2013-02-18, 12:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetbulle
Under diet, deff, är EAA bättre än vassle direkt efter träning/före träning?
|
Det stimulerar lika bra. Fördelen med EAA under deff kan ju vara att du får mer kalorier att spendera på t.ex kolhydrater/fett.
10g EAA = 40 kalorier
30g vassle = ~120 kalorier.
|
|
|
2013-02-28, 20:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2012
|
Har köpt EAA-XX ( BS) och efter att ha läst det mesta i denna tråd är man ganska förvirrad...
Om jag tränar exempelvis cirka 3 timmar efter min lunch, bör jag ta EAA innan(samt efter?)
Men om jag tränar rätt så nära inpå min lunch så tar jag endast mitt EAA efter? Bör nämna att jag också har massor med prottepulver så vad är mest opti?  EAA innan passen hela tiden och sen vassle efter? Tacksam för svar!
|
|
|
2013-02-28, 20:53
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Kör på antingen EAA eller Vassle efter.
|
|
|
2013-02-28, 21:01
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Kör på antingen EAA eller Vassle efter.
|
Men är det bättre med EAA efter träningspasset än vassle?
Tycker du jag bör ta EAA även innan de dagarna då jag ska träna cirka 1 timme efter att ha ätit lunch?
|
|
|
2013-02-28, 21:03
|
|
Längtar till jul.
|
Citat:
Ursprungligen postat av coloz
Men är det bättre med EAA efter träningspasset än vassle?
Tycker du jag bör ta EAA även innan de dagarna då jag ska träna cirka 1 timme efter att ha ätit lunch?
|
Nej. 10g EAA ger samma effekt som 30g vassle. Inget är bättre än det andra i syftet att stimulera proteinsyntesen.
Nej, ta bara efter träningen. Du har ingen nytta av det innan träningspasset om du ätit så nära inpå.
|
|
|
2013-02-28, 21:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf
Nej. 10g EAA ger samma effekt som 30g vassle. Inget är bättre än det andra i syftet att stimulera proteinsyntesen.
Nej, ta bara efter träningen. Du har ingen nytta av det innan träningspasset om du ätit så nära inpå.
|
Ok, men då tar jag EAA efter och sparar mitt protte till mellis istället
Sen kan jag ta mitt EAA före träningen ibland om det har gått några timmar sedan jag käkade lunch
|
|
|
2013-02-28, 21:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Då ska vi se om jag uppfattat det hela rätt: 10 gram EAA ska tas på tom mage strax innan träningen (tidigast två timmar efter en måltid innehållandes protein), alternativt tillsammans kolhydrater. Yes?
Hur bör man göra efter träningen då? Är det någon idé att ta vassleprotein då, eller "krockar" det med EAA-intaget? Det är inte varje dag mitt proteinintag ligger på ~200 gram så det finns ett behov av ett proteintillskott, men min fråga är alltså när det bör intas?
|
|
|
2013-02-28, 22:03
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det mesta idag pekar nog på att EAA-tillskott varken gör till eller från, jämfört med ett upplägg utan EAA-tillskott med med lika stort totalt aminosyreintag från vanligt protein, oavsett timing.
|
|
|
2013-02-28, 22:04
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det mesta idag pekar nog på att EAA-tillskott varken gör till eller från, jämfört med ett upplägg utan EAA-tillskott med med lika stort totalt aminosyreintag från vanligt protein, oavsett timing.
|
Har det kommit ut några fler studier angående dom depressionsliknande symptomen där det diskuterats huruvida serotonin spelar in? Alternativt några andra bieffekter?
Rent spontant, vad tror du själv?
|
|
|
|
2013-02-28, 22:11
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Hur skulle ett sådant upplägg se ut då? Jag menar, vilket kosttillskott rekommenderas om man vill vara på den säkra sidan vad gäller det dagliga proteinintaget och samtidigt maximera muskeltillväxten?
|
|
|
2013-02-28, 22:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Beror på om du får tillräckligt med protein från kosten eller inte eller om du fördrar en del från pulver. Får du tillräckligt med protein från kosten behöver du inte protein från tillskott. Det är mer ett alternativ för enkelhet, pris, smak, preferenser.
|
|
|
2013-02-28, 22:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Beror på om du får tillräckligt med protein från kosten eller inte eller om du fördrar en del från pulver.
|
Det vågar jag inte påstå att jag får alla dagar i veckan, så pulver är att föredra. Skulle du säga att det räcker med lite kolhydrater och vassleprotein direkt efter träningen?
|
|
|
2013-02-28, 22:22
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sean Coleman
Det vågar jag inte påstå att jag får alla dagar i veckan, så pulver är att föredra. Skulle du säga att det räcker med lite kolhydrater och vassleprotein direkt efter träningen?
|
Det beror nog på vad man tränar men för de flesta som bara styrketränar räcker det gott och väl. Sen så är ju "lite kolhydrater" ett luddigt begrepp
|
|
|
2013-03-01, 15:34
|
|
Registered User
|
Citat:
|
lool, så EAA är helt onödigt och kan ersättas av tex vasslepulver utan någon som helst märkbar skillnad?
|
|
|
2013-03-01, 15:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Eller samma mängd EAA från mat. Men ett rent EAA-tillskott blir fortfarande mer muskeluppbyggande per kalorienhet så om det är viktigt är det en fördel.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:38.
|

|