Allmänt snack -
24/11 '12
Leva i en bubbla av säkerhet
Något jag stör mig på, och har gjort i ett antal år, är folks generella oförmåga att föreställa sig ett liv utan denna bubbla utav säkerhet vi har runt om oss. Att vår gulli-gull värld är konstant. En bubbla där mat är lättillgängligt och finns i överflöd, där vi har tak över huvudet och tillgång till vatten. Det är en självklarhet för de allra flesta. Så pass självklart att folk inte ens kan (eller vill) tänka på det abstrakt. Folk är upptagna med så jävla mycket trams som hör hemma långt upp på Maslows behovstrappa och i många fall hör det inte ens hemma på trappan alls.
Newsflash: Bubblan kommer att spricka, som alla bubblor gör. Även i gulligull-landet Sverige. När det händer kommer denna abstrakta tanke som var omöjlig att ta till sig bli väldigt verklig och påtaglig. När det sker vet jag inte, men jag tror definitivt att det sker under min levnadstid och det kommer ske en markant förändring de kommande 10-15-20åren.
Var på väg att gå igenom varför jag tror detta, men det hade blivit en mindre bok utav det hela i så fall. Problemen som jag ser det är som följer;
- Peak oil
- En global ekonomi som kräver evig tillväxt för att inte kollapsa
- Socialt skyddsnät som kostar mer än vad landet de facto producerar
- Alldeles för generös invandringspolitik som belastar ett redan ohållbart skyddsnät
Hur många vet ens vad som menas med peak oil? Väldigt få. Ändå är det det största hotet mot mänsklighetens existens. I nuläget finns det ingen lösning som inte kräver stora uppoffringar. De som sätter hoppet till alternativa energikällor såsom biobränslen, vind-, vatten- eller rent av kärnkraft för att det ska vara business as usual misstar sig gravt. Det finns inget som ens kommer i närheten av att kunna ersätta/"fylla skorna" efter olja. Biobränsle har dålig energi in/energi ut-ratio, vind- och vattenkraft ger för lite och kärnkraft kan inte ersätta olja då det redan nu finns brist på bl.a. uran. De som hoppas på el-motorer ska ersätta förbränningsmotorer misstar sig även där. Det finns inte tillräckligt med litium för att ha en så här stor, global maskinpark.
Enda lösningen är stora uppoffringar. Uppoffringar som måste göras för att undvika massdöd. Uppoffringar som aldrig kommer att göras då folk bryr sig mer om triviala saker som hör hemma i soptunnan bredvid Maslows behovstrappa. Med andra ord; större delen utav mänskligheten är körda.
"I would say to the House, as I said to those who have joined this Government: 'I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat.' We have before us an ordeal of the most grievous kind. We have before us many, many long months of struggle and suffering." - Churchill
Byt ut månader mot årtionden.