Förutom höftextensionen som andra redan har påpekat skulle jag också vilja att du jobbade bort lite av ditt hopp. Försök att flytta fötterna lite snabbare och inte så högt som du gör nu.
Kolla här som referens, fötterna rör sig mer utåt och breddar stancen mer än lyfter upp från golvet.
Jo, jag tänkte på hoppet själv när jag granskade filmen, men tänkte att det kanske är något som försvinner när jag vågar gå på lite tyngre vikter.
Viss tveksamhet i stöten på 90, i föregående försök stötte jag ner tårna med främrefoten och höll på att köra rakt in i curlracket.
Jämfört med rycket tycker jag det ser mycket bättre ut. Det enda är själva splitten i jerken som ser ut att behöva en del jobb men allt annat ser trevligt ut tycker jag
Jämfört med rycket tycker jag det ser mycket bättre ut. Det enda är själva splitten i jerken som ser ut att behöva en del jobb men allt annat ser trevligt ut tycker jag
Spliten är jag väl medveten om. Tidigare splitade jag kanske 30 cm så jag jobbar på det. Dök ju upp en väl passande video tidigare angående split som jag ska ta till vara på.
Ett försök att tänka på föregående tips, men det är jävligt knepigt att få till.
Mycket bättre! Men...
Du slår ut stången, vilket ofta händer när man överdriver höftexplosionen och/eller har för kraftig lutning bakåt i explosionen (för dig är det föregående). Stångens bana är "make or break" i ryck, sålänge den är bra kan man rycka tungt även med positioner/vinklar som inte är skolbok.
Se till att hålla handlederna raka alternativt lite böjda inåt i explosionen, dra stången rakt upp och stäck kroppen rakt upp och sen sitt rakt ned.
Du slår ut stången, vilket ofta händer när man överdriver höftexplosionen och/eller har för kraftig lutning bakåt i explosionen (för dig är det föregående). Stångens bana är "make or break" i ryck, sålänge den är bra kan man rycka tungt även med positioner/vinklar som inte är skolbok.
Se till att hålla handlederna raka alternativt lite böjda inåt i explosionen, dra stången rakt upp och stäck kroppen rakt upp och sen sitt rakt ned.
Detta tycker jag är intressant för jag försöker själv minska på "bågen" att stången sticker iväg framåt och då blir svår att ta emot.
Jag brukar tänka att överkroppen skall lutas något bakåt för att tillåta stången att passera rakt upp, men det kanske blir omvänt och förvärrar banan?
Jag brukar tänka att överkroppen skall lutas något bakåt för att tillåta stången att passera rakt upp, men det kanske blir omvänt och förvärrar banan?
Det brukar helt naturligt bli en lutning av överkroppen, vilket inte är fel på något sätt, tvärtom är det nödvändigt om man vill dra klart...men det är lätt att det ibland kan bli alldeles för mycket lutning och då tenderar man att dra stången bakåt (och hoppa en bit bak) och då blir resultatet oftast att man sitter på hälarna och känner stången sakta glida bakåt.
Helt perfekt slutdrag:
Mindre perfekt:
Det sagt så ja, det finns såklart lyftare som rycker stora vikter med kraftig lutning i slutdraget, jag talar såklart ur ett skolboksperspektiv...och det är sånt man ska lära ut, men få som har det i slutändan.
Legolas, what does your elf eyes see?
Det kändes bättre (TM) men all kritik är välkommen!