Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-12, 16:29   #4306
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
EAA gör troligen varken till eller från jämfört med samma mängd aminosyror från maten, oavsett tillfälle för intag.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 16:52   #4307
blacklisted
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
EAA gör troligen varken till eller från jämfört med samma mängd aminosyror från maten, oavsett tillfälle för intag.
Nähe, man har ju läst och hört att detta ska va så bra. Blandas ju med vatten så måste ju då tas upp snabbare än vanlig mat. Efter att jag har börjat med EAA så har jag ökat i styrka, känns som att jag vuxit lite också...om det nu beror på det eller om det bara var dags för mig att öka hur som helst kan jag ju inte svara på.... hur som helst så kan det ju va bra att inta EAA så vet man att man får i sig rätt mängd protein iaf.
blacklisted är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 02:02   #4308
lenk
Registered User

Reg.datum: Dec 2005
Jag blir så trött på mig själv.
Här har man suttit och läst på om alla fördelar med EAA, slänger iväg en beställning och dagen efter börjar man läsa de sista sidorna i den här tråden.

Jag köpte nämligen EAA i mån om att ta det innan min träning tar sin början, men vad jag nu förstått spelar det ingen roll...

Så i brist på annat och eftersom jag ändå måste bli av med burken så funderar jag på om det här upplägget kan funka istället:

I vanliga fall har jag kört på vassle+malto efter jag kommit hem från gymmet. (det rör sig om 30-1h efter träningen är avslutad med dusch och hemfärd inräknad)

Det jag funderade på nu var då om jag istället skulle kunna köra på EAA direkt efter träningen och sedan efter att jag kommit hem (säg en timme efter EAA-intaget) ta vassle+malto+rapsolja som någon sorts kombinerad garner/kvällsmålsdrink.

Hur ser ni på det?

Alternativt får jag väl helt enkelt skicka tillbaks det.
lenk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 07:34   #4309
Per B
Förortsbygge

Per Bs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av blacklisted Visa inlägg
Nähe, man har ju läst och hört att detta ska va så bra. Blandas ju med vatten så måste ju då tas upp snabbare än vanlig mat. Efter att jag har börjat med EAA så har jag ökat i styrka, känns som att jag vuxit lite också...om det nu beror på det eller om det bara var dags för mig att öka hur som helst kan jag ju inte svara på.... hur som helst så kan det ju va bra att inta EAA så vet man att man får i sig rätt mängd protein iaf.
Placebo. Det (möjliga) fysikaliska mervärde du får av att inta EAA om du i övrigt får i dig tillräckligt med protein från maten är garanterat minimal i förhållande till det mervärde du får ifall intaget motiverar dig att anstränga dig lite mer under träningspasset.

Jag tränar själv nästa alltid fastande, men exakt hur länge det gått sedan jag senast åt något beror på när jag tränar. Om jag kör ett pass direkt på morgonen har det gått 10-16 timmar sen jag åt senast (beronde på när jag åt min middag), men om jag tränar på kvällen har det gått 3-5 timmar sen jag åt nåt. Men oavsett så blandar jag en EAA-drink som jag dricker innan och under passet. Det känns bra och får mig därmed att kunna anstränga mig lite mer på mina (normalt ändå ganska ineffektiva) pass, och då har jag ju ändå uppnått resultat.

Egentligen är den här optinojan vi (jag själv inkluderad) som hänger på den här typen av forum praktiserar ganska larvig. Människan (och andra däggdjur) skulle inte ha varit speciellt framgångsrika genom evolutionen om vi var så himla beroende av näringsintag precis i samband med varje liten ansträngning. Detta gäller ju också det här med mantrat om att det är så himla viktigt med vilodagar efter att man ansträngt en muskel: min inställning är att alla våra muskler är anpassade att användas varje dag, och då ska man också använda dom.

Senast redigerad av Per B den 2013-05-16 klockan 07:39.
Per B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 12:59   #4310
lenk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av lenk Visa inlägg
Jag blir så trött på mig själv.
Här har man suttit och läst på om alla fördelar med EAA, slänger iväg en beställning och dagen efter börjar man läsa de sista sidorna i den här tråden.

Jag köpte nämligen EAA i mån om att ta det innan min träning tar sin början, men vad jag nu förstått spelar det ingen roll...

Så i brist på annat och eftersom jag ändå måste bli av med burken så funderar jag på om det här upplägget kan funka istället:

I vanliga fall har jag kört på vassle+malto efter jag kommit hem från gymmet. (det rör sig om 30-1h efter träningen är avslutad med dusch och hemfärd inräknad)

Det jag funderade på nu var då om jag istället skulle kunna köra på EAA direkt efter träningen och sedan efter att jag kommit hem (säg en timme efter EAA-intaget) ta vassle+malto+rapsolja som någon sorts kombinerad garner/kvällsmålsdrink.

Hur ser ni på det?

Alternativt får jag väl helt enkelt skicka tillbaks det.

Skulle vara tacksam ifall någon som har bättre koll kan ge mig sin syn på upplägget jag nämnde här över.

Står nämligen i valet om att skicka tillbaks det och byta mot vassle istället.
Tack.

Senast redigerad av lenk den 2013-05-17 klockan 13:00.
Gammal 2013-05-17, 15:45   #4311
jasonmago
Registered User

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Skulle vara tacksam ifall någon som har bättre koll kan ge mig sin syn på upplägget jag nämnde här över.

Står nämligen i valet om att skicka tillbaks det och byta mot vassle istället.
Tack.
Kör EAA direkt efter träningen du.. Sen åker du hem och får i dig en portion med MAT! måste ju smaka fan att dricka rapsolja med vassle?
jasonmago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-17, 17:23   #4312
lenk
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jasonmago Visa inlägg
Kör EAA direkt efter träningen du.. Sen åker du hem och får i dig en portion med MAT! måste ju smaka fan att dricka rapsolja med vassle?

Mixar ner det med frysta bär glömde jag skriva. Vasslet är naturellt. Så nej det smakar rätt hyfsat faktiskt

Har dock enklare med att få i mig kalorier i flytande form så är det ok om jag kör på drinken ändå?
Blir ändå att jag äter två till tre timmar efter träningen.

Kan tillägga att jag behöver få i mig extra kalorier då jag väger för lite.
Gammal 2013-05-17, 17:41   #4313
jasonmago
Registered User

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Mixar ner det med frysta bär glömde jag skriva. Vasslet är naturellt. Så nej det smakar rätt hyfsat faktiskt

Har dock enklare med att få i mig kalorier i flytande form så är det ok om jag kör på drinken ändå?
Blir ändå att jag äter två till tre timmar efter träningen.

Kan tillägga att jag behöver få i mig extra kalorier då jag väger för lite.
Du väljer väl själv vad du vill dricka eller äta så det är väl klart att det är ok?
jasonmago är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 22:55   #4314
Couture
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Är lite förvirrad.

Om man får i sig nog med protein genom dagen från sin kost, då kan man lika gärna strutna i att ta EAA (Oavsett tid)? För då får man samma resultat oavsett?

Eller finns det fördelar (Bygger mer muskler) om man nu äter EAA på fastande mage innan träning?
Couture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 10:35   #4315
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Couture Visa inlägg
Är lite förvirrad.

Om man får i sig nog med protein genom dagen från sin kost, då kan man lika gärna strutna i att ta EAA (Oavsett tid)? För då får man samma resultat oavsett?
Troligtvis. De essentiella aminosyrorna finns i vanlig mat också.
Gammal 2013-06-03, 16:26   #4316
Couture
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Troligtvis. De essentiella aminosyrorna finns i vanlig mat också.
Okej! Då förstår jag. Tack så mycket.
Couture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 17:08   #4317
hidden
Gömd

Reg.datum: Oct 2009
Vet att det här har svarats på innan, men vill veta om åsikterna har ändrats kring detta. Kan man räkna 10g EAA som dubbla mängden i proteinräkningen?

Vi säger att jag får i mig 130g protein från maten, sen efter träningen tar jag 10g EAA och därmed kan jag räkna att jag fått i mig 150g protein under dagen? Om det vore så skulle jag spara in lite kcal på att ta EAA istället för 30g proteinpulver. Låter kanske inte som stor kcalskillnad men om man slår ut det på en månad blir det ju rätt stor skillnad ändå. Det är på det sättet jag tänker :P
Gammal 2013-06-09, 22:41   #4318
Emilp
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Hur smakar egentligen fun light med naturellt EAA? Blir det gott? Blir det dugligt? Eller blir det bara mindre äckligt?

Nej jag köper inte det för att det skall smaka gott eller skippa aspartamen. Köper naturell då jag får mer aminosyror för pengarna.
Emilp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 00:03   #4319
LeBron
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Emilp Visa inlägg
Hur smakar egentligen fun light med naturellt EAA? Blir det gott? Blir det dugligt? Eller blir det bara mindre äckligt?

Nej jag köper inte det för att det skall smaka gott eller skippa aspartamen. Köper naturell då jag får mer aminosyror för pengarna.
Jag gjorde exakt samma sak, ALDRIG igen. Köpte detta av märket Eiselt, hade i 2dl KONCENTRERAD fun light, skiten smakade fortfarande vidrigt och var svår att få ner. Polarn fick köpa det sen för att han trodde han var hård "vadå? det är bara och svälja det" han höll på att spy och ville ha tillbaka pengarna.

LeBron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-10, 08:35   #4320
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Bra när man vill ha tillbaka pengarna för någon som smakar som det skall smaka. Naturella aminosyror har en vidrig smak, så är det bara.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.