Citat:
Ursprungligen postat av BigSpawn
Vilken del är du skeptisk till, att rätt många i dag har candida i magen? att ta bort kolhydraterna rejält svälter ut candida? att man kan må dåligt av att döda av för mycket candida på en gång? eller alla punkter ovan?
|
Ja, i princip alla punkter ovan.
Candida och andra microbiota finns i olika omfattning i magtarmkanalen men det är sällan det skapar några problem annat än om värden, dvs människan har ganska kraftigt nedsatt immunförsvar eller någon annan sjukdom, eller dess behandling som försvagar värden.
Citat:
Jag har läst om många personer (framförallt barn med magar/tarm i dåligt skick) som påbörjat dieter så som SCD eller mediciner för att få ordning på överväxt av microorganismer i magen som kan beskriver hur dåligt man kan må när dessa dör av. Sök på till exempel yeast die off och du borde på många träffar.
|
Du har läst på nätet? Jag tänker inte leta upp stöd dör dina påståenden, det får du göra själv.
Har dessa personer gjort odlingar för att diagnostisera sin candida?
Jo, det finns mediciner mot microorganismer tex svampmedel eller antibiotika. Det brukar funka mot infektionen. Att behandla infektionen gör att man mår bättre. Att dietomläggningar gör det samma saknas det bevis för i stort sett. Kanske det är av dessa "yeast die off" dieter som gör att man mår dåligt?
Citat:
Gemene man har kanske inte sån överväxt så att det kan ställa till sådana problem, men nån här och där kan säkert få problem då man påbörjar en diet.
|
Är man frisk som gemene man så får man inte problem och att börja en diet är inte så immunosupprimerande att det skapar några problem. Kraftig undernäring däremot, men det är inte samma sak.
Citat:
Ville inte starta en sån diskution i din tråd utan var bara menat som en reflektion över varför en del kanske mår så dåligt när de påbörjar en sån diet.
Det kan så klart bero på mycket annat men helt otänkbart tycker inte jag det är? 
|
Det kan bero på helt andra saker, där är jag med dig.
För övrigt är du naturligtvis välkommen med din åsikt i alla trådar där de hör hemma, och det kan man väl säga att den gjorde i det här fallet. Däremot så håller jag inte med dig, som du märker.