Jag undrade om det var nåt man hade missat. Generella råd brukar vara att träna lätt-måttligt och inte sätta sig i situationer där något kan gå väldigt fel.
Å andra sidan, det var inte så länge sen ett gäng australiensare omvärderade dagens riktlinjer och kom fram till att man säkert kan träna hårdare än vad rekommendationerna säger. Ffa lyfte de fram att ingen (eller nästan ingen) har skadat ett foster pga träning. Men då utvärderar man oftast aerobisk träning och styrketräning (benspark, hantlar, bröstpress mm)... tyngdlyftning nämns inte.
Det sagt, tjejen lyfter ju inom 95% av sitt max, i åttonde månaden. Det är omdömeslöst. Men den som söker på YT hittar många klipp där höggravida crossfittare misshandlar sina kroppar ordentligt och uppenbarligen inte får missfall till höger och vänster.
Evidensmässigt svårt att säga nåt om henne val, men min åsikt är att det är dumt att träna/tävla så tungt. Som z_bumbi skrev, tänk om hon får gardin, eller om tyngdpunktens förskjutning får henne att ramla baklänges med stången. Kanske inte händer erfarna idrottare lika ofta som mig då...