Citat:
Ursprungligen postat av GoHardOrGetOut
Någon som gör detta/tränar för detta? Utförande? Hade varit intressant att se några träningsupplägg angående hur ni tränar, hur ofta etc. Själv har jag fått rätt ont i min brachioradialis sista tiden, kanske tränar 1-arms för ofta. Skriv gärna er vikt också, jag har märkt att det blir väldigt mycket svårare för varje kilo man går upp, klarar det knappt nu när jag väger 92
|
hur tränar du själv det?
jag kör det inte så värst målinriktat mot just att klara en 1armschins inom nån specifik tidsram, men, olika former av "träning-för-enarms-chins" är nära nog den enda formen av just regelrätt chinsträning jag gör och gjort senaste tiden (jag har huvudsakligen tränat på front/back-lever träning samt olika former av grupperade frontlever-chins vad gäller "chins"träning senaste tiden).
men, när jag väl kör just mer chinsträning så brukar jag som sagt mest köra just chinsträning med fokuset på 1armschins (klarar inte 1arms chins ännu kan tilläggas och har aldrig klarat det)
vanligen så kör jag då antingen;
- archer-chins/lillkors-chins eller vad de kallas på svenska?
eller
- 1armschins med den fria handen assisterande genom att den greppar i antingen en handduk, rep, eller judobälte som jag brukar hänga ner från stången eller ringen som jag tränar i. Då kan man ju justera mängden hjälp man kan ge sig själv lite granna beroende på hur och var man greppar på den assisterande handen.
körde just assisterade 1armschins igår och då blev det -
*den fria/assisterande armen greppade ett dubblat judobälte i armbågshöjd eller strax under armbågshöjd på den arbetande armen på alla set:
3reps/arm *6set, 2reps/arm *4set
ungefär så kan mina träningar se ut där jag har med detta...
brukar väl bli 0-4ggr/vecka jag får för mig att köra nåt specifikt för enarmschins...lite beroende på tid och intresse och övrig träning helt enkelt.
har även ibland hänt att jag kört negativa enarmschins men jag vet inte, gillar inte riktigt dom tror jag? känns mest som det sliter för mycket för en som gillar att träna dagligen som jag...
EDIT:
gillar nog bättre att träna 1arms-grejs i ringar kan jag säga... igår körde jag på en stång (arbetande handen med supinerat grepp på stång, och assisterande handen som sagt i ett judobälte nedhängt från stången) men jag föredrar nog att ha även den tränande armen greppandes i nåt som kan röra sig så som en ring eller liknande...