2013-04-21, 21:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
Kanske en dum fråga...men varför skriver man tex Fenylalanin med ett "L" framför, dvs L-Fenylalanin, det samma gäller dom flesta Aminosyrorna. Vad är "korrekt" samt vad är skillnaden?
|
|
|
2013-04-23, 18:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Hur länge stimulerar 10 gram eaa?
|
|
|
2013-04-23, 19:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2013-04-23, 19:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Ok, runt 1,5-2 Tim innan det faller tillbaka på basnivå.
|
|
|
2013-04-23, 23:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Efter att ha läst de inledande 40 sidorna och de avslutande 40 sidorna känner jag mig mer bra förvirrad. Är det någon som har förstått vilken information i första inlägget samt följande inläggen som visat sig vara felaktiga?
I inledningen rekommenderades ett intag av EAA före och efter träning, oberoende av klassiskt proteinpulver. Om jag har förstått det rätt så verkar det snarare som att EAA inte alls har den effekt som man tidigare trott, att man istället valt att tona ned de positiva effekterna EAA medför vid intag före och efter träning.
Så är slutsatsen att man bör övergå till vanligt proteinpulver före och efter träning? Bör man inta EAA? Isåfall, när?
|
|
|
2013-04-24, 09:07
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av gemalto
Efter att ha läst de inledande 40 sidorna och de avslutande 40 sidorna känner jag mig mer bra förvirrad. Är det någon som har förstått vilken information i första inlägget samt följande inläggen som visat sig vara felaktiga?
I inledningen rekommenderades ett intag av EAA före och efter träning, oberoende av klassiskt proteinpulver. Om jag har förstått det rätt så verkar det snarare som att EAA inte alls har den effekt som man tidigare trott, att man istället valt att tona ned de positiva effekterna EAA medför vid intag före och efter träning.
Så är slutsatsen att man bör övergå till vanligt proteinpulver före och efter träning? Bör man inta EAA? Isåfall, när?
|
Det är nog hugget som stucket om du väljer att använda EAA eller proteinpulver. Vassle t ex, innehåller ca 50% EAA.
Det man är ute efter är en maximal akut stimulans av muskelproteinsyntesen. Det uppnås vid ca 10g EAA. Enligt det jag skrev ovan kan man alltså likväl ta ca 20g vassleprotein för att uppnå samma effekt.
|
|
|
2013-04-24, 11:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Det är nog hugget som stucket om du väljer att använda EAA eller proteinpulver. Vassle t ex, innehåller ca 50% EAA.
|
Tack för det snabba svaret vicarious. Om jag får fortsätta med frågorna. Då finns det väl ingen fördel med att inta vassle istället för EAA om man ignorerar faktorer som pris och smak? Det synsätt man har på vassleprotein vs t.ex. kött borde väl gälla likadant med vassleprotein vs EAA. Att skippa mellanhänderna i och försöka få i sig så mycket ren protein som möjligt.
Eller innehåller de övriga 50% i vassleproteinet något extremt viktigt som man inte får i sig via vanlig kost efter maten?
Många frågor och troligtvis ett och annat konstigt resonemang vicarious, hoppas du förstår vad jag menar.
|
|
|
2013-04-24, 15:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Vassleprotein (och andra födoproteiner) har mängder av effekter som inte rena aminosyror. Vassle i synnerhet har en rad positiva hälsoeffekter, som inte är direkt kopplade till just aminosyror.
Protein har inte som enda uppgift att stimulera muskelproteinsyntes.
|
|
|
2013-04-24, 16:13
|
|
Registered User
|
Ska jag tolka ditt svar som att utifrån ett ytligt och kortsiktigt perspektiv på styrketräning är det ingen skillnad på aminosyror och vassleprotein?
|
|
|
2013-05-08, 19:29
|
|
Opti
Reg.datum: Feb 2011
|
Ang BCAA/EAA inom konditions elit idrotter, har det kommit några nya forskningsrön?
|
|
2013-05-08, 20:23
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
|
|
|
2013-05-09, 07:20
|
|
Opti
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Finns det samband mellan mtor och muskelåterhämtning?
|
|
2013-05-12, 15:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Visst är det så att om man käkar en måltid med protein innan träning så måste man vänta minst 2 timmar för att inta EAA om man nu tar det innan träningen? Så att kroppen tar upp EAA:t direkt och inte håller på med det proteinet man redan har käkat?
|
|
|
2013-05-12, 15:59
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av blacklisted
Visst är det så att om man käkar en måltid med protein innan träning så måste man vänta minst 2 timmar för att inta EAA om man nu tar det innan träningen? Så att kroppen tar upp EAA:t direkt och inte håller på med det proteinet man redan har käkat?
|
Om du äter 2h innan så behöver du inte ta EAA direkt innan. Vanlig mat innehåller också EAA, enda skillnaden är att det ska brytas ned först.
|
|
|
2013-05-12, 16:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Om du äter 2h innan så behöver du inte ta EAA direkt innan. Vanlig mat innehåller också EAA, enda skillnaden är att det ska brytas ned först.
|
Okej om jag då tar kolhydrater nån timme innan och EAA direkt innan? (så har jag kört ett tag nu) Tycker det funkar bra, känns bra. Har ju läst ett flertal gånger om det där med proteinsyntesen när man tar det just innan. Men har också hört att man ska ta EAA under passet... och hur är det efter passet, tar vassle med kolhydrater men har också hört att kolhydrater har ingenting med muskeltillväxten att göra så kan jag bara ta EAA efter träningen och få bättre effekt?
Någon som vet hur det på riktigt ligger till med intaget av EAA för har både hört och läst flera olika versioner.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.
|

|