LAN-port 1 samt i datorn. Enligt instruktionen skall då lampan för LAN-port 1 lysa, men det gör den inte! Och de säger ingenting om vad man ska göra om den inte lyser. När jag trycker Nästa så säger den bara att den inte är ansluten.

den ska ju lysa upp direkt???
har du kollat inställningarna i adressen?
skriv detta i webbläsarn tex.
192.168.0.1

är ditt nätverkskort aktiverat och funkar kolla enhetshanteraren.
vad visar det i nätverks och delningscenter??

m.m m.m
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 19:20   #12082
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Lyser någon lampa? Har du pluggat i nätadaptern?
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 19:22   #12083
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Hjelp kolo

Lampan lyser när datorn nätverkskort har kontakt med routern. Lyser den inte så har du antagligen kopplat fel.

Här är en bild på din router.
http://images4.wikia.nocookie.net/__...k_DIR-600b.jpg

I anslutning "internet" ska du kopplat in nätverkskabeln ifrån ditt modem (om du har ADSL). I port 1 sätter du i nätverkskabeln som sedermera ansluts till datorns nätverkskort.

Då ska allt lysa. Gör det inte de så fungerar antingen inte ditt nätverkskort eller så får du testa en annan port i routern.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 20:04   #12084
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Nu har jag lyckats ta mig förbi det steget i alla fall... Kan ha varit så att jag råkade inaktivera LAN-porten (kan man ens det?) i samband med att jag inaktiverade den trådlösa adaptern...

Hur som helst, nog fan ska det fortsätta krångla. Nu påstår den att jag angett fel ISP-information? Den enda information jag angav var att det är en dynamisk IP-adress (Telia fiber). Vet inte ens vad ISP-information är för något?

Edit: OK, nu vet jag vad ISP står för :P Men vafan, ringde ju Telia och de sade att jag skulle ange dynamisk IP, och det vet jag ju att de har också så nu har jag verkligen ingen aning vad routern tycker jag gör för fel...

Senast redigerad av Carolinew den 2013-08-16 klockan 20:07.
Carolinew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-16, 20:14   #12085
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Hur ser din internetanslutning ut? Har du ett ADSL-modem anslutet till ett telefonjack?

Har du en annan router emellan ditt modem och din router? I så fall behöver du stänga av vissa funktioner i routern.
Gammal 2013-08-16, 20:16   #12086
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jockefoten Visa inlägg
Hur ser din internetanslutning ut? Har du ett ADSL-modem anslutet till ett telefonjack?
Det är telia fiber så har bara en liten dosa på väggen som jag sätter in internetkabeln i.
Gammal 2013-08-16, 20:16   #12087
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

varför d-link router när telias nya modem har allt i ett...
router,wifi, blablabla...

anyway här har jag en fråga... som är bråttom..

nya datorhögtalare 2.1 letas... tips???? bra och klart ljud till film...
basen är inte super viktig men ska vara ställbar.
design ett plus.
Gammal 2013-08-16, 20:18   #12088
Carolinew
Kolozzeums hjältinna.

Carolinews avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wzup2u Visa inlägg
varför d-link router när telias nya modem har allt i ett...
router,wifi, blablabla...
Huh? Det var telia själva som sa att jag skulle skaffa en router.
Gammal 2013-08-16, 20:20   #12089
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Citat:
Ja, du ska inte ha ett modem om du använder dig av fiber....

Följer du denna guiden?

http://www.dlink.com/-/media/Consume...nual_EN_UK.pdf
Gammal 2013-08-16, 20:26   #12090
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Citat:
varför??? vad har du för uppkoppling???

modem och router och trådlöst i ett...
Ett enkelt och säkert sätt att knyta samman ditt hem trådlöst. För en billig peng får du ett säkert, lättskött och trådlöst nätverk. Koppla in datorer, nätverksskrivare, spelkonsoler och annan hemelektronik så att alla enheterna fungerar tillsammans.
går koppla in allt i ren princip utan krångel... min mor fick hem detta förra veckan utan extra kostnad ord pris 29kr månaden men du kan tjata till dig gratis.

att koppla till en router e så onödigt när du kan fixa denna antar du har telias gamla modem.

Senast redigerad av Wzup2u den 2013-08-16 klockan 20:27.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:37.