2013-05-23, 08:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Jag tycker inte heller att du egentligen behöver köra en standardiserad kost, fyll på till du känner dig normal eller till och med har bra tryck, vad det nu innebär viktmässigt, kanske +3-5kg(?). Jag antar att man kan köra VLCD "hela vägen", men har egentligen igen aning om eventuell muskelförlust på extremt låga fettnivåer.
Jag hade nog kört en VLCD/PF, alltså VLCD med normal middag och/eller ordentlig PWO-måltid, tillsammans med tex Lyles "Stubborn fat protocol".
|
|
|
2013-05-23, 09:59
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Jag tycker inte heller att du egentligen behöver köra en standardiserad kost, fyll på till du känner dig normal eller till och med har bra tryck, vad det nu innebär viktmässigt, kanske +3-5kg(?). Jag antar att man kan köra VLCD "hela vägen", men har egentligen igen aning om eventuell muskelförlust på extremt låga fettnivåer.
Jag hade nog kört en VLCD/PF, alltså VLCD med normal middag och/eller ordentlig PWO-måltid, tillsammans med tex Lyles "Stubborn fat protocol".
|
Vad menar du med normal måltid, med kolhydrater?
Exempel
VLCD/PF= första måltiden EAA och sen pwo-måltid och resten EAA och Casein? En rejäl pwo-måltid och eller middag med kolhydrater blir ju inte "very low calories" ?
Ska kolla Lyles stuborn fat protocol, har pdf hemma.
|
|
|
2013-05-23, 11:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Med normal menar jag som de flesta äter eller på det sätt man själv äter när man inte går på diet, dvs lite av varje i lagom mängd.
Jag förstår mig inte riktigt på ditt exempel.
jag tänkte:
Frukost: EAA/Kasein
Lunch: EAA/Kasein
Före middag: EAA
Middag: "Normal måltid"
Kväll: Ev extra protein
|
|
|
2013-05-23, 13:20
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Med normal menar jag som de flesta äter eller på det sätt man själv äter när man inte går på diet, dvs lite av varje i lagom mängd.
Jag förstår mig inte riktigt på ditt exempel.
jag tänkte:
Frukost: EAA/Kasein
Lunch: EAA/Kasein
Före middag: EAA
Middag: "Normal måltid"
Kväll: Ev extra protein
|
Det var jag som missförstod VLCD/PF, ignorera mitt exempel ;-)
Ditt exempel ser vettigt ut och det skulle fungera fint att köra träning efter lunch, eaa direkt efter träning och middag inom en timme efter EAA.
Jag tror ändå inte det är någon bra idé att köra strikt VLCD de sista kilona. Tack så mycket för input.
|
|
|
2013-05-24, 06:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Ah, den här tråden tog en intressant vändning. Det här liknar det jag kört sista dagarna. (Förutom att den "normala måltiden" brukar spåra ut i en total matorgie.  )
|
|
|
2013-05-24, 20:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Jag har hyfsad muskelmassa men väger omkring 20kilo för mycket, vad ska jag välja för VLCD eller vad de nu är, har ingen större koll mest läst runt lite.
Tänkte då köpa "Complete Diet" och ska man bara ta 2 påsar om dagen o hålla sig till det eller hur är tanken?
Tänkte köra i 2 omgångar eller liknande och ta 10kg åt gången om möjligt alternativt 5kg åt gången.
Är man, 18år, förslag?
|
|
|
2013-05-24, 21:00
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av beerbear
Är man, 18år, förslag? 
|
Mitt förslag är att du läser tråden.
|
|
|
2013-05-24, 21:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
Mitt förslag är att du läser tråden.
|
Tänker inte läsa igenom 66 sidor, hitta inget på första sidan iallafall.
|
|
|
2013-05-24, 21:13
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2012
|
Citat:
|
Och tänk om ingen orkar göra allt jobb åt dig då. Det var en knepig situation.
|
|
|
2013-05-24, 21:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
|
Låter som VLCD kommer passa dig fint.
|
|
|
2013-05-24, 21:35
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Jag har hyfsad muskelmassa men väger omkring 20kilo för mycket, vad ska jag välja för VLCD eller vad de nu är, har ingen större koll mest läst runt lite.
Tänkte då köpa "Complete Diet" och ska man bara ta 2 påsar om dagen o hålla sig till det eller hur är tanken?
Tänkte köra i 2 omgångar eller liknande och ta 10kg åt gången om möjligt alternativt 5kg åt gången.
Är man, 18år, förslag? 
|
Skärp dig och läs tråden, orkar du inte ens göra det så orkar du inte med en krävande diet latmask.
|
|
|
2013-05-25, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Är man, 18år, förslag? 
|
http://www.nutrilett.se/
|
|
|
2013-05-25, 12:34
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
|
Ok. Lycka till med dieten.
|
|
|
2013-05-26, 09:10
|
|
Magnets...
Reg.datum: Aug 2012
|
Två veckor avklarade.
Tyvärr tog jag inga mått när jag började men vikten låg då på ca 84kg på 178cm.
Refeed igår och idag ligger vikten på 79,6kg.
Träningen har gått förvånansvärt bra, men det krävs lite längre setvila än vanligt.
Tanken är att köra på i 2-6 veckor till.
|
2013-05-26, 10:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Anledning till att jag inte direkt svarat på denna frågan är dels för att jag helst inte ser att man snöar in på detaljer utan försöker ta till sig det övergripande konceptet )och det gäller även för träningen). Dels är det även för att jag inte har något säkert svar på frågan om hur snabbt eller långsamt proteinet kan vara. Allt jag kan säga är att jag designade denna diet med bakgrund av min tolkning av tillgänglig kunskap, men det finns fortfarande kunskapsluckor kvar att fylla för att svara på alla intressanta frågor.
Jag gjorde så här och fick de resultat jag fick under dessa förutsättningar och är mycket tveksam till att generelisera mina erfarenheter till andra situationer.
Med det sagt så valde jag EAA för att det är snabbt och innehåller hög halt leucin. Jag valde ett helmjölkspulver för att det innehåller företrädesvis micellärt kasein som förmodligen är långsammare än kalciumkaseinat. Om det går att ersätta allt med vassle och kasein eller ägg/kött i olika blandningar eller enbart och få liknande resultat vet jag inte. Man får gärna försöka och jag är inte så säker på att det blir en mätbar skillnad.
|
Bara för att prova så kommer jag nog nästa gång jag strikt följer detta upplägg byta en eller två EAA till vassle. Se om man mår bättre/sämre eller någon annan skillnad. Roligt att testa iaf.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:52.
|

|