Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-04, 08:18   #586
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Reg.datum: Mar 2009
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 09:55   #587
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Palaku, snabb som en vessla under stången.
Det där var löjligt snabbt
Gammal 2012-05-04, 09:56   #588
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Tänkte jag skulle ge mig på lite marknadsföring av nybörjarträning i Helsingborg här.

HAK Greppet i Helsingborg tänker starta upp en nybörjargrupp för ungdomar under 17 år som vill prova på tyngdlyftning. Det kostar inget att prova på och gillar man det så kostar det endast 300 kr per år att bli medlem. Träningen hålls i hålls främst av Marc Wihlborg och Ola Kristoffersson som båda är väldigt duktiga lyftare som hållt på med sporten i över 30 år.

Mer info hittar ni här, Nybörjarträning i tyngdlyftning för ungdomar
Gammal 2012-05-04, 10:02   #589
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Kul Guddi!
Värsta stötfesten på bilden där
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 10:07   #590
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Kul Guddi!
Värsta stötfesten på bilden där
Där har blivit en ganska stor ökning av utövare på klubben det senaste året men då gruppträningstiderna för nybörjare varit lite utspridda har det blivit lite rörigt med tider och liknande. Så nu tänkte vi köra mycket mer organiserat för de som precis börjar träna så de får den hjälp som behövs.

Sen när man blivit duktig nog att träna lite mer på egen hand eller med en vän så kan man köra på lite när som helst. Där finns ju nästan alltid någon väldigt kunnig i lokalen ändå som kan hjälpa en men i början är det bäst om någon övervakar lite mer specifikt. Förhoppningsvis kommer det någon som vill satsa lite också.

Tjejen på bilden är Marcs dotter. Så hon har det lite i sig. Hon tränar bara någon gång i veckan men blir ändå starkare hela tiden
Gammal 2012-05-04, 10:22   #591
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Där har blivit en ganska stor ökning av utövare på klubben det senaste året men då gruppträningstiderna för nybörjare varit lite utspridda har det blivit lite rörigt med tider och liknande. Så nu tänkte vi köra mycket mer organiserat för de som precis börjar träna så de får den hjälp som behövs.

Sen när man blivit duktig nog att träna lite mer på egen hand eller med en vän så kan man köra på lite när som helst. Där finns ju nästan alltid någon väldigt kunnig i lokalen ändå som kan hjälpa en men i början är det bäst om någon övervakar lite mer specifikt. Förhoppningsvis kommer det någon som vill satsa lite också.

Tjejen på bilden är Marcs dotter. Så hon har det lite i sig. Hon tränar bara någon gång i veckan men blir ändå starkare hela tiden
Trevligt som rackarn!
Jag tror att den olympiska lyftningen har en enorm potential att växa som motionsidrott i landet. Säga vad man vill om crossfit-trenden men den har nog gjort att många som inte alls annars funnit ol-moment nu gjort så. Har man väl gjort det så inser man ju också nyttan och glädjen i att kunna utföra dem. Blandningen av explosivitet/smidighet/styrka är ju smått optimal och utvecklingsmöjligheterna stora. Kan man skapa en stor bas av motionärer så kommer toppen komma med tiden
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 10:29   #592
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Börje H Visa inlägg
Trevligt som rackarn!
Jag tror att den olympiska lyftningen har en enorm potential att växa som motionsidrott i landet. Säga vad man vill om crossfit-trenden men den har nog gjort att många som inte alls annars funnit ol-moment nu gjort så. Har man väl gjort det så inser man ju också nyttan och glädjen i att kunna utföra dem. Blandningen av explosivitet/smidighet/styrka är ju smått optimal och utvecklingsmöjligheterna stora. Kan man skapa en stor bas av motionärer så kommer toppen komma med tiden

Om jag inte helt läste fel i senaste Tyngdlyftaren så ska crossfit gå under tyngdlyftning inom... nånting. Tanken med det är att få fler att upptäcka OL och försöka ha ett samarbeta med crossfit med tanke på att de också tränar tyngdlyftning. Tror det kommer kunna ge fler utövare till sporten även om vi säkert kommer tappa några till crossfit med tanke på hur poppis det blivit på senare tid.
Gammal 2012-05-04, 10:32   #593
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Rico Visa inlägg
Om jag inte helt läste fel i senaste Tyngdlyftaren så ska crossfit gå under tyngdlyftning inom... nånting. Tanken med det är att få fler att upptäcka OL och försöka ha ett samarbeta med crossfit med tanke på att de också tränar tyngdlyftning. Tror det kommer kunna ge fler utövare till sporten även om vi säkert kommer tappa några till crossfit med tanke på hur poppis det blivit på senare tid.
Det man tappar är säkerligen en bråkdel av de som kan tänkas vilja tävla i OL från crossfit. Rekryteringsbasen är perfekt, det viktiga är såklart att utövarna får kontakt med klubbar och känner till att man faktiskt kan tävla i enbart ryck/stöt också.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 10:52   #594
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Det man tappar är säkerligen en bråkdel av de som kan tänkas vilja tävla i OL från crossfit. Rekryteringsbasen är perfekt, det viktiga är såklart att utövarna får kontakt med klubbar och känner till att man faktiskt kan tävla i enbart ryck/stöt också.

Tror också det kommer komma mycket gott ur det här samarbetet.
Gammal 2012-05-04, 11:26   #595
jokem
Registered User

jokems avatar

Reg.datum: Jan 2008
Vad är största anledningen till att de finns så lite aktivitet inom OL i Sverige? Tyngdlyftning är ju trots allt en del av OS men ändå är styrkelyft större inom vårat land. Riktigt lite snack om tyngdlyftning på svenska forum om man jämför med styrkelyftsnack. Man jag upplever att det börjar komma mer och mer.

Är det för att SL är lättare att utföra? Gemene svensken är ju trots allt rätt lat av sig. Ta en valfri tyngdlyftare och stoppa in honom i en SL-tävling och han kan göra rätt bra ifrån sig. Men om man gör tvärt om så finns det inte många SL-are som skulle kunna hävda sig på en OL-scen. Är det för jobbigt att lära sig utföra så tekniska lyft? Är det för lite reklam för atletklubbar som lockar medlemmar? (tror jag verkligen att det är). Eller vad är det som sätter käppar i hjulet?

Riktigt många avskräcks från atletklubbar eftersom de "inte vågar hävda sig bland de stora grabbarna, måste bli starkare först" vilket är helt fel tänk. Många säger även "man får ju inte träna biceps där, då blir man mobbad". Det är 2 av de vanligaste sakerna jag får höra.

Senast redigerad av jokem den 2012-05-04 klockan 11:28.
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 11:44   #596
sunetdanne
Registered User

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Rico Visa inlägg
Låter intressant, kanske man får se någon tävling snart i CFT

http://www.crossfit.com/cf-info/Cros...1207_final.pdf

Om det kommer så ska jag super amatören ställa upp

Eftersom att jag har en förkärlek till vändning+press och marklyft så hoppas jag dessa också blir en tävlingsgren någon gång...... hoppas kan man ju alltid...

/Daniel
sunetdanne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 12:12   #597
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Vad är största anledningen till att de finns så lite aktivitet inom OL i Sverige?
Jag tror inte direkt det finns något enkelt svar på den frågan. (Och den har vad jag minns även diskuterats både länge och seriöst tidigare på detta forum). Vad jag däremot kan säga är att jag själv var/är sugen på att börja med OL, men det som åtminstone hindrar mig är dels åldern och dels tidsaspekten. Svårare än så är det inte i eget fall. Här är jag tämligen övertygad om att SL har en stor fördel för gamla motionärer som en annan då de flesta någorlunda seriöst gymtränande personer redan utför SL-momenten i någon form under sin ordinarie träning till skillnad från ryck och stöt.
Gammal 2012-05-04, 12:14   #598
jokem
Registered User

jokems avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
någorlunda seriöst gymtränande personer redan utför SL-momenten i någon form under sin ordinarie träning till skillnad från ryck och stöt.
Ändå tycks jag se SÅÅÅÅ många som försöker sig på (åtminstone frivändning med/utan stöt) utan att ha minsta antydan till teknik! Dra med armarna enbart tycker jag verkar överlägset för den typiske råttan!
jokem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 12:29   #599
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
mjo, det finns en del på gymmet som kör "frivändningar"
Det är med så jäkla dålig teknik så det finns inte. Det finns en snubbe som faktiskt är fystränare åt vissa basketlag och så som inte har en aning om hur man utför vändningar men ändå ska försöka lära ut.
Gammal 2012-05-04, 12:30   #600
kalajset
Registered User

kalajsets avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av jokem Visa inlägg
Ändå tycks jag se SÅÅÅÅ många som försöker sig på (åtminstone frivändning med/utan stöt) utan att ha minsta antydan till teknik! Dra med armarna enbart tycker jag verkar överlägset för den typiske råttan!
Ja absolut, någon typ av frivändningsförsök får nog räknas som "undantaget som bekräftar regeln". Tycker dock själv inte det är sådär jättemånga som försöker sig på övningen på vanliga gym, (läs: icke-atletklubbar), men visst förekommer det. Då gissningsvis i de flesta fall antagligen som komplement till utövarens huvudidrott, oavsett om det rör sig om löpning eller handboll. Tror det är väldigt, väldigt få andra förutom idrottare som försöker sig på liknande övningar till skillnad från t ex olika bänkpressvarianter.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:49.