2013-06-05, 17:32
|
|
|
Det kunde vart värre
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod
Har en Dlink dir655-router och köpte nyss en trådlös dongel till min stationära, en Netgear wnda3100.
När jag kör speedtest får jag bara ut 25/10 på min 100/10 lina medans när jag kör trådat får jag ut 95/10. Är det nån inställningsgrej jag missat? För routern och dongeln ska väl klara upp till 100mbit ner?
|
DIR 655:an är inte känd för att ha nån vidare bra trådlös del, jag får ut som mest runt 80Mbit utan kryptering med laptopen cirka 30cm ifrån routern, med kryptering och ett par väggar mellan så får man inte ut så mycket (30Mbit kanske).
Edit: Kan säga att jag har beställt tre st cirka 30cm långa antenner med 10dBi förstärkning, ska bli intressant att se vad det gör för prestandan, hjälper det inte så har jag slösat bort hela 45kr
Senast redigerad av HMB den 2013-06-05 klockan 17:34.
|
|
|
2013-06-05, 17:44
|
|
|
Kolozzeum Security
Reg.datum: Aug 2001
|
Att jag får offra lite hastighet när jag kör trådlöst är jag helt med på, men att den cappar vid 25mbit varje gång tyckte jag var lite skumt bara.
2013-06-05, 17:48
|
|
|
Försent nu då.. =(
Reg.datum: May 2011
|
Alltså, att du endast får ut 25/100 låter väldigt lite, trotts routern du har.
Kör du trådat via den routern när du jämför?
|
|
|
2013-06-05, 17:56
|
|
|
Kolozzeum Security
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom
Alltså, att du endast får ut 25/100 låter väldigt lite, trotts routern du har.
Kör du trådat via den routern när du jämför?
|
Kör jag trådat får jag 95/10
Nu kopplade jag in doneln till en medföljande usb-förlängning vilket resulterade i att jag kom upp i ca 43-48/10. Så det blev lite bättre nu iaf.
Edit: Vid en tredje mätning kom jag upp i 67mbit ner så det börjar "lea" till sig..
2013-06-05, 17:58
|
|
|
Försent nu då.. =(
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod
Kör jag trådat får jag 95/10
Nu kopplade jag in doneln till en medföljande usb-förlängning vilket resulterade i att jag kom upp i ca 43-48/10. Så det blev lite bättre nu iaf. 
|
Jasså okej. Nu kan det nog vara så att routern flaskar resten. Med en korrekt inställning kan du nog få ut ett par mbps till
|
|
|
2013-06-07, 08:15
|
|
|
Grov som en bofink!
Reg.datum: Nov 2007
|
För att strema film, tanka hem saker, surf, spotify och liknande (ej spel, videoredigering eller annat), räcker det med denna?
Acer Revo L80
Intel Core i3-2377M, 8GB RAM, 750GB HD, Intel HD 3000, WLAN, USB 3.0, Windows 8
Eller är det klokare (och nästa lika dyrt) att ta en riktigt stationnär dator och dra hdmi kabel till tv från den? Typ denna...
Acer Aspire X3995
Intel Core i5-3330, 8GB RAM, 1TB HD, Geforce GT620 2GB, DVD±RW, Windows 8
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
|
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 ⇦ klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
|
|
|
2013-06-10, 19:11
|
|
|
Kolozzeums hjältinna.
Reg.datum: Dec 2006
|
Min relativt nya dator (köpte den förra hösten), en Asus A55A, har börjat stänga av sig själv plötsligt då och då. Helt oväntat och utan anledning, allt funkar annars, temperaturen är normal etc. I början hände de kanske en eller två gånger per månad, men just idag har det hänt 3(!) gånger! Det lustiga är att idag har även webbläsaren raderat all historik av sig själv vid dessa avstängningar, hur fasen nu det hänger ihop för det har inte hänt förut.
Vad beror detta på? Någon som vet? Kan fasen inte lämna in den på reparation då jag är totalt beroende av den för både jobb och plugg. Men garantin är ju förstås kvar. Har väldigt dålig erfarenhet av att skicka iväg datorer på reparation då de bara skickar tillbaka den tre veckor senare och påstår att det inte är något fel på den, men sen fortsätter samma problem ändå.
|
2013-06-10, 22:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew
Min relativt nya dator (köpte den förra hösten), en Asus A55A, har börjat stänga av sig själv plötsligt då och då. Helt oväntat och utan anledning, allt funkar annars, temperaturen är normal etc. I början hände de kanske en eller två gånger per månad, men just idag har det hänt 3(!) gånger! Det lustiga är att idag har även webbläsaren raderat all historik av sig själv vid dessa avstängningar, hur fasen nu det hänger ihop för det har inte hänt förut.
Vad beror detta på? Någon som vet? Kan fasen inte lämna in den på reparation då jag är totalt beroende av den för både jobb och plugg. Men garantin är ju förstås kvar. Har väldigt dålig erfarenhet av att skicka iväg datorer på reparation då de bara skickar tillbaka den tre veckor senare och påstår att det inte är något fel på den, men sen fortsätter samma problem ändå.
|
Får du blåskärm eller blir den bara svart och dör? Datorer kan stänga av sig för att skydda hårdvaran, så kanske är något som börjar bli allt mer defekt. Går ju iaf att testa minnet själv med memtest, finns att ladda ned. Vissa operativsystem har inbyggt minnestest. Du får inga felmeddelanden?
Le mobil
|
2013-06-11, 07:49
|
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew
|
Det är en omöjlig fråga att svara på då det kan kan vara väldigt mycket som är fel. Kolla om det står något i systemloggarna.
Dessa olika saker har det varit problem med när mina datorer stängt av sig: Värme, trasig installation av operativsystem, trasiga minne, trasig CPU, trasigt moderkort, trasig disk, trasigt grafikkort, trasigt PSU. Någon trött kombination. Slarv med distanser.
Och det är i princip alla komponenter i en dator.
|
|
|
2013-06-11, 22:10
|
|
|
Kolozzeums hjältinna.
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Får du blåskärm eller blir den bara svart och dör? Datorer kan stänga av sig för att skydda hårdvaran, så kanske är något som börjar bli allt mer defekt. Går ju iaf att testa minnet själv med memtest, finns att ladda ned. Vissa operativsystem har inbyggt minnestest. Du får inga felmeddelanden?
Le mobil
|
Ingen blåskärm. Den stänger bara av sig själv på en halv sekund, pang, svart. När jag startar sen så säger den att datorn inte stängdes av korrekt yadayada och frågar om jag vill starta windows (7) normalt. Annars inga felmeddelanden alls.
Citat:
Ursprungligen postat av 4623
Det är en omöjlig fråga att svara på då det kan kan vara väldigt mycket som är fel. Kolla om det står något i systemloggarna.
Dessa olika saker har det varit problem med när mina datorer stängt av sig: Värme, trasig installation av operativsystem, trasiga minne, trasig CPU, trasigt moderkort, trasig disk, trasigt grafikkort, trasigt PSU. Någon trött kombination. Slarv med distanser.
Och det är i princip alla komponenter i en dator. 
|
Jag kan absolut ingenting om sånt där... Hur tittar man i systemloggarna? Vet inte ens vad det är.
|
2013-06-11, 22:23
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2011
|
Så vad säger alla datornördar här inne om nya macbook air, macbook pro, har en stor budget i nuläget och skall studera till nästa höst, spara slantarna till nästa gen eller verkar denna "duglig"  ?
|
|
|
2013-06-11, 22:26
|
|
|
Getar
Reg.datum: Sep 2008
|
Skriv eventvwr i run (windowsknapp+r). Sen kollar du under "Windows Logs" > "System". Leta efter fel där.
Du kan även stäna av automatisk omstart vid systemfel för att se om du får någon bsod:
http://pcsupport.about.com/od/window...-windows-7.htm
|
|
|
2013-06-11, 23:05
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Vad finns det för bra "desktop replacement" idag? Det jag använder datorn till kräver främst mycket CPU och RAM - grafik får ses som en bonus. Smidig och billig dockningsstation är isåfall ett måste.
Kan väl nämnas att jag har en första generationens i7 på 3.4Ghz, 18GB RAM och GeForce 9800GTX+. Vill gärna ha något snabbare och det är ett stort plus om jag det är bärbart. Jag vet fortfarande inte om jag ska köpa det nu eller vänta tills nya generationens i7 kommer till bärbart.
|
|
|
2013-06-12, 02:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vivaldi
Så vad säger alla datornördar här inne om nya macbook air, macbook pro, har en stor budget i nuläget och skall studera till nästa höst, spara slantarna till nästa gen eller verkar denna "duglig"  ?
|
Mac e ghey säger datanördar.
Le mobil
|
2013-06-12, 07:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vivaldi
|
Macbook air eller Macbook pro? Air uppdaterades ju nu precis till nya haswell-processorn och en batteritid på 12 timmar (13"). Macbook pron är inte uppdaterad på länge.
http://buyersguide.macrumors.com/
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.
|

|