Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-07-11, 13:19   #1171
Depzon
Registered User

Reg.datum: Jan 2005
Funderar på att prova det här med myoreps för att spara tid om det blir helkroppspass, dock har jag aldrig provat det förut och ska dessutom vara på ett gym jag inte är van vid, så risken finns kanske att det blir lite hattigt. Så svårt att hitta en balans mellan volym och rimlig tidsåtgång, om man ska försaka vissa muskelgrupper till förmån för de "viktigare" osv. Och sen det att man mot slutet av passen lär vara rätt så svag och slut p.g.a. dieten.
Gammal 2013-07-11, 13:22   #1172
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
Funderar på att prova det här med myoreps för att spara tid om det blir helkroppspass, dock har jag aldrig provat det förut och ska dessutom vara på ett gym jag inte är van vid, så risken finns kanske att det blir lite hattigt. Så svårt att hitta en balans mellan volym och rimlig tidsåtgång, om man ska försaka vissa muskelgrupper till förmån för de "viktigare" osv. Och sen det att man mot slutet av passen lär vara rätt så svag och slut p.g.a. dieten.
Myoreps är inget komplicerat. Och man prioriterar de stora tunga övningarna, tex börja med böj, sen bänk, press, chins och därefter disco. Tex..Men som sagt kör man ca 8 dagar så kvittar det förmodligen, bara man får in några tunga pass.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 14:43   #1173
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Avsluta gärna med ett helkroppspass på själva laddningsdagen. Det kan göra laddningen effektivare.
Tömningspasset skall däremot inte vara speciellt tungt, man skall mest avverka reps utan failure eller forced reps.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 15:45   #1174
Depzon
Registered User

Ja, det blir nog så här:

Lördag: Halvkropp
Söndag: Halvkropp
Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Helkropp + efterföljande laddning

Kan det vara en fördel med att inleda med ett seriöst och tungt helkroppspass för att sedan låta det övergå i ett tömningspass? Lär ju iofs bli ett hur långt pass som helst i så fall. Kanske kommer vara bra tömd ändå bara genom det vanliga helkroppspasset.

Gober: Med "därefter disco", inkluderar det enkla övningar för muskelgrupper som redan tränats genom basövningar, alltså att köra typ bröstpress i maskin fastän man redan kört bänkpress en halvtimme tidigare, eller syftade du bara på t.ex. biceps, triceps osv som inte redan körts specifikt? Jag tänkte att om det första exemplet var fallet, vore det då inte bäst att köra ett myoset bröst direkt efter bänkpressen?
Gammal 2013-07-11, 16:42   #1175
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

^^syftar på curls, pushdowns etc, dvs inte de stora basövningarna.

Angående refeed/laddning. Hur långt tid tar det för kolhydraterna att ge effekt. Nu kör ju inte jag VLCD längre men ett lite mixat upplägg.

Om jag tex börjar fylla upp med kolhydrater på fredagkväll, 200-300g kolhydrater, fortsätter på lördagsmorgon och fyller på lite till frukost och lunch, tränar sedan på eftermiddag/kväll och fortsätter refeed resten av lördagen. Kommer hinner man få till ett "tryck" till dess?

Har nämligen inte riktigt känt av något riktigt bra tryck varken när jag kört VLCD eller nuvarande upplägg (dock bättre nu då jag drar i mig 50-150g kolhydrater om dagen). Har hela tiden kört refeed på lördag och då alltså samma dag kört veckans sista pass samma dag. Man borde kanske egentligen köra dagen efter refeed om det är just tryck man vill ha?

Är det en bra idé att köra lite uppladdning redan på fredagkväll?

Nu är jag i slutfasen av dieten och har väl typ två veckor kvar så kommer inte köra någon monsterrefeeds men är mest nyfiken vad som är bäst.

Testade förövrigt GPLC + agmatine ihop med kolhydrater till PWOn idag, och fick ganska bra pump för första gången på länge. Ska testa igen på lördag med mycket kolhydrater i kroppen
Gammal 2013-07-11, 17:34   #1176
Depzon
Registered User

Jo, det hängde jag med på, men syftet med min undran är om jag kan avrunda varje basövning med en myoövning för samma muskel eller om det är bättre att köra enbart basövning. Och att spara det här med myo till de muskler som ändå inte har någon så värst rejäl och krävande basövning i arsenalen.
Gammal 2013-07-11, 17:39   #1177
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Jo, det hängde jag med på, men syftet med min undran är om jag kan avrunda varje basövning med en myoövning för samma muskel eller om det är bättre att köra enbart basövning. Och att spara det här med myo till de muskler som ändå inte har någon så värst rejäl och krävande basövning i arsenalen.
Tycker du letar efter optimala detaljer, kör det som känns bäst, alla är olika. Klart du kan köra tex Rodd eller Chins och sen curls, eller Bänk och sen pushdowns osv, kan ju köra det som ett slags superset också. Kör som du vill, försök bara att köra tungt och intensivt är mitt tips.
Gammal 2013-07-11, 19:11   #1178
Depzon
Registered User

Då är frågan om myoreps räknas som "tungt" Jobbigt säkerligen, men inte samma vikter.
Gammal 2013-07-11, 19:16   #1179
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Då är frågan om myoreps räknas som "tungt" Jobbigt säkerligen, men inte samma vikter.
Ptja, klarar du 8 reps första gången och ner till 1 rep så får man väl säga att det är tungt. Gör du 50rep första setet så är det inte tungt ;-)
Gammal 2013-07-11, 21:20   #1180
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Reg.datum: Dec 2004
Om man ser till det som skrivits i flertalet andra trådar redan så kanske svaret borde vara givet men gör det någon väsentlig skillnad om man klämmer in lite mer i varje kaseindrink så dom blir färre? Inte klockrent o springa ifrån på jobbet flera gånger varje dag.
grisbil3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-11, 21:48   #1181
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av grisbil3n Visa inlägg
Om man ser till det som skrivits i flertalet andra trådar redan så kanske svaret borde vara givet men gör det någon väsentlig skillnad om man klämmer in lite mer i varje kaseindrink så dom blir färre? Inte klockrent o springa ifrån på jobbet flera gånger varje dag.
1. EAA när du vaknar och kasein innan du drar till jobb.
2. Lunch på jobb, EAA och innan du har slut på lunch kasein.
3. När du kommer hem
4. Innan läggdags

? Behöver inte "springa ifrån"
Gammal 2013-07-11, 23:20   #1182
Lillpajken94
Registered User

Lillpajken94s avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
För mig är det självklart att man skall använda kreatin. Finns ingen vettig anledning att inte göra det som jag ser det. Prova gärna med lite högre doser än normalt eftersom "dåligt tryck" är ett problem på denna diet. Jag använde även beta-alanin och HMB. ZMA har jag använt som magnesiumkälla men slutat med för det blir för mycket zink och är inte prisvärt.
Okej, tack! Skitkul att ni lägger ner tid o svarar..

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Det borde funka bra, det är inget magiskt med VLCD och mer kolhydrater gör att de flesta presterar bättre. Jag gissar t o m att de flesta tjänar på att få i sig mer kolhydrater för att prestera bättre på gymmet om de tänker försöka köra liknande dieter över längre tid, VLCD är ju inget för prestation utan för att tappa vikt snabbt.
Jo, men alltid kul o kunna ge bättre på gymmet
Som man lastar får man lyfta.
Lillpajken94 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-12, 10:09   #1183
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Man skall köra så att man inte tror att man får någon träningsvärk. Dvs, reppa på ganska lätta vikter och utan att lägga så stort fokus på den negativa fasen.
Gammal 2013-07-12, 10:11   #1184
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Angående refeed/laddning. Hur långt tid tar det för kolhydraterna att ge effekt. Nu kör ju inte jag VLCD längre men ett lite mixat upplägg.

Om jag tex börjar fylla upp med kolhydrater på fredagkväll, 200-300g kolhydrater, fortsätter på lördagsmorgon och fyller på lite till frukost och lunch, tränar sedan på eftermiddag/kväll och fortsätter refeed resten av lördagen. Kommer hinner man få till ett "tryck" till dess?
Om man är hyfsat tömd tar det ca 28-36 tim av kolhydratöverskott för superkompensation. För att toppa upp fullständigt kan det behövas 48 tim.
Gammal 2013-07-12, 10:14   #1185
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Man behöver för övrigt kring 800-1200 g (eller lite mer om man väger mer) kolhydrater för att maxa lagren om man är tömd och som Ola skriver ska det intas under en längre tid.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.