Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-09, 20:13   #1696
Samuel_86
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Hej RassK går det att kontakta dig på något sätt, mail eller något?.
försökte skicka ett pm men din inkorg verkade vara full
Samuel_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-09, 21:12   #1697
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Ser ut som en anorektisk jävla bokmal, vilket.. ironiskt nog, jag är.
Då är vi två .
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 19:56   #1698
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Samuel_86 Visa inlägg
Hej RassK går det att kontakta dig på något sätt, mail eller något?.
försökte skicka ett pm men din inkorg verkade vara full
Det är ett medvetet val

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Då är vi två .
Snabb kalipermätning idag: 7.96% med durnin och 6.93% med parillo, lol.
Vägde in på låga 75,8kg för en dryg vecka sedan. Dryg 4-5kg tappat sen jag slutade styrketräna för drygt 4-5 månader sedan.
Nåja, håller formen iaf. Katastrof..
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-13, 23:43   #1699
Samuel_86
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Ah ok jag tänkte fråga ifall det fanns möjlighet att anlita dig som coach för en deff jag ska börja med i slutet av Februari? Ifall du har tid/lust
Samuel_86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-14, 10:45   #1700
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Samuel_86 Visa inlägg
Ah ok jag tänkte fråga ifall det fanns möjlighet att anlita dig som coach för en deff jag ska börja med i slutet av Februari? Ifall du har tid/lust
Jag har tyvärr dåligt med tid då det är lite klient-överflöde för tillfället

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Uppskattad maximal syreupptagningsförmåga - Mars/April 2012
kv: 78kg

Wingate cykeltest (ergometer monarkcykel)
minst 6 min steady state på 100-125 watt belastning

Resultat:
Relativ syreupptagningsförmåga: 46 ml/kg/min (syre/kroppsvikt/minut)
Total syreupptagningsförmåga: 4.0 L/min
Gradering 4/5 - Högre än genomsnittlig förmåga

Kommentar: Helt ok med tanke på att jag kör 0 cardio.
Det heter ju inte wingate för fan. Åstrand. Retest iaf.

Åstrands test 6 nov
kv: 77,3 kg
VO²max: 3,2 L/min (-0,8L/min)
Relativ vo²max: 42 ml/kg/min (-4ml/kg/min)
Belastning: 150 watt
Gradering: 3/5 - Medel

Åstrands test 6 dec
kv: 77,6 kg
VO²max: 3,5 L/min (+0,3L/min)
Relativ vo²max: 45 ml/kg/min (+3ml/kg/min)
Belastning: 125 watt
Gradering: 3/5 - Medel
Citat:
Gammal 2012-12-15, 08:07   #1701
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Hur går det med rehabiliteringen då, har du lagt ner den?

För min del har träningen också fått stå tillbaka en del på sistone eftersom jag känner att kroppen behöver ett break. Har även medvetet lagt på mig något kilo fett de senaste månaderna, ligger nog runt 8-10% i nuläget och tänker hålla mig här framöver. Tanken är att längre fram återgå till <6% och försöka hålla mig där om kroppen inte säger emot men i nuläget trivs jag rätt bra med som jag känner mig. Fantastiskt vad lite mer mat och vila kan göra för ens välmående och allmäntillstånd , ibland är man kanske väl tjurskallig.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-23, 15:57   #1702
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Hur går det med rehabiliteringen då, har du lagt ner den?

För min del har träningen också fått stå tillbaka en del på sistone eftersom jag känner att kroppen behöver ett break. Har även medvetet lagt på mig något kilo fett de senaste månaderna, ligger nog runt 8-10% i nuläget och tänker hålla mig här framöver. Tanken är att längre fram återgå till <6% och försöka hålla mig där om kroppen inte säger emot men i nuläget trivs jag rätt bra med som jag känner mig. Fantastiskt vad lite mer mat och vila kan göra för ens välmående och allmäntillstånd , ibland är man kanske väl tjurskallig.
Rehab-schmehab! Jag tränar vad jag kan med den intensiteten jag klarar. Det gör fortfarande ont i de flesta kroppsdelar och jag räknar inte med att vara tillbaka från mitt "break" på ett år till. Försöker håll mig i form tills dess. Jag har dock gjort likadant som dig och gått upp ett par kilo fast dragit bort det den senaste tiden då jag fibblat lite extra med kosten igen! Det är ju så kul att se resultat Ska nog lägga mer tid och fokus på ledvänlig/antiinflammatorisk kost den kommande perioden januari och framåt. Typ eliminera linolsyra och börja trycka massa gurkmeja Kommer bli sån där RAW-kokosboll eko-vegan schaman till sist.

Projekt Oktober avslutat - Nuts about nutrition

Abstrakt
Intro: Har under en månads tid fokuserat på att bredda mina vyer inom nötkonsumption och läsa så mycket forskning jag kan på det. Mättnad, förbättrad dietkvalite och förbättrade kardiovaskulära funktioner är den genomgående röda tråden.
Metod: Bryta fastan med 25-125 g nötter av olika sorter och ibland blandningar varje dag i en månad.
Hypotes: Mindre mättnad och inga märkbara effekter
Resultat: Fantastisk mättnadsförmåga och smaksensation, insikt om nötters värde för hälsan

Introduktion
Under hösten har jag läst en hel del vetenskaplig forskning om olika nötter och effekten av konsumtion av dessa. Jag har läst om mer eller mindre alla vanliga nötter tillgängliga i svensk handel men fokuserat mig på mandlar. På grund av sin förmånliga makronutrientfördelning passar det utmärkt att bryta fastan med. Mikronutrientprofilen skiljer sig lite åt beroende på nöt men är över lag mycket bra. I princip alla nötter är rika på fram för allt den enkelomättade fettsyran oljesyra. Eftersom överkonsumtion av både mättade och fleromättade fettsyror är kopplat till negativa konsekvenser så är den logiska slutsatsen att man bör satsa på enkelomättade fettsyror om man ska ha ett högre fettintag utan negativa bieffekter. Den enda nöten som skiljer sig på detta området är valnöt som är primärt fleromättad och då i form av linol- och alfa-linolen-syra. Nötterna delades in i olika kategorier och betygsattes i varje. Kategorierna var: makronutrientprofil, fettsyreprofil, mikronutrientprofil, vetenskapligt stöd, mättnadseffekt, pris och smak. Mandlar vann i princip alla.

Metod
Eftersom forskningen ofta använder sig av doser från 25 till 125 gram så har jag lagt min konsumtion mellan detta intervall. Under 25g känns meningslöst och över 100g känns som om risken för negativa effekter ökar. De flesta studer verkar visa en "opti" effekt någonstans mellan 50-75g. Alltså en lagom dos. Det enda som mäts är kroppsvikt och självupplevd mättnadseffekt.

Resultat
Resultaten var att det hade en oväntat bra mättnadseffekt. Jag trodde själv att jag skulle vara hungrig på blott en näve nötter men blev överraskad. Efter 3 dagar hade jag vant mig och höll mig mätt i ett par timmar efter jag brutit fastan med varierande mängder nötter (och vassle, såklart). 25g nötter (½dl) är i princip värdelöst om det inte äts med en måltid, då det har betydligt större effekt. Ska man äta nötter så får man inte "mesa" med en fjuttig näve. 50-100g ger en stabil mättnadseffekt på längre sikt. Ett annat betydande resultat är konsistens i avföring. Mjuk och fettrik, vilket är logiskt eftersom fettupptaget i tunntarmen inhiberas av nötkonsumtion. Lite jobbigt ibland då det gick åt väldigt mycket toalettpapper denna månaden men å andra sidan positivt om man är generellt "hård" i magen som man blir vid diet eller när man har stor konsumtion av kolhydrat, f.f.a fullkornsprodukter.

(grönt betyder topp-notch, gult/orange betyder medel och rött betyder bottom-ranks)

Mandlar: Overall-vinnaren om man tar hänsyn till alla kategorier (smak, pris, effekt, näringssammansättning, forskning).
Hasselnötter: Typ som mandlar, fast lite dyrare och smakar annorlunda.
Macadamia: Dyr, god och mest rik på oljesyra (18:1). Ska man överkonsumera någon nöt är det denna med tanke på sitt låga innehåll av linolsyra och förmånliga kvot n6:n3.
Pistasch: Jobbig att skala och dyr. Hög risk för alfatoxinkontaminering.
Cashew: Smakar sött och ger således en hög risk för överkonsumption. Avrådes på diet men bra vid bulk.
Paranöt: Ganska dålig fettsyresammansättning och högst risk för aflatoxinkontaminering. Dock en bra källa till selen då man inte behöver äta så många.
Pecan: God men dyr. Bra innehåll av selen och zink. Ät hellre denna än paranöt.
Pinjenöt: Konstig och dyr nöt. Dock fruktansvärt mättande på grund av sitt innehåll av pinolensyra som stimulerar frisättning av GLP-1 och CCK extra mycket. Bra på diet.
Jordnöt: Inte ens en nöt, vilket reflekteras i dess näringssammansättning som gör att det blir den sämsta nöten (om det ens varit en nöt). Fettsyre-sammansättningen kan förvisso kompenseras genom att konsumera omega-3 och den har resveratrol som andra "nötter" inte har. Jag hade nog ändå undvikit den på just diet eftersom den smakar så jävla gott och oftast är saltad/rostad (och dessutom är den mest allergena "nöten", om man bryr sig om sånt).
Valnöt: Vinnaren i kategorin fleromättade nötter på grund av sin förmånliga fettsyresammansättning. Går inte att jämföra med enkelomättade nötter.

Diet: Bryt fastan med pinjenötter. Ät en blandning av pekan och mandlar resten av dan.
Hälsa: Ska man rekommendera något så är det nog ½-1dl av någon enkelomättad nöt (mandlar, hassel, pekan, macadamia) + ½dl av en fleromättad (pinje, valnöt) beroende på omständigheter.

But when in doubt: eat almonds!
Citat:
Gammal 2012-12-23, 21:05   #1703
Barbastark
Registered User

Barbastarks avatar

Reg.datum: Jul 2008
Varför vassle och inte ett långsammare protein om du ska hålla dig ett tag på "nöt-dosen"? Tänker att vasslet borde väll tas upp snabbt ch sedan "går du utan" protein i x timmar?

(Kör du IF btw?)
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-23, 22:08   #1704
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Intressant genomgång!

Har under hösten brutit fastan med ca 100g mandlar. Har liksom du märkt av en bättre mättnad än väntat, liksom effekterna på avföringen... Intressant dock med macadamia, men synd på priset.
Gammal 2012-12-24, 00:59   #1705
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Idé; blanda ner mandelmjöl i proteindricka. Inte så fasligt dyrt dessutom har jag för mig.
Gammal 2012-12-28, 21:31   #1706
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Varför vassle och inte ett långsammare protein om du ska hålla dig ett tag på "nöt-dosen"? Tänker att vasslet borde väll tas upp snabbt ch sedan "går du utan" protein i x timmar?

(Kör du IF btw?)
Jag kör olika varianter på IF till och från när det passar. Vassle väljer jag för att det är praktiskt, billigt, effektivt och gott. Att jag går "utan" besvärar mig inte direkt, jag äter mer än tillräckligt med protein på kvällen (150-200g/dag).

Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Intressant genomgång!
Har under hösten brutit fastan med ca 100g mandlar. Har liksom du märkt av en bättre mättnad än väntat, liksom effekterna på avföringen... Intressant dock med macadamia, men synd på priset.
Det kommer en om kakao snart också. Säg inte att du brutit fastan med 100g choklad/dag för då blir jag orolig att du förföljer mig! Tycker inte det är något speciellt med macadamia direkt, typ en "lyx"-nöt för mig och inte till för daglig konsumtion. Visst, den har bra n-6:n-3 kvot och väldigt mycket oljesyra, men det är inget unikt. Ät mandlar och va glá

Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Idé; blanda ner mandelmjöl i proteindricka. Inte så fasligt dyrt dessutom har jag för mig.
Mandelmjöl ligger runt 100kr/kg vad jag vet, dyrt jämfört med "vanligt" mjöl men inte så fasligt dyrt om man tänker på vad man får (krossade mandlar). Jag hade ändå tänkt köpa en påse så jag ska definitivt testa ditt tips! Vilka mänder/doser snackar vi om?

Tyngdlyftning/Rehab-schmehab
kv: 77.8kg

Tyndglyftningsutbildning på Eleiko Sportcenter Halmstad
Tid: 10.00-15.30

Ryck
20x4
25x4
26x4
27x2
29x2
31x2
34x2
37x2
39x2
41x2

Stöt
30x2
32x2
35x2
37x2
40x2
42x2
45x2
47x2
50x2
52x2

Frontböj med ol-grepp
52x4
52x4
52x4
52x4
52x4

Lunch (ungsbakad rotfruktsröra, färsbiffar och sallad + mssa olivolja)

Ryck
30x2
35x2
35x2
40x2
40x2
40x2
42x2
42x2
44x2
46x2

Stöt
40x2
45x2
50x2
52x2
55x2
59x2
61x2
64x2
66x2
70x2

Kommentar: Anders Lindsjö är en fantastiskt pedagogisk coach. Otroligt mycket teknik träning och syftet med det andra passet efter lunch var att slå det andra i total volym (kg*reps).

Idrottscentrum Halmstad
Tid: 16.30-20.00

Frontböj (för att jag missade det på eleiko)
40x4
50x4
55x4
60x4
65x4
70x4

Unilateral excentrisk vadpress med kettlebell (rehab - hälsena)
18x15
18x15
18x15

Suitcase walks
18x30 steg/ben
18x20 steg/ben

Pyramidalis-övning (mage alltså)
16x20
18x15
20x12

Hantellyft åt sidan (4 dat pump)
6x20
8x12
6x10
5x15
4x12

Stående press över huvudet med kettlebellz
8x20
12x12

Stångrodd
20xrandom reps/set

Kommentar: 175g marshmallows och vassle/socker/kakao-kryddad mjölkdryck post-wo! Kettlebellpress över huvudet kändes skonsam för axlar och armbågar då man höll underarmen:handleden i en bra position och axlarna följde en sorts arnold-press rörelse av sig själv. Meget bra.
Citat:
Gammal 2012-12-29, 13:56   #1707
Supermicke
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
vrf så mkta prat om rehab, gått in i väggen?
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-29, 14:36   #1708
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
vrf så mkta prat om rehab, gått in i väggen?
Japp, i princip alla leder är paj på något sätt.

För er som är intresserade/sysslar med SMR men inte vill lägga 16 miljoner kronor på övermarknadsförda coola foamrollingverktyg med fräcka färger och loggor:

PCV-rör: 69:90:- (biltema)
Billig Yogamatta, halva priset: 45:- (netto)
Silvertejp: 10:- (coop)
Hundleksaksboll: 16:90:- (biltema)
Hundleksak med piggar och snöre: 14:90:- (biltema)
Träpinne: 24:90:- (rusta)
2 Tennisbollar: gratis (hittade)
Sportstejp: gratis (också "hittat")

För strax under 200kr får du alltså 2 foamrollers, 1 mobiliseringsboll (för höften), 1 dual-bröstryggsmobiliseringsboll, ett träskaft (för axlarna) och en mobiliseringsboll med taggar och snöre (för skulderbladet). Värd investing i myofasciell hälsa och mobilitet.
Citat:
Gammal 2012-12-29, 14:39   #1709
RassK
Registered User

RassKs avatar

På tal om billiga/snåla investeringar. Fattigmans-fivefingers: fourfingers!

Fila Skele-toes (överraskad att fila finns kvar ens). As-sköna att gå och träna i! En mix mellan nike free-sulan och fivefingers. Bra pronationsstöd också, vilket jag behöver. 299:- i någon slumpmässig skoaffär i kungsbacka
Citat:
Gammal 2012-12-29, 20:25   #1710
RassK
Registered User

RassKs avatar

Mini-Keto.
Vandringsbucklan för Biomedicins mest rippade freak gick för ett par dagar sedan och eftersom jag var herre på täppan sen förra året kunde jag inte låta tillfället gå förbi utan en insats. Jag låg 0,5%-enheter bakom min motståndare (#2an förra året) 5 dagar out och eftersom jag levt på mestadels choklad, nötter, vassle, snabbmat, billig studentmat (halvaprisetvaror) och curryblandningar de senaste månaderna satte jag igång det jag vet är teoretiskt sett mest effektivt - men också outhärdligt om man inte gör det rätt. Das keto. Das Dreaded keto. Kan tillägga att vi bara är två st i tävlingen

Vandringspokalen och dieten som tog mig till målet!

Upplägg:
22-2400 kcal
~150g protein (2xkv)
<50g kolhydrat (20-30g fibrer så jag inte får totalstopp)
170-180g fett

Livsmedel:
Protein: Vassle, kvarg, ägg, lax, kakao.
Kolhydrat/Fibrer: Vitkål, broccoli, brysselkål, mandlar, kakao.
Fett: Olivolja, avokado, ägg, lax, mandlar, kakao.

En av nackdelarna med denna typen av kosthållning är att livsmedelvalet blir så jävla tråkigt när man tar bort kolhydratskällorna. Kan förvisso förebyggas genom att lära sig laga mer varierad lågkolhydratskost, men det orkar jag inte.
Dag 1: Vilodag
2285 kcal
149 protein
48 kolhydrat (27 kostfibrer)
162 fett
Dag 2: Träningsdag
2309 kcal
166 protein
319 kolhydrat
26 fett
Dag 3: Vilodag
2341 kcal
151 protein
33/20 kolhydrat/kostfibrer
177 fett
Dag 4: Vilodag
2384 kcal
156 protein
32/27 kolhydrat/kostfibrer
178 fett
Dag 5: Träningsdag
2416 kcal
149 protein
421 kolhydrat
15 fett
Slutsats: I princip ingen hunger, väldigt grinig på eftermiddagarna (kolhydratsbrist) och sjukt snabb fettförlust. Fettet rann av mig som vatten (speciellt på magen).
Jag gav förvisso aldrig ketosen chans att infinna sig eftersom jag bara körde 2 konsekutiva ketogena dagar (med en ketogen ratio på 1,5:1). Istället carbloadade jag varje träningsdag (för att undvika mer muskelförlust) och lite extra på dagen innan formtoppningen. Förbättringar kan göras till nästan gång genom att tillämpa fler ketogena livsmedel (typ kokosfett) och hålla det längre. Inte för att jag vill det dock, men ifall jag blir sugen (vilket jag inte kommer bli).
Jag har ju kört dessa tidigare fast med ännu sämre förutsättningar och man blir ultra-letargisk om man inte äter as-mycket kalorier och inväntar en snabb och djup ketos.

Såhär såg i princip alla ketodagar ut:
1 avokado
7 ägg
1 laxfile (150g)
100g mandlar
10-15g olivolja
1 vassle (nitrotech + 2msk kakao + kanel)
250g kvarg 10%

Over and out, RF (ripp'd fraek - utan styrketräning)

no, i dont even lift.
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:24.