Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-13, 17:28   #12001
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Att öppna portar är inget svårt, och på samma sätt är det inget svårt att skaffa ett statiskt IP-nummer.

http://portforward.com/
http://portforward.com/networking/staticip.htm

Angående torrentklient så tycker jag att du ska köra med utorrent och ingen annan.
Jag fixade det nu. Men nästa grej är att jag inte får kontakt mellan dator och nätverksenhet med min direktkabel (crossover) som jag nyss köpt. Det blir någon konflikt med två nätverk och bla bla bla.

Fan vad allt ska vara krångligt.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-13, 18:01   #12002
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
en polare nämnde nått om något som skyddade en mot åska, nått som man satte in i eluttaget som dator och allt är inkopplat till.
vad heter en sådan och vart kan man få tag i en? är det någon speciell man bör köpa eller duger det med vilken som?
finns det även nått som skyddar själva bredbands uttaget också?
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information

Senast redigerad av mangemani den 2013-07-13 klockan 18:02.
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-13, 19:56   #12003
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Jag tror att det är detta jag vill ha. Hur sjutton ska jag få det att funka?

Just nu kan jag få Internet via WiFi till både media extendern och datorn, men jag har ingen fungerande direktkoppling mellan dem för snabb filöverföring. Dessutom kan inte min media extender se mappar på laptoppen (jag har delat ut en mapp som borde vara synlig). Den identifierar "Workgroup" -> "Laptop" men sen är laptoppen tom, tycker den. Men prio just nu: få direktlänken mellan de två enheterna att funka.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-07-13 klockan 19:58.
Gammal 2013-07-13, 20:29   #12004
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Jag tror att det är detta jag vill ha. Hur sjutton ska jag få det att funka?

Just nu kan jag få Internet via WiFi till både media extendern och datorn, men jag har ingen fungerande direktkoppling mellan dem för snabb filöverföring. Dessutom kan inte min media extender se mappar på laptoppen (jag har delat ut en mapp som borde vara synlig). Den identifierar "Workgroup" -> "Laptop" men sen är laptoppen tom, tycker den. Men prio just nu: få direktlänken mellan de två enheterna att funka.

testa något ftp program? kanske.
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-14, 13:19   #12005
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Har lyckats nu så att enheterna har separat WiFi mot internet och dessutom direktkoppling mellan sig. Förutom att tilldela statiska IP-adresser behövde bara "dela internet" från värddatorns WiFi (trots att inte recievern får Internet från laptopen; men det behövde tydligen göras ändå för att det inte skulle bli en konflikt mellan nätverkskorten). Mitt ESET tycker att media recievern gör en ARP-förgiftningsattack så fort den skickar data men eftersom jag når enhetens mappar osv så bryr jag mig inte (om det nu inte liggar bakom andra problem...).

Problem: Kan fortfarande inte ladda ner torrents direkt till nätverkshårddisken på media recievern eftersom den tappar anslutningen helt random (inte så att jag märker det, men tydligen händer det ändå eftersom torrent-klienten helt plötsligt kommer med ett meddelande om att den inte hittar sökvägen för nerladdningsplatsen). Eftersom kabelöverföringen bara är 2-5 Mb/s hade det varit smidigt om man kunde ladda ner stora filmer etc direkt till nätverkshårddisken, istället för att först dra ner dem till laptopen och sedan skicka över till nätverkshårddisken.

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-07-14 klockan 13:21.
Gammal 2013-07-14, 13:22   #12006
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Nätverkshårddisk aka vad som sitter vart?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-14, 13:32   #12007
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Nätverkshårddisk aka vad som sitter vart?
3,5" S-ATA HDD som sitter i min media reciever (direktkoppling till den via crossover-kabel, den har förmodligen kontakt via WiFi också).

Citat:
Gammal 2013-07-14, 13:39   #12008
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Så du laddar ner med torrentklient på laptop till hårddisk på media.

Att du bara får 2-5mb/sek över tp verkar märklig och även att den kopplar ner då och då. Det mesta låter som något med mediaenheten som krånglar, något med dess inställningar och/eller hårdvara och inte resten av din setup.

Det enda jag kan tänka mig annars är att laptopen avmountar enheten/något sorts power save men det är inget direkt som man kan säga "det här är felet".
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 05:30   #12009
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Har löst problemet med direktnedladdning av torrents från laptop till mediareciever iaf. Varken uTorrent eller BitTorrent är särskilt bra på att hantera långa sökvägar och nätverkshårddiskar har väldigt långa namn. När jag gav sökvägen \\DUNE\DuneHDD_5c0e1bab_5658_4fdd_8732_b0afb9596b7 2 beteckningen "Z:" och valde "Z:" som nerladdningsplats har klienten inte tappat kontakten med mediarecievern en enda gång. Tydligen får den totala längden på sökvägen (d.v.s. inklusive sådant som undermappar, mapp och filnamn) inte överstiga 256 tecken.

...men har fortfarande bara 2-5 megabytes / sekund vid direktöverföring med TP-kabel.

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-07-15 klockan 05:33.
Gammal 2013-07-15, 09:19   #12010
Ozma
Registered User

Ozmas avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
en polare nämnde nått om något som skyddade en mot åska, nått som man satte in i eluttaget som dator och allt är inkopplat till.
vad heter en sådan och vart kan man få tag i en? är det någon speciell man bör köpa eller duger det med vilken som?
finns det även nått som skyddar själva bredbands uttaget också?
De kallas för överspänningsskydd och finns att köpa på t ex Clas Ohlson: http://www.clasohlson.com/se/b/El/Sl...%A4nningsskydd
Gammal 2013-07-17, 11:20   #12011
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Laddade just ner "Intel Management Engine Interface Driver", en drivrutin. Det är en stor fil, sedan kör man den, och efter ett tag säger den "all files successfully unzipped" eller nåt sånt. Ok, now what? Är den installerad eller ska jag klicka på någon av filerna i mappen som skapades? I så fall, vilken?
Gammal 2013-07-17, 15:42   #12012
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Laddade just ner "Intel Management Engine Interface Driver", en drivrutin. Det är en stor fil, sedan kör man den, och efter ett tag säger den "all files successfully unzipped" eller nåt sånt. Ok, now what? Är den installerad eller ska jag klicka på någon av filerna i mappen som skapades? I så fall, vilken?
Vilka filer finns det att klicka på? Någon som heter Install eller Setup månne?
Gammal 2013-07-17, 16:16   #12013
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Vad skall du med den till? Den finns från början med i Windows, och man brukar inte behöva uppdatera den om man inte byter från t ex Sandy Bridge till Ivy Bride på ett moderkort som inte stödjer Ivy Bridge utan biosuppdatering.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 22:43   #12014
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
la märke till att mina minnen bara körs i 800mhz(de är 1600mhz minnen).
var in och kikade i bios, men där såg det helt ok ut(vad jag kunde se).
varför körs de bara i 50%?
är det som CPUn, alltså att de höjs till 1600mhz då det behövs?
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-17, 22:47   #12015
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
la märke till att mina minnen bara körs i 800mhz(de är 1600mhz minnen).
var in och kikade i bios, men där såg det helt ok ut(vad jag kunde se).
varför körs de bara i 50%?
är det som CPUn, alltså att de höjs till 1600mhz då det behövs?
Det beror väl på hur de sitter isatta i moderkortet?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:19.