Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-16, 10:34   #196
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Akada Visa inlägg
Hur har ni som kört dieten gjort med träningen? Vissa verkar ju träna varje dag, andra rekommenderar en mindre mängd. Funderar på att köra på samma schema som jag gör nu, dvs
mån: axlar/triceps/bröst
ons: rygg/biceps
fre: ben/mage

dock med färre antal reps under den vecka jag ska köra VLCD.
Träning 2-3 ggr per vecka. Att träna som Vox gjorde känns bara onödigt. Under ett sånt här kraftigt underskott är det strictly maintenance som gäller och då räcker 1 gång i veckan per muskel gott och väl. Hellre lägga tiden på promenader eller dylikt. Eller till nåt annat, TV, dator =P
Gammal 2012-07-16, 11:54   #197
Akada
Registered User

Akadas avatar

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Träning 2-3 ggr per vecka. Att träna som Vox gjorde känns bara onödigt. Under ett sånt här kraftigt underskott är det strictly maintenance som gäller och då räcker 1 gång i veckan per muskel gott och väl. Hellre lägga tiden på promenader eller dylikt. Eller till nåt annat, TV, dator =P
Okej, det är väl ungefär de tankarna jag haft med. Kommer även jobba (5 dagar) den här veckan och man får röra på sig en bra bit då, så tror fan inte orken finns där för mer träning än så.

Kommer nog köra lite dextropur innan träningen på ons/fre-passen. Idag känns det inte som att det behövs då jag är van vid att träna någorlunda fastande, samt att jag åt rätt hyfsat igår.
Akada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 19:17   #198
TristanABC
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av PeSi Visa inlägg
Jag har kört ..
Hur mycket gick du ner?
Och även om du säger att du inte hade koll på muskel/fettmassa; hur kände du dig efter dieten? Bitig? Snygg? Eller fetsmal, muskelfattig?
Tacksam för svar.
TristanABC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 19:26   #199
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
De gånger jag prövat i kortare perioder har man väl mest känt sig lite lättare och ådrigare efteråt.
Styrkan samma men jag kör också bara runt en vecka om jag kör.
Mår klart bättre på vanlig Deff och tycker inte riktigt VLCD är värt det i längden.

Skickat från min HTC Legend via Tapatalk 2
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 18:52   #200
PeSi
Registered User

PeSis avatar

Reg.datum: Jun 2012
Citat:
Ursprungligen postat av TristanABC Visa inlägg
Hur mycket gick du ner?
Och även om du säger att du inte hade koll på muskel/fettmassa; hur kände du dig efter dieten? Bitig? Snygg? Eller fetsmal, muskelfattig?
Tacksam för svar.
Genomsnittlig viktminskningen låg på 460-480g/dag i samma "vätskebalans".

Före den andra och tredje perioden på ca 1-2 veckor hade jag ägnat mig åt tung basträning och var på gränsen att bli övertränad; dieten var en samtidig viloperiod med bara lite uppehållsträning. Före den sista perioden på 20 dagar var jag sämre tränad, och det kändes motiverat att lägga till extra (5-6 dagar/vecka) "vardagsaktiviteter/promenader/simpass" för att stimulera ämnesomsättningen. Viktminskningen per dag skiljde sig inte nämnvärt mellan perioderna.

Som jag nämnde i inlägg #179 låg jag kanske inom 18-23% kroppsfett. Jag kan inte uttala mig om muskelförlusten, men jag tappade definitivt fett och blev lite svagare. Återgång till kaloribalans upplevde jag som "duracellkanin", och inom kanske 2-4 veckor var styrkan tillbaka och FÖRBI. Jag var nöjd med resultatet.

Mina dietval ligger mellan minus 500-700 kcal/dag, eller "högst 500 kcal/dag". 1200-1500 kcal/dag dieter är rent djurplågeri för både mig och omgivningen.

Så, hur uppnår jag exempelvis 10 kilos viktminskning:
• Alternativ 1: vid -500 kcal/dag; detta tar ~5 månader.
• Alternativ 2: tre veckors "lågenergifasta".

Båda ger ungefär samma viktminskning, men alternativ 2 lämnar utrymme för fyra månaders träning på "energibalans" inom samma tidsram.

Jag talar inte för de med låg fetthalt från början, men om jag skulle behöva gå ner MYCKET i vikt är valet ganska enkelt. Vilket däremot är bättre för dig, "you tell me".
PeSi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 18:59   #201
PeSi
Registered User

PeSis avatar

Ola:

Vilken dosering och typ av glukosamin använde du i "bulkdieten" som redovisas i Body? Studier jag läst om verkar ligga på 1,5g/dag men det blir ändå svårt att bestämma "normal/rekommenderad dos".

Preparaten som säljs på apoteket verkar innehålla glukosaminsulfat-kaliumkloridkomplex eller glukosaminsulfatnatriumklorid. Har du någon synpunkt angående skillnaderna?

Jag hoppas att det är ok att fråga här, utan att starta egen tråd. Tacksam för svar. PeSi
Gammal 2012-07-17, 19:20   #202
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Glukosamin är för lederna, inget annat. Så det kan man stryka om man inte har dessa problem.
Jag brukar använda mig av glukosaminsulfat-2KCl för häst, hund och katt. Inte så noga med doseringen men cirka 2-2,5g per dag.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 19:22   #203
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Är det bevisat att glukosamin är bra för lederna? När jag läste om det för ett tag sen så hittade jag bara massa "det funkar för mig".
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 19:23   #204
PeSi
Registered User

PeSis avatar

Tack Ola.

Har problem med vänster knä. Enligt magnetröntgen "artrosliknande förändringar"; dock inte mer än "normalt för min ålder". Tänkte prova glukosamin.
Gammal 2012-07-17, 19:34   #205
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Effekten är inte stor men det pekar ändå på viss effekt. Ungefär 4mm på en 100mm VAS eller cirka 0.35 standardavvikelser vad gäller smärta.
Eftersom det är ganska billigt och "funkar för mig" så använder jag det.

http://www.bmj.com/content/341/bmj.c...&pmid=20847017
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...&link_type=MED
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 19:40   #206
PeSi
Registered User

PeSis avatar

Är det Claver Glukosamin från Hööks du använder? 500 kr/kg; MYCKET billigare än Apotekets.
Gammal 2012-07-17, 19:56   #207
Akada
Registered User

Akadas avatar

Dag 2/7 är snart till ända och det har inte varit några större problem. Hungern är mildare än på vanlig diet och koncentrationen är på topp. Det enda man skulle kunna klaga på är att jag känner mig lite småseg, men det vore nog konstigt annars.

Får i mig 835 kcal utspritt på 9 shakes + 4,5g fiskolja, ett beräknat underskott på ca 2000 kcal/dag. Det är ett jäkla meck att hålla reda på alla shakes och tillskott, funderar nästan på att fixa till något papper så att jag kan checka av det jag tagit för dagen.
Gammal 2012-07-17, 21:26   #208
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Reg.datum: Apr 2011
Säg att jag kör den här dieten på:
Omega-3
EAA
Kasein

Har tänkt att köra 1 vecka, ha en refill, köra en vecka till. Är det några mineraler/vitaminer som är rentav livsnödvändiga?
Gammal 2012-07-17, 21:35   #209
Akada
Registered User

Akadas avatar

Ola skrev om det tidigare, en multivitamin/mineral och tillskott av kalcium, magnesium, fosfat (bakpulver) och lite annat (mineralsalt). Think that was it?

Skulle själv gärna vilja ha lite feedback på mitt upplägg!

Beroende på vilken dag det är blir det något av dessa upplägg:

09:00 EAA 10g
10:00 Kasein 30g
12:00 EAA 10g
14:00 Kasein 30g
16:00 EAA 10g
18:00 Kasein 30g
20:00 Vassle 38g
22:00 Vassle 38g
xx:xx Kasein 30g (innan sömn)

alt:
06:00 EAA 10g
07:00 Kasein 30g
10:00 EAA 10g
11:00 Kasein 30g
14:00 EAA 10g
15:30 Kasein 30g
18:00 Vassle 38g
21:00 Vassle 38g
xx:xx Kasein 30g (innan sömn)

Har saxat hejvilt från folk, ffa morty. Så lite creds där!
Gammal 2012-07-17, 21:56   #210
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Akada Visa inlägg
Ola skrev om det tidigare, en multivitamin/mineral och tillskott av kalcium, magnesium, fosfat (bakpulver) och lite annat (mineralsalt). Think that was it?
Jo jag har läst det, men nu är det så att jag vill börja i övermorgon och har inte införskaffat någon multivitamin/mineral...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:27.