2013-05-13, 22:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Gober
Ola, när ändå ämnet är uppe på vassle. Hur ser du på proteinpulvret man använder, är det något negativt med att använda ett blandprotein som jag gör, med 70/30?
|
Bumpar återigen detta.
Skulle det även fungera att äta tillagad äggvita istället för kasein?
|
|
|
2013-05-13, 22:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Refeed en gång i veckan, du kommer inte palla köra fullt ut efter några veckor om du inte har en refeed per vecka, tro mig ;-)
Du kan väl träna hur du vill men om jag får spekulera så är det mer optimalt att försöka träna musklerna så ofta så möjligt med lite volym, för att stimulera muskeluppbyggnaden maximalt ihop med upplägget där man försöker stimulera proteinsyntesen och uppbyggnaden hela tiden. Därför är nog 3 helkroppspass bättre.
Det är bara vad jag tror och vad jag kör men jag är ju knappast någon expert. Det märks att en del vill ha färdiga upplägg med exakt vad man ska göra men lyssnar man faktiskt på podcasten så räcker den info man får där för att dra sina egna slutsatser.
Dvs helkroppspass 3ggr, intensivt och tungt med få set men med myoreps för att få fler set.
Nu ska jag ju inte sitta här och svara för Ola men som sagt, infon finns ju redan ute.
|
Okej, tack så mycket för det välformulerade svaret!
Har endast tränat i 3månader så har lite svårt för att ta till mig allt i podcasten även om jag lyssnat igenom den 2ggr
Tänkte köra följande shema tungt i 3ggr i veckan:
Bänkpress
Chins
Militärpress
benpress och hyperextentions (pga att jag är osäker på tekniken i squats och marklyft)
Ser det okej ut?
|
|
|
2013-05-13, 22:46
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sitckan
Okej, tack så mycket för det välformulerade svaret!
Har endast tränat i 3månader så har lite svårt för att ta till mig allt i podcasten även om jag lyssnat igenom den 2ggr
Tänkte köra följande shema tungt i 3ggr i veckan:
Bänkpress
Chins
Militärpress
benpress och hyperextentions (pga att jag är osäker på tekniken i squats och marklyft)
Ser det okej ut?
|
Ja, det är bra övningar. Du kan ju lägga in en roddövning för ryggen också, iaf på ett eller två av passen.
Fast har du tänkt dra igång en stenhård diet efter att du bara tränat i tre månader?
|
|
|
2013-05-13, 23:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ja, det är bra övningar. Du kan ju lägga in en roddövning för ryggen också, iaf på ett eller två av passen.
Fast har du tänkt dra igång en stenhård diet efter att du bara tränat i tre månader?
|
Är inne på femte dagen av dieten, tänkte köra denna i 2veckor eller tills jag ser nått resultat och sedan lägga mig på -500 eller nått.
Anledningen är att jag redan var smalfet när jag började och har under dessa månader lagt på mig ca 6-8kilo. Kommer börja bulka igen så fort jag får ner mitt BF% till en lagom nivå. Känns tråkigt att bulka vidare just nu då jag redan innan jag började träna hade relativt högt BF% och troligen lagt på mig lite till sedan dess.
|
|
|
2013-05-14, 04:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sitckan
Är inne på femte dagen av dieten, tänkte köra denna i 2veckor eller tills jag ser nått resultat och sedan lägga mig på -500 eller nått.
Anledningen är att jag redan var smalfet när jag började och har under dessa månader lagt på mig ca 6-8kilo. Kommer börja bulka igen så fort jag får ner mitt BF% till en lagom nivå. Känns tråkigt att bulka vidare just nu då jag redan innan jag började träna hade relativt högt BF% och troligen lagt på mig lite till sedan dess.
|
Även om många här på forumet säkert är av annan åsikt låter det klokt att nå hyfsat deffad kropp först, även om just den här dieten kanske är lite väl hård start.
Jag var också smalfet när jag började och blev efter ett par månader fetfet, vilket är lätt hänt i början. Man är ivrig att få DEM GAINZ. Det är inte så jävla roligt att bli av med allt fläsk sen.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
2013-05-14, 08:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av exevision
Bumpar återigen detta.
Skulle det även fungera att äta tillagad äggvita istället för kasein?
|
Anledning till att jag inte direkt svarat på denna frågan är dels för att jag helst inte ser att man snöar in på detaljer utan försöker ta till sig det övergripande konceptet )och det gäller även för träningen). Dels är det även för att jag inte har något säkert svar på frågan om hur snabbt eller långsamt proteinet kan vara. Allt jag kan säga är att jag designade denna diet med bakgrund av min tolkning av tillgänglig kunskap, men det finns fortfarande kunskapsluckor kvar att fylla för att svara på alla intressanta frågor.
Jag gjorde så här och fick de resultat jag fick under dessa förutsättningar och är mycket tveksam till att generelisera mina erfarenheter till andra situationer.
Med det sagt så valde jag EAA för att det är snabbt och innehåller hög halt leucin. Jag valde ett helmjölkspulver för att det innehåller företrädesvis micellärt kasein som förmodligen är långsammare än kalciumkaseinat. Om det går att ersätta allt med vassle och kasein eller ägg/kött i olika blandningar eller enbart och få liknande resultat vet jag inte. Man får gärna försöka och jag är inte så säker på att det blir en mätbar skillnad. Vilken roll HMB och ursolsyra (ursolic acid/"Ursobol") har i resultaten vet jag inte heller.
|
|
|
2013-05-14, 09:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Vilken roll HMB och ursolsyra (ursolic acid/"Ursobol") har i resultaten vet jag inte heller.
|
Du använde båda?
Tack för bra svar!
|
|
|
2013-05-14, 09:14
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Anledning till att jag inte direkt svarat på denna frågan är dels för att jag helst inte ser att man snöar in på detaljer utan försöker ta till sig det övergripande konceptet )och det gäller även för träningen). Dels är det även för att jag inte har något säkert svar på frågan om hur snabbt eller långsamt proteinet kan vara. Allt jag kan säga är att jag designade denna diet med bakgrund av min tolkning av tillgänglig kunskap, men det finns fortfarande kunskapsluckor kvar att fylla för att svara på alla intressanta frågor.
Jag gjorde så här och fick de resultat jag fick under dessa förutsättningar och är mycket tveksam till att generelisera mina erfarenheter till andra situationer.
Med det sagt så valde jag EAA för att det är snabbt och innehåller hög halt leucin. Jag valde ett helmjölkspulver för att det innehåller företrädesvis micellärt kasein som förmodligen är långsammare än kalciumkaseinat. Om det går att ersätta allt med vassle och kasein eller ägg/kött i olika blandningar eller enbart och få liknande resultat vet jag inte. Man får gärna försöka och jag är inte så säker på att det blir en mätbar skillnad. Vilken roll HMB och ursolsyra (ursolic acid/"Ursobol") har i resultaten vet jag inte heller.
|
Bra svar Ola, förstår att du inte vill komma med några raka svar på allt av alla uppenbara anledningar. Nu var jag ju själv skyldig till att dra igång just denna frågan av nyfikenhet.
Själv kör jag Casein som består av 80% micellärt kasein, 20 % vassleprotein. Det valde jag för att det bör vara långsamt nog för att utsöndras i kroppen tills nästa dos EAA. Sen fick jag för mig att ett protein som även innehåller vassle till viss del skulle stimulera proteinsyntesen bättre än rent Kalciumkaseinat, var jag får det ifrån vet jag dock inte ;-)
Har även varvat med Diet fuel ibland när mitt Casein tagit slut som har 70% Kalciumkaseinat och 30% Vassle, om det är bättre eller sämre vet i fan men förmodligen ingen större skillnad..kanske, hehe.
HMB har jag kört på mina dieter tidigare, tycker att det finns ganska mycket intressanta studier på just den muskelsparande effekten så det var givet att slänga in det bland tillskotten. Jag kör också Ursbolic, av samma anledning även om det kanske inte finns så mycket studier på det ännu.
När det gäller det där med att ersätta mat så tycker jag personligen (utan att veta något om hur det påverkar resultatet) att det inte fungerar lika bra. Jag har vid två tillfällen ätit dom där nudlarna utan kalorier för att få lite bukfylla, men det enda som händer är att det triggar igång suget att börja äta mer. Att ta sina 4+4 shakes om dagen och skita i allt annat tycker jag fungerar bäst, man har stenkoll på att man får i sig exakt de kalorier som är tänkt utan att behöva fundera på det, kroppen reagerar stabilt av att få i sig dom där drinkarna och det blir inga konstiga höjningar och sänkningar av vikten pga att man plötsligt slänger in vanlig mat osv. Men det är bara min åsikt, kör man ett sådant här experiment är det lika bra att göra det så likt grundtanken så möjligt.
|
|
|
2013-05-14, 09:15
|
|
Surgubbe
|
Citat:
Ursprungligen postat av exevision
Du använde båda?
Tack för bra svar!
|
För att spara Ola ett svar så ja han körde båda :-) Dock inga kycklinghjärtan..tror jag
|
|
|
2013-05-14, 14:14
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Brukar ni som kört dieten inleda refeed efter ett träningspass?
|
|
|
2013-05-14, 14:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto
|
Jag körde alltid min refeed när jag var klar med de tre helkroppspassen jag hade per vecka.
|
2013-05-14, 14:30
|
|
Surgubbe
|
Citat:
|
Olika, kör man tre pass i veckan så kanske det är bäst att köra refeed dagen efter sista passet när du är extra tömd, eller träna på lördagsmorgon samma dag du har refeed. Man kan ju även träna dagen efter, om du tex har refeed på lördagen så tränar du på söndagen och tar tillvara på det extra trycket
Kvittar nog hur man gör, kör det som passar bäst :-)
|
|
|
2013-05-14, 14:34
|
|
Risotto
Reg.datum: Oct 2009
|
Det som passar mig bäst är nog att jag sätter i mig runt 4000 kcal efter ett träningspass när dieten pågått omkring en vecka, eftersom det är så jag ofta gör nu. Frågan är hur bra magen kommer att må av det när man inte ätit fast föda på ett tag.
|
|
|
2013-05-14, 14:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Det som passar mig bäst är nog att jag sätter i mig runt 4000 kcal efter ett träningspass när dieten pågått omkring en vecka, eftersom det är så jag ofta gör nu. Frågan är hur bra magen kommer att må av det när man inte ätit fast föda på ett tag.
|
Kan vara en idé att rampa upp intaget under dagen så magen hinner vänja sig?
Själv är jag nu på dag 3/6 av min VLCD-testrunda. Ingen nämnvärd hunger men jag är skapligt seg. Tränade helkroppspass igår och det gick bra om jag vilade ordentligt mellan seten. Benövningarna gav mig rätt skaplig yrsel.
Jag sitter och försöker få till ett bra avslut på mina 6 dagar i form av någon slags refeed innan jag övergår till en mer skonsam deff.
Ola har tidigare i tråden rekommenderat följande som en refeed om individen ska fortsätta VLCD.
Citat:
"Kolhydratladda 1 dygn a ca 12-15gkg/LBM, fett<50g och energiöverskott minst 2500 kcal, efter 3 helkroppsträningar."
|
Lite mer på ämnet refeeds från gode Lyle McDonald som säger följande om refeeds;
Citat:
You should try to consume mainly carbohydrates during the refeed, while keeping dietary fat intake low to moderate (I’d say no more than about 50 grams of fat per day, about 4 tablespoons). Since you’re only eating a small amount of fat on the extreme diet
A UD2 style refeed is actually what I’d suggest for dieters in category 1 at the end of the diet but would be too much for the other two categories
My UD2 used a 3 day refeed comprised of 12-16 grams of carbs per kilogram (about 5-6 grams per pound) on the first day, about half of that (2-3 g/lb) on the second day, and about half (1-1.5 g/lb) of that on the third day.
|
Så, med detta i bagaget kommer min fråga:
- Hur ska jag göra för att få ett så optimalt<tm> avslut på VLCD-deffen som möjligt?
Senast redigerad av joelduva den 2013-05-14 klockan 14:48.
|
|
|
2013-05-14, 18:52
|
|
Surgubbe
|
Joel kör på den formeln du citerar från Ola. Därefter lägger du dig på balans i en vecka kanske. Någon annan har kanske bättre förslag men ungefär så gör nog jag.
När det gäller refeed om magen så har inte jag haft några större problem, men det är nog smart att inte överdriva med fettet, kan man hålla sig runt 50g är det ju bra, själv tycker jag det finns för mycket god mat så det blir mer än så. Däremot försöker jag att ta det lugnt med rent socker, tex lösgodis osv. Det om något får min mage att balla ur på en diet. Minns förra dieten (som var vanlig diet) då köpte jag stora påsar lösgodis på ätardagen och det slutade alltid med enormt svullen mage och knip.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:23.
|

|