Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Max. myofibrill muskeltillväxt m. TUT- och pumpträning, utan AAS, för medelsvensson?
Ja 47 43.93%
Nej 17 15.89%
Kanske / har inte kompetens nog att svara / vet inte / bryr mig int 43 40.19%
Antal röster: 107. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-05, 14:56   #16
Sweety87
Banned User

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanColeman Visa inlägg
Tänkte inte skriva ngt här då Spoon länkade in det bästa jag har att säga men here goes. Mitt namn har nämnts en del och numer har det beskrivits en del om just mig också.

Styrkeöverskott var ngt nytt. Jag vet minst 15 personer på KAC gym endast som har mycket mer av den varan. I träningsfilmstråden kryllar det av dem.

Progression betyder tyngre, inte tungt. Det varierar från individ till individ. Lagom ska det vara. Det rör sig inte om några stordåd direkt heller, inte för mig iaf. Iof gäller det ju även fysiken.

Anders: Personerna på bilderna du lade upp utvecklas väl enormt bra fortfarande, eller? Verkar långt från stopp... Dessutom är de allra flesta yngre än vad jag är, många år dessutom.

Som sagt. Det bästa jag kommer säga i tråden hade jag sagt vid ett tidigare tillfälle, se spoons citat.
Vänta lite nu, Robban Coleman. Jag har poängterat att det gäller myofibrill hypertrofi; inte sarkoplasmisk. Det gäller alltså rena kontraktila muskelelement, och inte "det övriga" (glykogen, röda blodkroppar, mitokondrier? jag kan ingenting om muskelfysiologi men ni förstår poängen, så kommentera inte oväsentligheter ).

Att man kan uppnå sarkoplasmisk hypertrofi genom din typ av träning ODOPAD (så att du själv slipper påpeka det) tror jag alla är överens om, men nu gäller det alltså myofibrill hypertrofi.

Och som sagt så är du stark. För oss vanliga lönnfeta gymtränande så är du sjukt jävla stark. Inte särskilt många gör knäböj på vanliga gym i o f s, men en del gör det ändå, och det är sällan man ser någon röra vikter på 120 kg ... du har gjort 120 x 15 med tut-stil! Det är SJUKT starkt, oavsett vad du vill. Sedan har jag sett att du kör hantelpressar på 40 kg med tut-stil? Det är också jävligt starkt för oss vanliga dödliga.
Sweety87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 15:03   #17
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Sweety87, du kanske finner något av intresse i http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=164992 ?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 15:11   #18
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sweety87 Visa inlägg
Vänta lite nu, Robban Coleman. Jag har poängterat att det gäller myofibrill hypertrofi; inte sarkoplasmisk. Det gäller alltså rena kontraktila muskelelement, och inte "det övriga" (glykogen, röda blodkroppar, mitokondrier? jag kan ingenting om muskelfysiologi men ni förstår poängen, så kommentera inte oväsentligheter ).

Att man kan uppnå sarkoplasmisk hypertrofi genom din typ av träning ODOPAD (så att du själv slipper påpeka det) tror jag alla är överens om, men nu gäller det alltså myofibrill hypertrofi.

Och som sagt så är du stark. För oss vanliga lönnfeta gymtränande så är du sjukt jävla stark. Inte särskilt många gör knäböj på vanliga gym i o f s, men en del gör det ändå, och det är sällan man ser någon röra vikter på 120 kg ... du har gjort 120 x 15 med tut-stil! Det är SJUKT starkt, oavsett vad du vill. Sedan har jag sett att du kör hantelpressar på 40 kg med tut-stil? Det är också jävligt starkt för oss vanliga dödliga.
Nu om man tittar på studier så är muskelstyrkeutvecklingen ett snäpp bättre vid sex reps än vid åtta och är inte bättre vid 3 eller fyra reps. Det innebär att man egentligen inte kan prata att det en eller det andra är så mycket bättre i något avseende. Men att kroppen svarar periodvis bättre på varianter av stimulit. Den anpassar sig till det stimuli de utsätts för och utvecklingen stagnerar...

Senast redigerad av Anders The Peak den 2012-05-05 klockan 15:17.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 15:44   #19
Xtronal
Registered User

Xtronals avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Träning osv...
Men resultatet utan avancerade kosttillskott blir max det här:

En grupp vältränade som ligger nära genetiskt max:
Hur vet du att alla personer på bilderna ej använt "avancerade kosttillskott" ?

Senast redigerad av Xtronal den 2012-05-05 klockan 15:48.
Xtronal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 16:27   #20
samsam
Registered User

samsams avatar

Reg.datum: Oct 2006
Du kunde bara frågat om de kan bli grova utan olagliga medel istället för att räkna upp allt du gjorde i titeln. Det finns säkert effektivare metoder än dem.
Studier har visat på att samma resultat kan uppnås med lätta som tunga vikter; det är bara mycket tråkigare och onödigt.

Medelsvensson kan bli vältränad och t o m "biffig" på laglig väg, yes, utan problem.
(Förutsatt att medelsvensson innebär medioker genetik; gh och endokrinologi öht.)
samsam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 16:42   #21
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Xtronal Visa inlägg
Hur vet du att alla personer på bilderna ej använt "avancerade kosttillskott" ?
Det ser du tydligt att de inte har fingrarna i godisburken. De ser glada och friska ut nästan som Phil Heath som inte heller behöver avancerade kosttillskott utan det räcker med 10 kg kykling, 10 kg Tilapia ocn några sötpotatisar per vecka samt lite TUT- eller var det riktigt tungträning, med 5-8 minuters vila mellan seten?
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 17:13   #22
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Jag håller med Anders. Det blir inte mycket bättre än det där ren, och redan det där är väldigt svåruppnåeligt. Man kan kanske toppa det en aning, men då skall man helst vara arbetsbefriad, ha tur med generna och vara motiverad under lång tid.

Enstaka freaks som väger 100kg utan att vara feta innan de ens börjar träna med vikter räknar vi givetvis bort.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 17:30   #23
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Citat:
Det ser du tydligt att de inte har fingrarna i godisburken. De ser glada och friska ut nästan som Phil Heath som inte heller behöver avancerade kosttillskott utan det räcker med 10 kg kykling, 10 kg Tilapia ocn några sötpotatisar per vecka samt lite TUT- eller var det riktigt tungträning, med 5-8 minuters vila mellan seten?
Bara så jag hänger med, tränar Phil Heath tungt?
RobbanColeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 17:34   #24
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Jag håller med Anders. Det blir inte mycket bättre än det där ren, och redan det där är väldigt svåruppnåeligt. Man kan kanske toppa det en aning, men då skall man helst vara arbetsbefriad, ha tur med generna och vara motiverad under lång tid.

Enstaka freaks som väger 100kg utan att vara feta innan de ens börjar träna med vikter räknar vi givetvis bort.
Det där är väl gamla bilder? Jag imponeras mycket mer av nytagna bilder på det där gänget.

Det roliga med träningen är att ta reda på gränsen, man märker hur långt man kommer.
Gammal 2012-05-05, 17:41   #25
exor
Registered User

exors avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Kollar man på gänget idag så förstår jag om folk är misstänksamma. Otrolig form året runt, brutalt mycket kvalitetsmassa och riktigt starka. Bryr mig inte om dom är det eller ej så länge jag själv inte drabbas.

Senast redigerad av exor den 2012-05-05 klockan 17:43. Anledning: Miss
exor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 18:06   #26
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Tänkte inte skriva ngt här då Spoon länkade in det bästa jag har att säga men here goes. Mitt namn har nämnts en del och numer har det beskrivits en del om just mig också.

Styrkeöverskott var ngt nytt. Jag vet minst 15 personer på KAC gym endast som har mycket mer av den varan. I träningsfilmstråden kryllar det av dem.

Progression betyder tyngre, inte tungt. Det varierar från individ till individ. Lagom ska det vara. Det rör sig inte om några stordåd direkt heller, inte för mig iaf. Iof gäller det ju även fysiken.

Anders: Personerna på bilderna du lade upp utvecklas väl enormt bra fortfarande, eller? Verkar långt från stopp... Dessutom är de allra flesta yngre än vad jag är, många år dessutom.

Som sagt. Det bästa jag kommer säga i tråden hade jag sagt vid ett tidigare tillfälle, se spoons citat.
Tog dig som exempel på ett generellt mönster eftersom ngn nämnde dig. Att 15 personer på ditt gym är starkare (eller iaf använder tyngre vikter, vilket inte nödvändigtvis är samma sak) än dig motsäger inget av det jag tog upp.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 18:20   #27
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
Tog dig som exempel på ett generellt mönster eftersom ngn nämnde dig. Att 15 personer på ditt gym är starkare (eller iaf använder tyngre vikter, vilket inte nödvändigtvis är samma sak) än dig motsäger inget av det jag tog upp.
Precis som att progression gäller oavsett utförande.

Jag tror inte att det behövs ngt annat utförande än det som exempelvis Phil Heath använder. Jag tror man gör bäst i att hålla sig till en sak, men det är min åsikt det. Det är också ett bergsäkert sätt att mäta progression, om man nu ska göra det i vikter. Jag gör inte så egentligen. Jag tar lagom. Vikterna har en tendens att bli större då jag blir det. Det är dock inget jag kämpar för då det då oftast leder till ändrat utförande. Om jag istället söker bästa möjliga träff och effekt på avsedd muskel så blir det av sig självt en "äkta" progression. Jag tar lite tyngre för att det ska ta bättre, inte för att jag ska öka...

Senast redigerad av RobbanColeman den 2012-05-05 klockan 18:29.
Gammal 2012-05-05, 18:27   #28
Silencer
Banned User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:

Jag tror inte att det behövs ngt annat utförande än det som exempelvis Phil Heath använder. Jag tror man gör bäst i att hålla sig till en sak, men det är min åsikt det. Det är också ett bergsäkert sätt att mäta progression, om man nu ska göra det i vikter. Jag gör inte så egentligen. Jag tar lagom. Vikterna har en tendens att bli större då jag blir det. Det är dock inget jag kämpar för då det då oftast leder till ändrat utförande. Om jag istället söker bästa möjliga träff och effekt på avsedd muskel så blir det av sig självt en "äkta" progression. Jag tar lite tyngre för att det ska ta bättre, inte för att jag ska öka...

Fast du har ju tränat i 28 år så vad du gör just nu är ju inte nödvändigtvis vad man bör göra hela sin karriär.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 18:29   #29
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:

Nja, jag tycker att du lätt snöar in dig på vad du gör just nu och glömmer helheten.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-05, 18:40   #30
RobbanColeman
Registered User

RobbanColemans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Commando1980 Visa inlägg
Nja, jag tycker att du lätt snöar in dig på vad du gör just nu och glömmer helheten.
Jag säger som Johan nu, gör det som känns bra, funkar det funkar det.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.