Menar du att jag rundar av vid ländryggen? Jag vet faktiskt inte... Det var i slutet av passet så antagligen lite trötthet, men de har även blivit en dålig vana.
Ja, fick höra de med tyngden på framkant i PM också. Får försöka jobba på de, men det är så jäkla svårt utan att någon liksom rättar en, och visar. Inget vidare att bo långt ifrån närmsta klubb :/
Vad skulle ni säga är dom 3 viktigaste sakerna att tänka på i en hang clean?
Sett på en del videos, en del verkar böja på knäna (som inför ett hopp) med en rak rygg och sedan hoppa (t.ex denna; http://www.youtube.com/watch?v=Da1axAh815s ) medans en del verkar luta kroppen framåt mycket, skjuta bak röven, böja mindre på knäna och dra mer med ryggen. Hur föredrar ni?
Försöker iallafall tänka på att dra stången så nära kroppen som möjligt, försöka dra mig under stången och få fram armbågarna när den landar på axlarna. Lite svårt att få till det där hoppet bra, men det är bara nöta på. Går alltid ner i en front squat förövrigt.
Ska försöka filma och lägga upp här något pass, men om någon kan ge lite tips att tänka på, så kanske man kan slipa lite på det innan.
Vad skulle ni säga är dom 3 viktigaste sakerna att tänka på i en hang clean?
Sett på en del videos, en del verkar böja på knäna (som inför ett hopp) med en rak rygg och sedan hoppa (t.ex denna; http://www.youtube.com/watch?v=Da1axAh815s ) medans en del verkar luta kroppen framåt mycket, skjuta bak röven, böja mindre på knäna och dra mer med ryggen. Hur föredrar ni?
Försöker iallafall tänka på att dra stången så nära kroppen som möjligt, försöka dra mig under stången och få fram armbågarna när den landar på axlarna. Lite svårt att få till det där hoppet bra, men det är bara nöta på. Går alltid ner i en front squat förövrigt.
Ska försöka filma och lägga upp här något pass, men om någon kan ge lite tips att tänka på, så kanske man kan slipa lite på det innan.
Jag föredrar mitt emellan, så man får nytta av både ben och rygg.
Tre viktigaste:
1. Hoppa - fånga
2. Hitta rytmen. Pam - pam
3. Avslappnade armar, ut med armbågarna
Jag föredrar mitt emellan, så man får nytta av både ben och rygg.
Tre viktigaste:
1. Hoppa - fånga
2. Hitta rytmen. Pam - pam
3. Avslappnade armar, ut med armbågarna
Tack för svaret Just hoppet jag har störst problem med att få till riktigt fint, men ska fortsätta nöta på med det!
Ingen skönhetsvändning, men är man nybörjare så är man.
Tar emot alla tips som kan hjälpa mig. Detta var 5 kg under mitt PB.
Vill själv få fram armbågarna mycket mer, nu blev det något mellanting, kanske få tyngdpunkten aningen mer bakåt.