Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-26, 10:55   #4246
blacklisted
Registered User

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det räcker med efter. Eller inte alls om du föredrar proteinpulver. Eller mat.
Dock så verkar ju alla undersökningar visa, när man söker runt på internet, att eaa just innan passet har en väldigt positiv effekt än vanlig mat eller vassle... men men.

Någon skrev att eaa blir anaboliskt och det var det en sa till mig att tar du det under passet får du bara anabolisk effekt på träningen...nåt sånt, inte så hemma på alla dessa termer :P kommer dessutom inte riktigt ihåg vad han sa.
blacklisted är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-26, 11:02   #4247
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av blacklisted Visa inlägg
Dock så verkar ju alla undersökningar visa, när man söker runt på internet, att eaa just innan passet har en väldigt positiv effekt än vanlig mat eller vassle... men men.
Om dygnet hade varit en timme långt, visst, då hade EAA garanterat gett bättre proteinbalans.

Nu är en timme en alldeles för kort mätperiod för att vara relevant. Akut effekt över en kort isolerad mätperiod utan hänsyn till några andra tidpunkter eller faktorer säger inte mycket annat än just vad det är: den isolerade mätperioden. Ser man över hela dygnet finns det inget som säger att en viss mängd EAA ger bättre proteinbalans än samma mängd från en annan källa.

Det är styrketräningen + dina gener som avgör hur stor dygnets muskeluppbyggnad skall bli. För att nå dit krävs EAA, men om källan (eller tidpunkt för intag) spelar någon som helst roll är väldigt osäkert att påstå. Har du redan täckt aminosyrebehovet för att styrketräning skall stimulera proteinsyntesen maximalt, kommer ytterligare mängder eller timing av EAA/protein inte att kunna uppreglera dygnets proteinsyntes ännu mer.

Hos en person som inte styrketräning är muskeluppbyggnaden och muskelnedbrytningen sett över dygnet lika stor (sett över tid) hos en frisk person. Styrketräning + ett högt proteinintag gör att muskeluppbyggnaden kanske blir 1 gram muskelprotein större än muskelnedbrytningen per dygn.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-26, 11:08   #4248
dauit
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
skulle någon kunna vara snäll och länka studien där de kom fram till att EAA för "onödigt" att ta före träning, om målet var att stimulera MPS maximalt.

mvh dauit
dauit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-26, 11:17   #4249
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Diskussion i http://jap.physiology.org/content/106/6/2026.long

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 17:39   #4250
Gnugo
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Testade EAA idag för första gången. Vilket rävgift! Gelehallonsmaken och sötningsmedlet brände i halsen. Dessutom mådde jag illa en lång stund efteråt. Tror bestämt det får bli vassle i fortsättningen. Är skillnaden så minimal på resultatet så vill jag inte pina mig i onödan :P Måste ändå få i mig mina 160g/dag...
Gnugo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 18:29   #4251
Snöskit
Registered User

Snöskits avatar

Reg.datum: Jul 2012
Jag har följt den här tråden rätt länge, dock inte den senaste tiden. Det verkar som att doseringsrekommendationen är annorlunda nu. Förut fick man alltid höra att man ska inta 10g direkt innan träning och 10g direkt efter, gäller detta fortfarande? Jag tränar innan frukost.
Snöskit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 21:36   #4252
nitz
Godisgris

nitzs avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Snöskit Visa inlägg
Jag har följt den här tråden rätt länge, dock inte den senaste tiden. Det verkar som att doseringsrekommendationen är annorlunda nu. Förut fick man alltid höra att man ska inta 10g direkt innan träning och 10g direkt efter, gäller detta fortfarande? Jag tränar innan frukost.
Doseringen har inte ändrats vad jag vet.
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 21:40   #4253
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Snöskit Visa inlägg
Ja, har du inte ätit innan så ta 10g både före och efter. Har du ätit hyfsat nära inpå träningen så räcker det troligtvis med efter-intag.
Gammal 2013-02-06, 22:24   #4254
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Ja, har du inte ätit innan så ta 10g både före och efter. Har du ätit hyfsat nära inpå träningen så räcker det troligtvis med efter-intag.
Det enda vi har att gå på när vi diskuterar före-intag i semi-fastande/fastande tillstånd är resonemang och mitt resonemang säger att en rejäl dos helt protein innan träning får upp aminosyranivåerna i blodet bra mycket bättre än 10 futtiga gram EAA. Sådana doser passar sig bättre som signal-dosering efter träning än för att tillföra byggstenar. Inte nog med att det är en liten mängd byggstenar, cirka hälften måste dessutom konverteras till NEAA eftersom muskelprotein är fullvärdigt. Så tänker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-06, 22:35   #4255
Gröntvedt
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det enda vi har att gå på när vi diskuterar före-intag i semi-fastande/fastande tillstånd är resonemang och mitt resonemang säger att en rejäl dos helt protein innan träning får upp aminosyranivåerna i blodet bra mycket bättre än 10 futtiga gram EAA. Sådana doser passar sig bättre som signal-dosering efter träning än för att tillföra byggstenar. Inte nog med att det är en liten mängd byggstenar, cirka hälften måste dessutom konverteras till NEAA eftersom muskelprotein är fullvärdigt. Så tänker jag.
Sällan brist på byggstenar dock.

Fystränare och idrottsnutritionist
Gröntvedt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 05:48   #4256
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Gröntvedt Visa inlägg
Sällan brist på byggstenar dock.
Inte poängen. Tillförsel av byggstenar för kroppen att använda under och efter träning (eller egentligen att hålla en hög aminosyrakoncentration mer luddigt uttryckt) är det enda argumentet som finns för ett före-intag.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-02-07 klockan 05:55.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 00:46   #4257
Gabriel Forslund
Registered User

Gabriel Forslunds avatar

Reg.datum: Jul 2008
Köpte EAA utan smaksättning(smaksatta var slut i lager) och det smakar helt vidrigt. Någon som har ett knep som gör det mer drickbart?
Gabriel Forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-11, 11:02   #4258
fridalin
Registered User

Reg.datum: Dec 2012
Fun light kanske??
fridalin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-17, 14:33   #4259
lungan
Registered User

lungans avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kolhydrat fort efter träning ger snabbare glykogeninlagring inför nästa pass, ja. Skall man inte anstränga muskeln igen inom 24 har det nog ingen praktisk betydelse, men ja, det är en fördel och allmänna rekommendationer för idrottsmän.
Hur ställer du dig t.ex. till en artikel likt denna, där jag tolkar att man kritiserar detta med glykogeninlagring (läs depåer)?

http://www.kostdoktorn.se/jonas-colt...ydratsbluffen/

Jag undrar även om det på senare tid har kommit något nyheter angående EAA som behandlar eventuella negativa aspekter av ett intag? Det har talats om depressionsliknande symptom utifrån serotonin? Cancer av intag av EAA?

Rent spontant, vad tror du själv?
lungan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 12:12   #4260
Fetbulle
Registered User

Fetbulles avatar

Reg.datum: Feb 2013
Under diet, deff, är EAA bättre än vassle direkt efter träning/före träning?
Fetbulle är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:09.