Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-07, 13:26   #1891
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
35 kg i totalen och en viktnedgång, känns ungefär lika långt borta som närmsta klubb
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 13:42   #1892
Swisskniven
Registered User

Swissknivens avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag undrade om det var nåt man hade missat. Generella råd brukar vara att träna lätt-måttligt och inte sätta sig i situationer där något kan gå väldigt fel.

Å andra sidan, det var inte så länge sen ett gäng australiensare omvärderade dagens riktlinjer och kom fram till att man säkert kan träna hårdare än vad rekommendationerna säger. Ffa lyfte de fram att ingen (eller nästan ingen) har skadat ett foster pga träning. Men då utvärderar man oftast aerobisk träning och styrketräning (benspark, hantlar, bröstpress mm)... tyngdlyftning nämns inte.

Det sagt, tjejen lyfter ju inom 95% av sitt max, i åttonde månaden. Det är omdömeslöst. Men den som söker på YT hittar många klipp där höggravida crossfittare misshandlar sina kroppar ordentligt och uppenbarligen inte får missfall till höger och vänster.

Evidensmässigt svårt att säga nåt om henne val, men min åsikt är att det är dumt att träna/tävla så tungt. Som z_bumbi skrev, tänk om hon får gardin, eller om tyngdpunktens förskjutning får henne att ramla baklänges med stången. Kanske inte händer erfarna idrottare lika ofta som mig då...
Gammal 2013-02-07, 13:50   #1893
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
jag tror den hundringen är en fin bit från hennes max. Hon tar det nog lugnt och lyfter vikter som hon kan klara när som helst hur som helst.
Gammal 2013-02-07, 13:53   #1894
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Reg.datum: Sep 2012
Riktigt bra vändning HookersUnited! Får du till överstöten har du fler kg att hämta.
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 14:16   #1895
Swisskniven
Registered User

Swissknivens avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag tror den hundringen är en fin bit från hennes max. Hon tar det nog lugnt och lyfter vikter som hon kan klara när som helst hur som helst.
Jag googlade henne (fo´shitz'n'gigglez) och hennes stöt-PR var kring 104-106 (utan graviditetskilon). Tror dessutom att det sattes under hösten 2012. Men jag kan ha läst fel, gjorde inte sökningen med 100% hängivenhet.
Gammal 2013-02-07, 14:53   #1896
Jona
Registered User

Jonas avatar

Reg.datum: Jan 2012
Hm. Exakt vad är det ni oroar er över ang graviditet och lyft? Att stången ska träffa magen? Hennes bäckenbotten är sannolikt mycket stark eftersom hon lyfter och borde bära både foster och stång. Gardin borde inte påverka fostret. Det finns många risker i livet: ska gravida få köra/åka bil? Gå ute på natten?
Gammal 2013-02-07, 15:27   #1897
HookersUnited
Fetare än Jesus

HookersUniteds avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Primitiv Visa inlägg
Riktigt bra vändning HookersUnited! Får du till överstöten har du fler kg att hämta.
Tack. Vändningen kommer ganska naturligt. Värre är det med resterande lyft där det är besvärligt att få alla bitar på plats samtidigt.
HookersUnited är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 15:34   #1898
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
Hm. Exakt vad är det ni oroar er över ang graviditet och lyft? Att stången ska träffa magen? Hennes bäckenbotten är sannolikt mycket stark eftersom hon lyfter och borde bära både foster och stång. Gardin borde inte påverka fostret. Det finns många risker i livet: ska gravida få köra/åka bil? Gå ute på natten?
Bäckenbotten borde må skapligt av att hon är tränad men jag tänkte snarare på bäckenet som sådant samt hållfastheten i ligament och bindväv som ju påverkas. Tungt arbete, och dit kanske vi kan räkna in att böja med +90 kilo, ökar också risken för ryggbesvär i samband med graviditet.
Vid en gardin så faller de flesta lyftarna jag har sett till golvet och får stången över sig, det är ca 21 cm mellan stång och golv, några få har fallit framåt över stången.
Bara för att vissa saker kan utgöra en risk så är det inte ett argument för att göra andra saker som också kan utgör en risk...

Att träna är inget konstigt och det rekommenderas så länge det inte finns problem som gör det olämpligt men att träna på riktigt hög nivå eller med övningar som ställer stora krav på delar av kroppen kanske inte är det smartaste.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 16:34   #1899
Jona
Registered User

Jonas avatar

Fast ryggbesvär lindras ju av träning, så jag vet inte.
Okej det du oroar dig för är att fostret ska krossas under stången. Om - OM - hon skulle tappa stången över sig och OM hon då hamnar på rygg och OM stången träffar kroppen exakt i navelhöjd skulle det möjligen kunna skada fostret. Jag håller med. Har dock aldrig hört någon oroa sig för att tungviktarna ska krossa sina inre organ vid ett fall...
Gammal 2013-02-08, 00:20   #1900
lachwa
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt Visa inlägg
Jag är inte den mest erfarna här inne, långt ifrån, men jag börjar med detta svaret så kan någon annan fylla i och/eller rätta det som saknas.

När stången har landat på axlarna håller man vanligtvis samma "fattning" som i en frontböj, det vill säga väldigt "löst" Med detta menar jag att man vanligtvis inte greppar kring stången fullständigt utan den vilar av sig självt i gropen du skapar genom att hålla armbågarna högt. Fingrarna brukar bara ligga delvis runt stången för att försiktigt hålla den på plats och för att stabilisera - inte att hålla hela stångens tyngd med fingrar/händer.

När man sedan ska utföra överstöten brukar man bredda sitt grepp för att lättare kunna greppa runt stången ordentligt.
Tack för förklaringen. Det faller förmodligen naturligt för de flesta men inte för mig. Tror jag är stel och har dessutom bara testat stöt 3 ggr, får öva teknik ett tag till.
lachwa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 00:42   #1901
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
De eventualiteter skulle vara tillräckligt för mig att bli riktigt förbannad om det var min unge i magen, speciellt när det går att träna någorlunda vettigt ändå utan ryck och stöt. Det är inte mer avancerat än så för min del.
Gammal 2013-02-08, 02:48   #1902
Jona
Registered User

Jonas avatar

Som sagt, då förstår jag inte varför gravida ska få åka bil. OM man smäller... Och det är DIN UNGE! Det finns faktiskt andra transportsätt.
Gammal 2013-02-08, 07:28   #1903
Primitiv
Registered User

Primitivs avatar

Reg.datum: Sep 2012
Primitiv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-08, 07:49   #1904
bigtraps
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
Som sagt, då förstår jag inte varför gravida ska få åka bil. OM man smäller... Och det är DIN UNGE! Det finns faktiskt andra transportsätt.
Hur fan orkar du?
bigtraps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-10, 00:52   #1905
lachwa
Registered User

Reg.datum: Mar 2010
Tycker detta var sevärt. Otroligt stark för att väga 72kg och fortfarande vara under "inlärningsfasen".
http://youtu.be/kGJ2LOMK-tU
lachwa är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.