2012-09-10, 17:06
|
|
|
Kolozzeums hjältinna.
Reg.datum: Dec 2006
|
Vet inte om folket minns mitt problem med min dator som jag hade för ett tag sedan, dvs att ljudet hackar/sprakar till då och då. Installerade ju om drivrutinerna för ljudet utan att det fungerade, installerade sedan om hela datorn utan att det fungerade heller. Lämnade tillbaka datorn till Elgiganten (den var nyinköpt så hade öppet köp) och nu har jag köpt en Lenovo G580 istället som tydligen skall vara driftsäker. Fungerade bra i början men nu har fan denna också börjat hacka på precis samma sätt!!!
Börjar undra om det har med högtalarna att göra, som köptes på Elgiganten samtidigt som den första datorn, ett par Logitech Z523. Saken är ju att ljudet på datorn hackar även om högtalarna är urkopplade, men om de på något sätt förstör ljudkortet eller liknande på datorn genom att ha dem urkopplade.
Låter konstigt jag vet, men det är liksom enda gemensamma nämnaren mellan dessa två datorer.
|
2012-09-10, 18:26
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Högtalarna kan inte förstöra datorn.
Om den andra datorn beter sig på precis samma sätt, kan vi nog med rätt stor säkerhet säga att det handlar om drivrutiner.
|
|
|
2012-09-10, 19:36
|
|
|
Kolozzeums hjältinna.
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Högtalarna kan inte förstöra datorn.
Om den andra datorn beter sig på precis samma sätt, kan vi nog med rätt stor säkerhet säga att det handlar om drivrutiner.
|
Det är två helt olika datorer (En Acer och den andra en Lenovo). Känns konstigt att exakt samma problem skulle hända båda två. Ominstallation hjälpte ju inte heller... Vad gör man åt det då?
|
2012-09-10, 21:48
|
|
|
Sup, registered user?
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew
Vet inte om folket minns mitt problem med min dator som jag hade för ett tag sedan, dvs att ljudet hackar/sprakar till då och då. Installerade ju om drivrutinerna för ljudet utan att det fungerade, installerade sedan om hela datorn utan att det fungerade heller. Lämnade tillbaka datorn till Elgiganten (den var nyinköpt så hade öppet köp) och nu har jag köpt en Lenovo G580 istället som tydligen skall vara driftsäker. Fungerade bra i början men nu har fan denna också börjat hacka på precis samma sätt!!!
Börjar undra om det har med högtalarna att göra, som köptes på Elgiganten samtidigt som den första datorn, ett par Logitech Z523. Saken är ju att ljudet på datorn hackar även om högtalarna är urkopplade, men om de på något sätt förstör ljudkortet eller liknande på datorn genom att ha dem urkopplade.
Låter konstigt jag vet, men det är liksom enda gemensamma nämnaren mellan dessa två datorer.
|
Börjat hacka? Vad gjorde du precis innan "det" började hacka?
|
2012-09-10, 22:02
|
|
|
Kolozzeum Security
Reg.datum: Aug 2001
|
Har du vrickat lite på knapparna och kontakterna på högtalarna? Kanske är dom det är glapp/dålig kontakt i...
2012-09-10, 22:07
|
|
|
Sup, registered user?
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod
Har du vrickat lite på knapparna och kontakterna på högtalarna? Kanske är dom det är glapp/dålig kontakt i...
|
Fast ljudet påstods hacka även utan högtalare! Antar det är på någon slags inbygga högtalare då.
|
2012-09-11, 13:46
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
När jag spelar så hänger sig datorn. Ett konstant ljud "brrr..." och fastfrusen bild. Grafikkorten ligger inte högt. Kan det vara hårddiskarna som blir överhettade?
|
|
|
2012-09-11, 13:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Kollade på bärbara datorer idag, tänkte köpa en 13", det jag märkte är att alla under 15" ligger oftast på en i3 processor, är inte det kanske lite för lågt?
Om någon har lite tips på vad man ska kolla på hojta till.
|
|
|
2012-09-11, 15:12
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pzorz
När jag spelar så hänger sig datorn. Ett konstant ljud "brrr..." och fastfrusen bild. Grafikkorten ligger inte högt. Kan det vara hårddiskarna som blir överhettade?
|
Det kan vara väldigt mycket, från mjukvaruproblem (drivrutiner) till hårdvaruproblem där det kan tänkas vara allt från minnen till grafikkort till moderkort till nätaggregat. Får du blåskärm?
|
|
|
2012-09-11, 16:16
|
|
|
Opti
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Löpsko
går i planerna att sätta i mer ram i laptopen. Idag sitter de DDR2 SDRAM (2 x 2 GB) och funderar på om man kanske ska ta ut en av de 2 stickorna och stoppa i en 4gb sticka. Är det lämpligt eller bör jag ha 2 minnen av samma model?
|
bump
|
|
2012-09-11, 16:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2009
|
Har inte så bra koll på bärbara. I stationära datorer med DDR2 minnen är det oftast så att man kan blanda, men får då sämre prestanda eftersom de inte kan köra dual-channel mode. Men bättre om någon som har lite koll på hur det brukar fungera i bärbara uttalar sig.
Fast om du berättar vad det är för märke/modell också så kanske det underlättar för någon att ge ett mer exakt svar för hur det funkar i just din dator
|
|
|
2012-09-11, 16:56
|
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Jag tror också att det kan bero på modell hur lyckosamt det är att blanda. På vissa datorer är det ju så att en minnesmodul är fastlödd direkt till moderkortet och det finns en ledig slot. I det fallet så blir det ju alltid en blandning med en extra sticka.
Men jag är också lite nyfiken på vad det är för bakomliggande tanke till uppgraderingen? Märker du att minnet inte räcker till när du använder beräkningstunga applikationer?
Med tanke på hur pass få som faktiskt använder 4GB internminne, så kan jag inte låta bli att misstänka att resonemanget snarare är i still med: "Mer ram är ju bra så då blir nog datorn snabbare".
|
|
|
|
2012-09-11, 17:05
|
|
|
Opti
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Quint
Har inte så bra koll på bärbara. I stationära datorer med DDR2 minnen är det oftast så att man kan blanda, men får då sämre prestanda eftersom de inte kan köra dual-channel mode. Men bättre om någon som har lite koll på hur det brukar fungera i bärbara uttalar sig.
Fast om du berättar vad det är för märke/modell också så kanske det underlättar för någon att ge ett mer exakt svar för hur det funkar i just din dator 
|
fw51jf
|
|
2012-09-11, 17:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Letar efter en bärbar dator som ett mobilt (men lite kassare prestandamässigt) komplement till min stationära.
Något i prisklassen kring 3-6k.
Förstår att man inte får något enormt bra för denna peng, därav är det ju värt att nystla runt efter det mest prisvärda.
Tips mottages! :>
Strongman har tvärtemot ett bra rykte. Starka bönder, frisk, fet go och glad kexchoklad - krallig arbetarklass. Här dansar bönder korta och långa breeeda om röven stora och stronga! Potatis och gröt, hårt arbete, manlig svett och white trash-idyll!
|
Grapeman, mot ännu ett år av träning. Pics
|
|
|
2012-09-11, 19:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grapeman
Letar efter en bärbar dator som ett mobilt (men lite kassare prestandamässigt) komplement till min stationära.
Något i prisklassen kring 3-6k.
Förstår att man inte får något enormt bra för denna peng, därav är det ju värt att nystla runt efter det mest prisvärda.
Tips mottages! :>
|
Schysst allt-i-allo-maskin: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku...6-284FB69F5D76
Halvkass skärm men det har alla i det prissegmentet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.
|

|