Citat:
Ursprungligen postat av TristanABC
Hur mycket gick du ner?
Och även om du säger att du inte hade koll på muskel/fettmassa; hur kände du dig efter dieten? Bitig? Snygg? Eller fetsmal, muskelfattig?
Tacksam för svar.
|
Genomsnittlig viktminskningen låg på 460-480g/dag i samma "vätskebalans".
Före den andra och tredje perioden på ca 1-2 veckor hade jag ägnat mig åt tung basträning och var på gränsen att bli övertränad; dieten var en samtidig viloperiod med bara lite uppehållsträning. Före den sista perioden på 20 dagar var jag sämre tränad, och det kändes motiverat att lägga till extra (5-6 dagar/vecka) "vardagsaktiviteter/promenader/simpass" för att stimulera ämnesomsättningen. Viktminskningen per dag skiljde sig inte nämnvärt mellan perioderna.
Som jag nämnde i inlägg #179 låg jag kanske inom 18-23% kroppsfett. Jag kan inte uttala mig om muskelförlusten, men jag tappade definitivt fett och blev lite svagare. Återgång till kaloribalans upplevde jag som "duracellkanin", och inom kanske 2-4 veckor var styrkan tillbaka och FÖRBI. Jag var nöjd med resultatet.
Mina dietval ligger mellan minus 500-700 kcal/dag, eller "högst 500 kcal/dag". 1200-1500 kcal/dag dieter är rent djurplågeri för både mig och omgivningen.
Så, hur uppnår jag exempelvis 10 kilos viktminskning:
• Alternativ 1: vid -500 kcal/dag; detta tar ~5 månader.
• Alternativ 2: tre veckors "lågenergifasta".
Båda ger ungefär samma viktminskning, men alternativ 2 lämnar utrymme för fyra månaders träning på "energibalans" inom samma tidsram.
Jag talar inte för de med låg fetthalt från början, men om jag skulle behöva gå ner MYCKET i vikt är valet ganska enkelt. Vilket däremot är bättre för dig, "you tell me".