2012-12-03, 23:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av limenka
Hur kan det du precis skrev inte vara diskriminering? Rasism är ideologin, diskriminering är handlingen.
|
Nej, var har fyllot nämnt att det handlar om olika raser och att han tillskriver olika raser olika egenskaper. Finns det inte med handlar det inte om rasism.
|
|
|
2012-12-03, 23:02
|
|
OLare
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp
Nej, var har fyllot nämnt att det handlar om olika raser och att han tillskriver olika raser olika egenskaper. Finns det inte med handlar det inte om rasism.
|
Så länge en människa missgynnas pga sin etnicitet/nationalitet/tro så är det diskriminering och därmed även rasism.
|
2012-12-03, 23:06
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Ja, det är en märklig ihopklumpning av begrepp sannerligen.
|
|
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
Så länge en människa missgynnas pga sin etnicitet/nationalitet/tro så är det diskriminering och därmed även rasism.
|
Vad är jag om jag nekar en stor färgad kvinna samlag? Rasist?
|
|
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Nej, nationalitet har inget alls med ras att göra. Det bor vita människor i generellt sätt svarta länder och tvärtom. Etnicitet behöver inte heller vara lika med ras, det är mer invecklat än så. Så länge man inte delar in folk i raser, tillskriver de olika egenskaper pga den ras de tillhör så är man inte rasist.
Senast redigerad av Amfksp den 2012-12-03 klockan 23:08.
|
|
|
2012-12-03, 23:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
|
Kulturrasism brukar det väl kallas när det inte är diskriminering pga ras.
|
2012-12-03, 23:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
|
Vilket är ett helt idiotiskt och enligt mig felaktigt ord. Men ja det används titt som tätt.
|
|
|
2012-12-03, 23:10
|
|
Registered User
|
Vad borde det kallas?
|
2012-12-03, 23:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Vad borde det kallas?
|
ja, då det inte handlar om ras så förslagsvis något utan "rasism" i. Främlingsfientlighet tycker jag är ett mkt bättre ord.
|
|
|
2012-12-03, 23:14
|
|
Ge mig nått fint nu!
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllot
Ja men idag känns det som att det skriks rasism överallt oavsett. Min chef blev kallad rasist av AMS när han skrev i sin jobbannons att flytande svenska i skrift och tal är ett krav. Jag blev kallad rasist när jag ville ha en lägenhet i ett "svenskt" område. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige. 
|
Att kräva att man pratar ett språk flytande inför ett jobb som kräver det, och att "vägra sälja saker till invandrare" låter som två otroligt skilda saker för mig.
|
|
|
2012-12-03, 23:14
|
|
OLare
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
|
Inget jag vill yttra mig om.
Citat:
Nej, nationalitet har inget alls med ras att göra. Det bor vita människor i generellt sätt svarta länder och tvärtom. Etnicitet behöver inte heller vara lika med ras, det är mer invecklat än så. Så länge man inte delar in folk i raser, tillskriver de olika egenskaper pga den ras de tillhör så är man inte rasist.
|
Vad grundar du alla dina inlägg på?
Citat:
|
Vet inte
|
2012-12-03, 23:15
|
|
Registered User
|
Citat:
ja, då det inte handlar om ras så förslagsvis något utan "rasism" i. Främlingsfientlighet tycker jag är ett mkt bättre ord.
|
Det är väl snarare tankegången, vad borde man kalla utövandet av diskrimineringen?
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Inget jag vill yttra mig om.
Vad grundar du alla dina inlägg på?
Vet inte 
|
Wikipedia som i sin tur ofta grundar sig i i diverse källor där SAOL brukar vara vanlig när det gäller definitioner.
|
|
|
|
|
Ge mig nått fint nu!
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
|
Oskuld?
|
|
|
2012-12-03, 23:16
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Rasism som det vanligtvis tolkas innefattar även negativa åsikter om sexuellt avvikande (undantaget här är om du är muslim, då är det ok att hata bögar så mycket du vill) samt negativa åsikter om religiös tillhörighet (undantag om du har negativa åsikter om kombinationen vit och kristen, då är det inte rasism).
Att driva med White Trash är inte rasistiskt, men att göra samma med Svarta är rasistiskt. Den här uppdelningen i vad som är ok eller inte är stundtals förvirrande, men som grundregel om du är Vit själv är att de enda du får se ner på och dela in i grupper är andra vita. Det är tex. ok att säga "Jävla blekvitfeta Finne!" till en Finne du är arg på, men inte "Jävla brunsvartfeta Gambian!" till en Gambian. Eller "Norskar är dumma i huvudet" är också ok, men inte: "Afghaner är dumma i huvudet!". Det är en förvirrande fråga som det gäller att ha fingertoppskänsla i.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:20.
|

|