Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-08, 22:50   #1546
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
I 9v har jag varit av all stim iform av pwo. En stor tid av dom här veckorna har jag legat lågt på koffein också. Innan dess så hade jag skurit ner rätt så ordentligt, rekommenderad dos typ i några månader.

Jag rekommenderar alla som deffar att göra det utan stim. För mig börjar det bli svårt att klara mig utan nu. Tyvärr. Men i grunden är jag emot det, jag tror det motverkar byggandet om man klarar av att träna ordentligt utan. Klarar man inte av det så bör överväger stimeffekten med bättre träning den negativa effekten.

Men psyke och kropp mår inte jättebra just nu, jag kör ända in i kaklet...vet inte när/om jag tävlar igen så tar den här chansen.

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-08, 22:54   #1547
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Svag Visa inlägg
Jag tror att han menar att man inte behöver oroa sig för fettet eftersom kroppen inte kommer lagra det som kroppsfett ändå. Men jag håller med, mer fett = lägre GI.
Tydligen verkar det som om fettet höjer insulinet. Jag uppdaterar när jag vet mer.

Gammal 2012-08-08, 23:07   #1548
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Vad är problemet med tävlandet om du vill gå in på det, trött på hela skiten bara?
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 06:45   #1549
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Vad är problemet med tävlandet om du vill gå in på det, trött på hela skiten bara?
Mitt liv är rätt så mycket som en öppen bok så jag har ingenting direkt emot att gå in på det. Så jag tog mig en funderare över natten, och får passa på att tacka dig för att du "tvingade" mig till det.

Nedan kommer en relativt lång, kanske för lång för vad du tänkt dig, utläggning som försöker besvara frågan. Men först vill jag poängtera lite saker. Jag är inte missnöjd med mitt liv, jag skulle snarare ranka det rätt så högt jag har hittat något jag brinner för i det privata och arbetsmässigt så jobbar jag med saker som oftast stimulerar mig, tillåter mig att vara relativt fri samt ger en bra lön. Vidare så vill jag inte att det här ses som ett gnällinlägg, det är ett svar på en fråga bara. Ett svar som visserligen kan låta som gnäll då det bara tar upp dom negativa sakerna, men det var ju frågan också.

Kanske är det jag som är "känslig", kanske min diet är jobbigare än vissa/många andras (även om jag har vänner som vittnar om samma saker), kanske dietar jag "fel". Vi lämnar dessa "kansken" åt sidan och konstaterar hur det ligger till.

Tre huvudsaker poppar upp.
Hur jag är som person.
Ett understimulerande jobb.
Träningen.

I grunden är jag en introvert person som samtidigt har ett behov av att synas och stå i centrum. Det innebär att jag i grunden gärna håller mig för mig själv, jag kan gå dagar utan att ens träffa folk men samtidigt har jag "lärt" mig att vara social, dels för att man "passar in" då samt att det stimulerar mitt andra behov. Att vara social är dock för mig inget avslappnande, som det är för många andra, utan en ansträngning. Efter en "social kväll" är jag relativt slutkörd i huvudet. Så en av de första saker som ryker när jag dietar är det sociala, jag går in i min egen bubbla och stannar där. Vilket drabbar mitt sociala liv. Att jag på jobbet väntar med att äta för att slippa sitta och äta med dom andra är väl en mindre sak. Att jag däremot inte "orkar" (vet inte hur jag ska uttrycka mig här, det är såklart att jag orkar men jag finner ingen direkt glädje i det, jag vill bara vara i fred och kämpa) umgås med min flickvän är väl ett större problem, inte för mig men för henne. Jag pratar och lyssnar mkt mindre, jag är inte lika gosig och sexlusten försvann för bra länge sen. Lägg därtill att jag är lättirriterad så har ni en fin mix. Vilket såklart tär, hon känner sig inte uppskattad och vi är nog bra nära att gå skilda vägar. Samma sak med mina vänner, det märks inte lika tydligt här men dom har också reagerat. Dieten gör även att koncentrationen blir lidande, jag ser ofta på tv, lyssnar på musik, chattar och läser något samtidigt, annars känner jag mig understimulerad. Denna oförmåga gör att jag uppfattas som oengagerad när jag väl umgås med någon då jag gärna har både tvn på och sitter och facebookar samtidigt som jag "umgås". Så den första punkten orsakar brister i det sociala, vilket sliter.

När det kommer till jobbet så avslutade jag ett projekt i början av sommaren och efter det har jag inte ramlat in på något rejält igen, vilket gör att jag har på tok för lite att göra om dagarna och därför inte finner det underhållande. Att jag dessutom är dyr i drift gör att jag känner mig överflödig (och vad är det någon sån där förstå-sig-påare, "varje människa vill känna sig behövd"?). Det här är något jag "kom på" att det var ett problem som en direkt effekt av frågan. Och egentligen är nog detta en väldigt stor del i problemet, större än jag tror. Punkt två orsakar alltså en brist av att känna sig behövd.

Till detta kommer ju det att jag alltid är trött och sällan kan sova, samt vaknar lätt under nätterna. Ska jag sova ut på helgen så vaknar jag ändå tidigt. Sen är det dom här jädra benen, benen känns konstant som ungefär hur dom känns efter ett benpass när man ska gå hem, det är inget driv i dom och en konstant pump i vaderna.

Det som normalt sätt gör att man/jag orkar kriga vidare är ju den glädje man får ut av att köra på gymmet men trött som man är så finns ju inte riktigt den där riktiga styrkan och glädjen där. Punkt tre säger alltså att avsaknaden av glädje i träningen gör att förråden inte fylls på.

Allt detta bränner sakta men säkert min glädje för sporten, den glädje som är det som gör att jag fortsätter.

Samtidigt, i all "vånda" så finns det en stor glädje också. Varje åder, varje fiber som poppar upp ger väldigt mkt och själva krigandet i sig är en glädje. Det är något visst i att plåga sig själv "for a greater good".

Jag har säkert missat hälften av det jag skulle skriva men..

Gammal 2012-08-09, 09:13   #1550
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Väldigt bra skrivet! En paus från allt som har med planer och mål kanske behövs efter detta. Träna för att det är kul och bara leva. Utan några krav och måsten på dig själv.

Och för att kanske fixa sömnen kanske du borde kunna fixa recept på melatonin eller liknande.

Kämpa vidare, allt fixar sig till det bättre till slut.
Gammal 2012-08-09, 09:24   #1551
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av daloatf Visa inlägg
Väldigt bra skrivet! En paus från allt som har med planer och mål kanske behövs efter detta. Träna för att det är kul och bara leva. Utan några krav och måsten på dig själv.
Jo, man ska vet att för knappt 4 år bestämde jag mig för att tävla 2012. Sedan dess har jag, bortsett från ett upphåll på 2-3månader våren 2011, levt och andas träning. Ja levt för träning. Man kan prata om balans, och det är säkert bra men det är detta jag velat och jag är väldigt mkt en person som uppsluts helt av något (ett nytt tv-spel och ni hittar mig där varje ledig sekund). Ett dåligt, men samtidigt positivt, karaktärsgrad. Som gjort för att jag ska gå in i väggen.

Vet dock inte om jag kan träna utan krav

Citat:
Och för att kanske fixa sömnen kanske du borde kunna fixa recept på melatonin eller liknande.
Äh bara 9v kvar, bara dra åt svångremmen lite hårdare och köra.

Citat:
Kämpa vidare, allt fixar sig till det bättre till slut.
Klart det gör, det ger mig ju trots allt något jag trivs med.

Gammal 2012-08-09, 13:02   #1552
AronP
Registered User

AronPs avatar

Jag har börjat fundera kring cardio. Tänkte lägga in lite lågintensiva promenader på morgonen v(T-6) och köra det fram till v(T-3), tanken med detta är att bränna lite brunt fett. Eventuellt kör jag det fram till v(T-2). Efter det är det absolut stopp, låren måste få återhämta sig.

Nu har jag dock börjat tvivla på den här planen. Kanske ska jag börja plåga mig själv redan nu och lägga in lite promenader på morgonen eller cykla någon timme på eftermiddagen. Vad säger ni om detta? Min hjärna är fucked just nu känner jag. Sådana här tillfällen som en coach hade varit bra...

Gammal 2012-08-09, 13:22   #1553
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Lite snabba saker jag tänkte på:

1. Man lär sig ganska snabbt att man måste prioritera kring sociala relationer när man är på diet.
Min energi går till (den har jag kvar efter mig själv och gymmet):
  1. Flickvän
  2. Kompisar som förstår diet eller dietar själv
  3. Ingen annan.
2. Jag tycker det låter som ren brist på aktivitet. Största anledningen till hunger/småätande är som bekant tristress. Är man aktiv och har saker för sig så tänker man inte på mat. Men det handlar ju om att själv lära sig att hålla sig sysselsatt och alltid ha saker planerade även om det är tramsiga saker som att gå en femtioelfte runda till ica maxi för att lära på innehållsförteckningen på fullkornsbulgur.

2½. Har du testat NMDA från mm? ZMA? Kamomille? Sömnhygien (kyla, ljudfritt, mörkt, ingen elektronisk stimulans innan läggdags)?

3. That's just the name of the game. Slutskedet på en diet som man bara måste "ta" när man tävlar. Men det är ju inte jättelång tid kvar för dig! Du kommer hålla ut men måste också göra det så enkelt som möjligt för dig själv. Stim brukar ju fixa detta problemet óch som du säger så märks det OTROLIGT stor skillnad på ostim och stimmad träning på diet. Stim är essentiell och tar mig igenom dieten men ökar också risken för att man tränar på en intensitet som kroppen egentligen inte klarar av.

4. Var din egen coach. Men luras inte in i att tro på en flexibel plan. Sätt dig ner i din klaraste stund och skriv ner en ordentlig plan ända fram till tävligsdatumet. Laminera sedan denna plan och gjut in den i plexiglas så du inte kan ändra någonting! Dietskallen (viljan att impulsändra allting) tar även de bästa av oss!
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 13:41   #1554
AronP
Registered User

AronPs avatar

1. Du har rätt i att man ska prioritera det. Om man anser det värt det. Jag är som sagt inte en social person i vanliga. Men det är sånt jag för en evig diskussion med mig själv om.

2. Fritiden är inga problem, det är jobbet. Det är för lite att göra där helt enkelt.

2½. Provat det mesta utom nmda. Får ta mig en funderare på det. Få saker slår tillräckligt bra tycker jag.

3. Japp. Jag vet det, det här är väl ett mindre problem i förhållande till dom andra två. Att kriga sig igenom pass ändå är lite av tjusningen också. Stim diskuterade jag ovan, jag undviker att använda det för att kunna sova. Kan jag ändå inte sova så kan jag använda det. En balansgång helt enkelt. Kommit så pass långt i dieten att det börjar överväga att använda.

4. Jag är min egen coach, allting har egentligen varit planerat från början (utom cbl nu då). Men det är i sådan här stunder (eller som när jag var sjuk förra dieten som det är skönt). Även en statiskt plan behöver uppdateras baserad på hur dieten går.

Den sista veckan är ju dock fortfarande lite vag, behöver fixa den. Fast där ska jag ju delvis lämna ifrån mig ansvaret.

Tack för inputen som vanligt Och nu när jag kommer ihåg det, jag gillar verkligen signaturen.

Gammal 2012-08-09, 19:40   #1555
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Tack för ditt svar, alltid intressant att läsa när folk går lite djupare och personligare i sina journaler.

Jag kan relatera lite till det där med dieten även om jag själv inte gjort en tävlingsdiet så känner jag igen väldigt mycket. Jag förvandlades också till ett osocialt, asexuellt otrevligt svin som inte var särskilt snäll mot min tjej. Även om det aldrig gick så långt att det var någon risk för vårt förhållande.

Hoppas du hittar någon balans (uttjatat utryck) trots allt, både i livet i och utanför gymmet. Att träna utan att ha tävlingsambitioner (iaf lägga det på hyllan några år) tror jag säkert du klarar även om det inte känns så just nu mitt i allt.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 06:42   #1556
Albin Eriksson
Liten & Snäll...

Albin Erikssons avatar

Reg.datum: Jun 2010
Angående cardions vara eller icke vara så har jag bara en fråga som blir ett råd: Tappar du fortfarande stabilt med fettvikt? Ökar du hellre cardio än drar ner på käk? Om ja på första, så finns ingen anledning till cardio. Om nej på första och ja på andra, kör lite cardio.

Om livet då: Sålänge man gör det man vill, det man tror ger en mest behållning i slutändan så kör på. Alla har vi tunga stunder/perioder, men det gäller nog att se till helheten.
Träningen kanske inte alltid är lika rolig, men vägs förhoppningsvis upp av formförbättringen.
Sociala livet kanske inte alltid är på topp, men prioritera bort vännerna några veckor (dom kommer vara kvar) och lägg lite mer krut på flickvännen med den ork som finns över eller går att uppbringa/hitta.
Albin Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 07:03   #1557
AronP
Registered User

AronPs avatar

Gober Kul att det uppskattades och tack.

Citat:
Ursprungligen postat av Albin Eriksson Visa inlägg
Angående cardions vara eller icke vara så har jag bara en fråga som blir ett råd: Tappar du fortfarande stabilt med fettvikt? Ökar du hellre cardio än drar ner på käk? Om ja på första, så finns ingen anledning till cardio. Om nej på första och ja på andra, kör lite cardio.
1. Ja
2. Tveksamt på den andra, ligger så pass lågt så borde inte dra ned mkt mer. Men främsta anledningen till att köra cardio är för dess teoretiska effekt på det bruna fettet.

Citat:
Om livet då: Sålänge man gör det man vill, det man tror ger en mest behållning i slutändan så kör på. Alla har vi tunga stunder/perioder, men det gäller nog att se till helheten.
Träningen kanske inte alltid är lika rolig, men vägs förhoppningsvis upp av formförbättringen.
Sociala livet kanske inte alltid är på topp, men prioritera bort vännerna några veckor (dom kommer vara kvar) och lägg lite mer krut på flickvännen med den ork som finns över eller går att uppbringa/hitta.
Jo det är ju så. Mycket att bita ihop bara. Det ligger lite mer bakom grejen med tjejen är bara detta så värderingen där är lite diffus.

Gammal 2012-08-10, 08:10   #1558
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Aron du vet att hjärnan spökar på diet.

du har dock rätt i att om formen inte är som den ska så är det nu du ska öka och inte de sista tre veckorna inför tävlingen.

Men att bli av med brunt fett är ju ingen positiv grej? dessutom sitter detta fett sällan synligt
Gammal 2012-08-10, 08:20   #1559
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
Aron du vet att hjärnan spökar på diet.
Haha jo jag vet och det är väl svaret på punkt 2

Citat:
du har dock rätt i att om formen inte är som den ska så är det nu du ska öka och inte de sista tre veckorna inför tävlingen.
Rent objektivt så ligger jag bra till, alla säger att jag är en av dom hårdare i förhållande till hur lång tid det är kvar. Jag mäter samma kalipermått som jag gjorde 4 veckor innan tävling sist, fast nu är det 9 veckor innan tävling. Men jag kan inte se det. Jag ser bara fett. Jag vill bli totally shredded! Rent intellektuellt vet jag att jag håller lite vatten (pga ett högt saltintag) som hindrar mig från att se räfflorna på triceps fullt ut.

Men jag behöver folk som säger det här åt mig, om och om igen.

Citat:
Men att bli av med brunt fett är ju ingen positiv grej? dessutom sitter detta fett sällan synligt
Jo? Det där sista lilla fettet med högre grad alpha2-receptorer i förhållande till beta2 (även kallat stubborn fat), det fett som sitter ffa i nederkanten av magen och ryggen som håller mig ifrån att få separationerna där.

Gammal 2012-08-10, 10:04   #1560
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
typ
Citat:
Further, recent studies using Positron Emission Tomography scanning of adult humans have shown that it is still present in adults in the upper chest and neck. The remaining deposits become more visible (increasing tracer uptake, that is, more metabolically active) with cold exposure, and less visible if an adrenergic beta blocker is given before the scan. The recent study could lead to a new method of weight loss, since brown fat takes calories from normal fat and burns it.
får skilja på brunt fett och "stubborn fat" brunt fett är bara positivt att ha mycket av och sitter på ej synliga ställen inne i brösthålan och runt ryggraden

Senast redigerad av Pepz den 2012-08-10 klockan 10:10.
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.