Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-26, 09:47   #1666
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Vad anser RassK om MCT jämfört med kolhydrat som mental och fysisk energigivare? Jag upplever ofta att man får en skönare pigghet av att inta mer mellanlånga fettsyror istället för kolhydrat till första målet för dagen, vet dock inte om det bara är placebo.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
Gammal 2012-09-26, 20:00   #1667
maqan
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Tycker kokosolja ger en jämnare energi under morgonen/förmiddagen jämfört med liknande energimängd ifrån kolhydrater av lämplig sort.
maqan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 20:14   #1668
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maqan Visa inlägg
Tycker kokosolja ger en jämnare energi under morgonen/förmiddagen jämfört med liknande energimängd ifrån kolhydrater av lämplig sort.
Det är ungefär det jag känner själv, fast jag brukar köra på kokosflingor.
Gammal 2012-09-29, 07:55   #1669
maqan
Registered User

Jag föredrar personligen att bryta fastan med protein, fett och fibrer. I allmänhet trivs jag bättre med att lägga större mängder kolhydrater i samband med aktivitet, framförallt efter glykolytiskt krävande arbete, och i övrigt hålla mig till mindre mängder.
Beroende på ens mag-tarmflora är det dock ganska individuellt hur väl man kan nyttja fibrer som energisubstrat vilket troligtvis påverkar ens kolhydratbehov en del.
Gammal 2012-09-30, 16:39   #1670
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Du det var mer än nog! :D

OffT
1dl kokosmjölk + 2dl vatten + 1tsk snabbkaffe + 1 tsk kakao + 20g vaniljvassle = AWESOME.
Ah, det är så fruktansvärt gott! Och lipolytiskt! Men man måste nog hålla i kalorierna så de inte flyger iväg. Man dricker ju ändå söt grädde.

Citat:
Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
Kokos är min all time favoritsmak, har fan tom en del bodylotions med kokos i. Smörjer även in mig med en del kokosolja. Så jävla grymt! Vad är föresten dina planer efter denna tid av rehab?
Jupp, förutom alla effekter på insidan av kroppen så har ju kokosolja en hel drös effekter på hud, eksem och liknande. Planerna efter är såklart att bygga vidare utan att skada mig igen. Det blir typ rehab-ish resten av livet men å andra sidan så är det så bodybuilders tränar för det mest. 12+ reps och hålla sig skadefri :D

I samma kokosanda:
KKK-Bars (försökte på så Politiskt Inkorrekt sätt som möjligt förkorta kokosflingor, kokosmjölk och kokosmjöl)

Ingredienser:
1 dl vaniljvassle (eller nån kokos-variant, om ni har det)
½ dl kokosflingor
½ dl kokosmjölk
½ dl kokosmjöl (finns på ica maxi)
30 g mörk choklad med kokossmak

1. Smält chokladen på valfritt vis (på bilden visas ett vattenbad)

2. Blanda ihop skiten - prepare to get messy (allt utom chokladen)

3. Gör smeten till valfri form

4/5. Doppa, rulla i eller häll choklad på bollarna/barsen och stoppa in det i frysen eller kylen beroende på hur snabbt du vill äta dem

6. Njut. Hela grejen tar kanske 15-20 min. Ätklara efter ca 10 minuter i frysen!
Näringsvärde på hela smeten:
  • 728 kcal
  • 43 protein
  • 23 kolhydrat
  • 52 fett
Vidareutvecklat från ett recept som jag fick av Jacobus! 100 kcal/boll nu när jag tänker på det. Bra att bryta fastan med, man blir mätt som in i helvete. MCT, mörk choklad och vassle!
Ska ge mig in på överkurs i dagarna och rosta flingorna, ha i sötningsmedel och kokosfett/olja! Prepare 2 b dazzled!

Citat:
Ursprungligen postat av PatJack Visa inlägg
Träffade Rolf idag på gymmet! Riktigt trevlig och stor som tusan! Du har rätt att han är duktig om övningar och teknik etc. fick mycket hjälp! =)
Roufie är väldigt kunnig inom träningslära/rörelse och biomekanik. Han har fått lära sig den hårda vägen genom skador och erfarenhet, något jag respekterar väldigt mycket. Lär dig så mycket som möjligt av honom. Var en informations-svamp!

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustarn Visa inlägg
har du inget göttit att dela med dig av? :)
btw kör risalamaltan varje helg, as gött!
Jorå! Jag har meckat ihop en massa recept de senaste veckorna och samlar kostplaner för klientz. Se KKK-barsen ovan. Det mesta har sagts i denna tråden dock: vassle, snabbkaffe, chokladvassle, kakaopulver och kokosmjölk är så himla gott.

Citat:
Satans jävlar. BPA suger pung ju (bokstavligen talat). Detta kräver efterforskning. Tur santa maria's kokosmjölk suger men frågan är hur illa alla andra konservburkar är.

Citat:
Ja man kan tydligt se att pilsnerkorven har en lägre halt bisfenol A, så de är väl bara att börja fila på ett risalamaltarecept med korvsmak ;)
Pilsnerkorv är det nya EAA nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Beelz Visa inlägg
Optifysik och intressant journal! Hur har du snappat upp all kunskap? Studerat eller bara kolla runt för skojs skull?
Självstudier och nyfikenhet att testa/erfarenhet för det mesta. Går en utbildning som heter Biomedicin - inkrtning fysisk aktivitet men jag blir inte mycket smartare för det. Det mesta lär man sig på fritiden när man läser av intresse eller diskuterar med likasinnade.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 19:21   #1671
maqan
Registered User

Apropå MCT och kokosolja: http://evidencebasedfitness.blogspot...-optional.html
Gammal 2012-10-04, 08:42   #1672
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Kokosolja verkar således vara the shit. Finns det några nackdelar med att använda kokosflingor istället?

Gammal 2012-10-04, 08:47   #1673
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
På tal om te. Opti shit?

Hon har ju inte dragit ner byxorna?
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 09:31   #1674
Inge Enveten
Registered User

Inge Envetens avatar

Reg.datum: Mar 2008
Hur går din rehab?
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-04, 19:40   #1675
maqan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Kokosolja verkar således vara the shit. Finns det några nackdelar med att använda kokosflingor istället?

Mer svårsmält och långsammare upptag framförallt antar jag.
Gammal 2012-10-04, 21:21   #1676
PatJack
Registered User

PatJacks avatar

Reg.datum: Jul 2011
Omg.. Kkkbarsen ser goda ut!

Kolla in mig på Instagram!

Min YouTube kanal!
PatJack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-06, 09:07   #1677
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Är man nörd så är man :), svårt att hålla sig från att sitta och nöta vetenskap, forskning och studier.
Gud, ja. I min brist på träning så sitter jag och läser ett par studier om dagen. Allt gällande nutrition i förhållande till hälsoparametrar. Förvänta er en jävla massa svammel om nötter inom det närmaste!

Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg

Så om man är ute efter en varm lugnande dryck är det rött/vitt/ört/grönt-thé man ska köra på alltså? Alltid trott att grönt thé haft en fettförbrännande effekt pga koffein...
Nja, vad jag menade var att grönt té stressar mitt nervsystem mindre på grund av dess mindre koffeininnehåll än motsvarigheten som jag brukar dricka på fastan (svart té och kaffe). Grov generalisering av koffeininnehåll per kopp dryck:
  • Kaffe: 90mg
  • Svart té: 60mg
  • Grönt té: 30mg
  • Vitt té: 15mg
  • Örtte: 0mg (rooibos, kamomille, infusions osv)
Självklart är detta beroende på vätskemängd, temängd och bryggningstid. Även katekinerna i grönt té är ansvariga för ökad termogenes, inte bara koffeinet och de andra stimulanterna. Sen har vi lite andra effekter som dämpad hunger osv.

Citat:
På tal om te. Opti shit?

Citat:
Lol whaaaat? :laugh:
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Hardgainer Visa inlägg
Lol japaner utnyttjar alla tillfällen där man kan dricka te :D.
Wat da fak. Det är ju iofs inte helt dumt.. te som bidrar till ökad tarmmotilitet. Koffein har ju en laxerande och vätskedrivande effekt.
Nu blev jag ju intresserad av ingredienserna, och se vad jag fick fram!

Citat:
Då ska vi inte snacka om kineserna som inte lämnar sin jävla flaska med kallt tè för en jävla sekund.
Ja, herregud. Halva livsmedelsaffären var ju fylld med PET-flaskor med grönt te i japan. Jag drack nog 2-4L om dagen :D

Citat:
Ursprungligen postat av Thomas Holm Visa inlägg
keep up the good work brah!
Citat:
Nä du Rassk nu är det dags för en lägesrapport!
Jajjemen, det kommer. Mycket plugg och lite verkstad.

Citat:
Vad anser RassK om MCT jämfört med kolhydrat som mental och fysisk energigivare? Jag upplever ofta att man får en skönare pigghet av att inta mer mellanlånga fettsyror istället för kolhydrat till första målet för dagen, vet dock inte om det bara är placebo.
Jag har faktiskt aldrig testat bryta fastan med det men jag kan tänka mig att det har den effekten. I teorin så stämmer det, jag måste testa! Jag får samma "rus" av att dricka fria aminosyror på tom mage t.ex. så jag förstår konceptet. Vad jag däremot har märkt är en påtagligt anorektisk (hungerdämpande) effekt av mct-rikt kokosfett mellan måltiderna!

Citat:
Citat:
Det är ungefär det jag känner själv, fast jag brukar köra på kokosflingor.
Detta kan jag känna också. Men det är så generellt med fettintag. Jämnare energifrisättning. Dock kan fett/protein/kostfiberintag vara så pass långsamma att det går för sakta och man inte får något energirus.

Citat:
Jag föredrar personligen att bryta fastan med protein, fett och fibrer. I allmänhet trivs jag bättre med att lägga större mängder kolhydrater i samband med aktivitet, framförallt efter glykolytiskt krävande arbete, och i övrigt hålla mig till mindre mängder.
Beroende på ens mag-tarmflora är det dock ganska individuellt hur väl man kan nyttja fibrer som energisubstrat vilket troligtvis påverkar ens kolhydratbehov en del.
Du är både smart och vis lé MAQ-attack. Om alla kunde ha det resonemanget hade vi inte haft fetmaepidemi.
Citat:
Gammal 2012-10-06, 19:43   #1678
Fitforfun
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
Det är så att jag har IBS och svårt med fettrik mat såsom lax, ägg-gulan, paranötter osv. Hur kan jag då tillgodose mitt behov av dessa?

Kokosfett är väl de som funkar, och de ja försöker andvända som fettkälla, med omega 3 tillskott.

Har du nån ide hur jag kan få i mig jod och selen?
Fitforfun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-07, 19:28   #1679
maqan
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Fitforfun Visa inlägg
Har du nån ide hur jag kan få i mig jod och selen?
Alger, skaldjur, vit fisk och/eller tillskott (kaliumjodid+selenometionin), om du inte äter jodberikat salt dvs. I tillskottsform är 225mcg jod och 200mcg selen ganska rimliga mängder.
Gammal 2012-10-09, 17:21   #1680
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Riktigt bra! Fint perspektiv av författaren. Tack!

Citat:
Citat:
Mer svårsmält och långsammare upptag framförallt antar jag.
Möjligen att några av fettsyrorna oxiderar under torkningsprocessen om den sker under värme. Men nu är vi inne på optinoja.
Och sen har vi det maqan skriver, men det ser jag snarare som positiva egenskaper.

Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Hon har ju inte dragit ner byxorna?
Hon har ju inte druckit téet än!

Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek Visa inlägg
Hur går din rehab?
åd helvede

Citat:
Omg.. Kkkbarsen ser goda ut!
Lite torra hittills är det enda problemet! Fixade det igår med 5g kokosfett (1tsk) och sötningsmedel. Återkommer med näringsvärden på nya optibollarna!

Citat:
Ursprungligen postat av Fitforfun Visa inlägg
Det är så att jag har IBS och svårt med fettrik mat såsom lax, ägg-gulan, paranötter osv. Hur kan jag då tillgodose mitt behov av dessa? Kokosfett är väl de som funkar, och de ja försöker andvända som fettkälla, med omega 3 tillskott. Har du nån ide hur jag kan få i mig jod och selen?
Citat:
Alger, skaldjur, vit fisk och/eller tillskott (kaliumjodid+selenometionin), om du inte äter jodberikat salt dvs. I tillskottsform är 225mcg jod och 200mcg selen ganska rimliga mängder.
Precis som maqan säger. Det finns i marin föda eller tillskott. Jodberikat salt är under väldigt få omständigheter tillräckligt, tyvärr. Mjölk är också jodrikt: drick en liter om dagen om du har råd med det i din kaloribudget och inte har laktosproblem (vilket du antagligen har om du har IBS). Annars har jag läst en del på bifidobakterium och lactobacillus-arter (probiotiska bakterier) på IBS:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22969230
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17635382
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11711768
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16863564
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22157240
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16128676
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17919270

Vad alla studier säger är mer eller mindre att probiotika (Bifidobacterium lactis, Bifidobacterium animalis, Lactobacillus plantarum, Bifidobacterium infantis, Bifidobacterium longum, Streptococcus thermophilus, Bifidobacterium breve, Lactobacillus rhamnosus) är bra för symptomen av IBS. Inte så konstigt. Hitta en probiotisk dryck och ät prebiotiska livsmedel (kostfiberrika) och testa själv.

Det här är vad jag sysslat med mycket på sistonde
Flickvännen fick en ice-crusher/smoothie blender och den har gått varm sen dess.

250g kvarg
100g/1dl lågkalori-multivitaminjuice
½dl exotic vassle
200g exotiska frukter (papaya, druvor, mango, ananas och melon)
  • 335 kcal
  • 45 protein
  • 35 kolhydrat
  • 1 fett
Löjligt gott, "nyttigt", mättande och kalorisnålt.
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:55.