Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kan man skämta om vad som helst/Kan man provocera hur som helst?
Ja man kan skämta om vad som helst 53 60.23%
Nej man kan inte skämta om vad som helst 32 36.36%
Ja man kan provocera på det här sättet 13 14.77%
Nej man kan inte provocera på det här sättet 16 18.18%
Flervalsomröstning. Antal röster: 88. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-02, 23:36   #31
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag tycker också sidan var oerhört smaklös. Vill man hålla på med sådana skämt så får man se till att hålla det inom en grupp som kan tänka sig acceptera den typ av "humor".

Det finns ju flera filmer som handlar om "vad man får skämta om". "The Aristocrats" är väl det mest kända exemplet. Det är ett skämt som bygger på att komikerna skall försöka chocka varandra med att vara så grova de bara kan. (Se Cartmans exempel nedan).

Jag har även för mig att Henrik Schyffert gjorde något på SVT där han drog en hel del grova pedofilskämt, för att prova var gränsen går. Minns även någon gammal SVT debatt där de diskuterade ämnet, som inledning till debatten så lät de någon ståuppkille (tror det var Ali Hussein, aka Lasse Lindroth) som drog ett antal skämt kring Estonia katastrofen. Han sa efteråt att det kändes dåligt.

Kontentan av dessa program verkar vara att de flesta anser att man kan skämta om det mesta, bara man väljer sin publik noga. Grabbarna som ligger bakom sidan som TS nämner har nog bara lyckats dra på sig hat.

PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 23:39   #32
jokem
Registered User

jokems avatar

Reg.datum: Jan 2008
Det är ganska kul faktiskt även om det säkerligen går över gränsen. Men brutala grejer kan vara underhållande, precis som engla-gruppen. Däremot förstår jag att man borde visa respekt till hela hennes familj, men å andra sidan så har jag ingenting emot dessa grova "skämt". Finns ju alltid moralkärringar överallt, sÅ är det bara!
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-02, 23:42   #33
gratefuldead
Registered User

gratefuldeads avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Det är ganska kul faktiskt även om det säkerligen går över gränsen. Men brutala grejer kan vara underhållande, precis som engla-gruppen. Däremot förstår jag att man borde visa respekt till hela hennes familj, men å andra sidan så har jag ingenting emot dessa grova "skämt". Finns ju alltid moralkärringar överallt, sÅ är det bara!
Men om några hade skapat en grupp och skämtat likadant om din hypotetiskt döda dotter, hade det känts helt OK? Hade du inte själv velat haft dessa "moralkärringar" på din sida då?

Filmjölk om varför det marklyfts mindre än det böjs...
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
För att de är drabbade av knäböjsneuros där de böjer och böjer tills röven blöder och sedan fortsätter böja. Då orkar man inte marklyfta så ofta.
gratefuldead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 00:41   #34
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Citat:
Ursprungligen postat av gratefuldead Visa inlägg
Men om några hade skapat en grupp och skämtat likadant om din hypotetiskt döda dotter, hade det känts helt OK? Hade du inte själv velat haft dessa "moralkärringar" på din sida då?
Sånt beror ju på mediumet som används för skämten. En sak att sitta på en obskyr sida på nätet och dra massa osmakliga skämt, en annan sak att åka till den som kan ta illa upp och ställa upp planscher på dennes hem.

Om man vill jävlas med de som drabbats av en tragedi så är det fan illa, men är det menat att "bara vara roligt utan de drabbade ska få veta nått" så tycker jag det är OK.

Normala människor anpassar sina skämt till omgivningen, man drar inte samma skämt för en 5-åring som 25-årig polare.

Personligen så får man skämta om vad fan man vill, men man får inte kränka andra människor bara "för det är kul".

Jag tycker det är jävligt drygt i USA hur det finns grupper som hela tiden ska klaga när någon komiker drar dåliga skämt. Man får inte skämta om svarta, judar, homosexuella, Mohammed/Allah etc... Skulle vara trevligt om alla de grupperna träffades och kom fram till vad och vilka man får skämta om.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 05:57   #35
snej
Äntligen Sofie! Tack! Jag älskar dej<3

snejs avatar

Reg.datum: Apr 2004
För 6 timmar sedan:

Citat:
Såja. Nu är jag unblockad.
Nu är alla Englaskämt borta, som ni ser, och därför finns det ingen anledning alls att forsätta skriva. Därför ber jag alla haters och även troll att lämna sidan. Jag skapade sidan för att provocera. Det lyckades, men nu är det färdigt och ni kan gå vidare med era liv.
Nu vill jag göra någonting annat av den här sidan, kanske en sida med Icke-PK-skämt av mildare variant kanske?
Så kan inte avgöra hur grova skämten var, men folk verkar ju uppenbarligen upprörda.
snej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 06:21   #36
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Begreppet "PK" har verkligen förlorat sitt syfte.
Används av folk till höger och vänster som inte har en aning om dess egentliga innebörd.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 07:05   #37
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Jag tycker nog inte att det är roligt, så på det viset är det inte okej.

Men olagligt bör just inte saker vara bara för att det är osmakligt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 07:20   #38
thunder
Registered User

thunders avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Man undrar ju hur kaxiga de är den dagen när deras identiteter kommer fram. Det är väldigt lätt att vara stor i käften när man gömmer sig bakom en skärm
Vad exakt menar du med denna raden?

Det är just det här som är styrkan med internet. Alla kan skriva vad som helst, anonymt. Det hjälper enormt många människor att våga skriva både positiva och negativa saker som de inte kan göra under riktigt namn. Ska man kunna vara anonym på internet är detta något vi måste leva med.

Så ja, jag röstar på att allt är tillåtet och "ok". Det absoult roligaste med dessa "the typical..."-sidor är givetvis reaktionerna från de som försöker överträffa varandra i ilska och avståndstagande. Som att de spelar någon som helst roll att någon tar illa upp.

Klicka på nästa aftonbladet-länk och sluta flänna.

Senast redigerad av thunder den 2012-08-03 klockan 07:22.
thunder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 07:52   #39
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag röstade på alla alternativen. Lite för at skämta och provocera.

Men nej, jag tycker inte det är OK. Framför allt inte på ett publikt forum där människor som kan ta väldigt illa upp kan se det (tycker knappt provocerande är rätt ord. snarare taskigt).

Senast redigerad av PowPow den 2012-08-03 klockan 07:55.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 08:02   #40
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Begreppet "PK" har verkligen förlorat sitt syfte.
Används av folk till höger och vänster som inte har en aning om dess egentliga innebörd.
Nej, mest av folk (långt ute) till höger faktiskt!

(Nu gjorde jag ett skämt som säkert kan provocera en del rasister, folk med taskig kvinnosyn, etc, som gillar att säga "jävla PK" men som inte ser sig som så höger som deras åsikter är)
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 08:32   #41
Yip_man
Registered User

Yip_mans avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
Vad exakt menar du med denna raden?

Det är just det här som är styrkan med internet. Alla kan skriva vad som helst, anonymt. Det hjälper enormt många människor att våga skriva både positiva och negativa saker som de inte kan göra under riktigt namn. Ska man kunna vara anonym på internet är detta något vi måste leva med.

Så ja, jag röstar på att allt är tillåtet och "ok". Det absoult roligaste med dessa "the typical..."-sidor är givetvis reaktionerna från de som försöker överträffa varandra i ilska och avståndstagande. Som att de spelar någon som helst roll att någon tar illa upp.

Klicka på nästa aftonbladet-länk och sluta flänna.
Nu är det ju så att han inte är anonym längre då id läckt ut. Man får väl hoppas att han inte hamnar som huvudämne på nyheterna och klarar sig någorlunda....

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 08:55   #42
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Allan Visa inlägg
Man undrar ju hur kaxiga de är den dagen när deras identiteter kommer fram. Det är väldigt lätt att vara stor i käften när man gömmer sig bakom en skärm
Jag förstod att den här skulle komma och du berör verkligen kärnan i det här som är distanslöshet. Du visar prov på den till level 11 här genom att vara stor i käften bakom en skärm utan att visa ditt namn.

Det är en oerhört viktig sak att kunna skilja allvarligheten i en psykiskt störd man och saker han gjort från alla andra i samhället. Att skratta åt Engla-skämt innebär inte att man godkänner förövarens verk - faktum är att jag kan tycka att det går lite åt andra hållet. Genom att hyscha och stoppa in onödiga tabun så tar vi alla bort några av alla verktyg vi har för att smälta saker som är så onda att de blir abstrakta. (Om vi snackar om just fallet Engla.)

Var gränsen går bestämmer den som skämtar; går någon för långt så kommer den att bli en paria eftersom hon beter sig som en idiot. Alla som är fine med att vara en idiot i andras ögon lider med andra ord inte... men de flesta av oss störs kanske lite av det.

Att det inte finns något annat som sätter gränsen betyder däremot inte att alla har rätten att göra andra människor illa. Bara att det inte är förbjudet! En stor del av värdet av... det mesta som finns går att finna i att avstå. T ex att avstå från att dra ett Din Mamma-skämt till typ vem som helst i mellanöstern, rita Muhammed eller att flabba åt Englas mamma.

Att lacka ur på någon som fnissar åt Engla-skämt lägger jag själv i samma låda som den som fnissar åt skämten från början. Som om du fick bestämma det!
Gammal 2012-08-03, 08:58   #43
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Vad säger folket - särskilt de som ogillar skämt de... inte gillar - om faktumet att det är ett brott att förneka förintelsen på vissa platser?
Gammal 2012-08-03, 09:00   #44
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vad säger folket - särskilt de som ogillar skämt de... inte gillar - om faktumet att det är ett brott att förneka förintelsen på vissa platser?
Vansinnig lag enligt mig, en överreagerande åtgärd för att visa för världen att man inte minsann tar lätt på sin historiska skuld som i sin tur blir ett övergrepp på individers rättighet att vara precis hur dumma de vill i sitt eget huvud.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-03, 09:03   #45
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Latissimus Dorsi Visa inlägg
Njae personligen går gränsen vid död e.t.c, allt annat är välkommet att skämta om.
Galg-humor kan ju vara riktigt bra jue.

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:54.