2012-03-04, 18:28
|
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLasr
Men du vet inte om den bilden är på en 16årig tjej eller en 24årig, möjligheterna för en äldre tjej att behålla en fast kropp med låg fettprocent och fortfarande vara muskulös är väldigt dåliga utan hård träning.
|
Här gäller ju också att en 24-åring aldrig kan se ut som en 16-åring. Kroppen förändras, hur bra form man än håller. En fyrtioåring i bra form kan vara supersnygg, men blir aldrig annat än en supersnygg fyrtioåring. På samma sätt som en sextonåring aldrig blir annat än en sextonåring, oavsett form. Det ena är inte sämre än det andra.
|
|
|
2012-03-04, 18:29
|
|
|
pilltjam
Reg.datum: Apr 2010
|
Du kan också tänka att dessa extra kalorier du äter behöver inte lagras som just fett, utan istället som glykogen i musklerna, vilket hjälper dig att träna bättre på nästa pass, vilket i slutändan kanske ger ett ännu bättre deffresultat. Sen hamnar du väl inte på ett kaloriöverskott om du äter lite extra en dag, utan det blir bara ett mindre kaloriunderskott. Fast du kanske hamnar på ett överskott av 1800 kcal, vad vet jag.
|
|
|
2012-03-04, 18:37
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
En anledning till att inte kompensera alltför hårt (jag tycker att 800/dag är för hårt, men man kan ju tycka olika där) är att det då är lätt hänt att man tappar kontrollen - för att man är så hungrig - och äter mer än man tänkt och vips kanske man t.o.m. landade på mer än det man hade ätit en vanlig dag, utan kompensationsförsök. Det gäller absolut inte bara folk med ätstörningar, utan är väldigt normalt.
|
det finns en sanning i det, absolut. det ska verkligen krävas disiplin om det ska vara så hård kompensation.
|
|
|
2012-03-04, 18:37
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2011
|
Det ska gudarna veta, att det är något speciellt med en 16 årings kropp.
Håller med willtjam annars, se den här extra maten du käkat som något som kommer boosta ditt nästa pass och inte som något dåligt du måste skaka av dig som en katt som fått nått lagt över sig.
|
|
|
2012-03-04, 18:41
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Men du vet inte om den bilden är på en 16årig tjej eller en 24årig, möjligheterna för en äldre tjej att behålla en fast kropp med låg fettprocent och fortfarande vara muskulös är väldigt dåliga utan hård träning. Inte nödvändigtvis massiva vikter på gymmet, men du når inte låg fettprocent och fasta muskler genom att ligga på kaloriunderskott och köra spinning/crosstrainer/löpband.
Därför kan det vara bra att fråga någon som "gör det som krävs" vad dom behöver göra/har gjort för att behålla sin kropp.
Tränar du på ett större gym där det finns många instruktörer för olika pass, typ aerobics/spinning/vadsomhelst. Har någon av dom typ en sån kropp du vill ha? Fråga hur dom tränar!
Vet inte hur gammal du är heller, och du behöver inte säga om du inte vill då jag lärt mig att det är fult att fråga 
|
nej. just den bilden vet jag inte.
men en låg fettprocent kan jag åstakomma.
och jag styrketränar ju fortfarande och har inga planer på att lägga av med det.
och ja, många är i min ålder, alltså inte tonåringar. en tjej är i min ålder bla och har gått ned till sin målvikt och nu styrketränar hon för fastheten. jag har redan tränat fastheten, så jag började åt det andra hållet.
jag ÄR 24 (som du sa, komiskt nog)
|
|
|
2012-03-04, 18:42
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
SannaK: precis som WHITEFOLKS skriver handlar det om att det inte blir muskler av alla extrakalorier du äter första dagen. Du har istället en dag när du eventuellt lagrar in extra fett (p.g.a. för högt energiintag) och en dag där du bränner muskler (p.g.a. för lågt energiintag). Det är därför man varken ska ligga för högt eller lågt.
|
MEN jag bygger inte (längre) utan deffar. muskler kräver dessutom överskott för att bli stora.
så även när jag ligger högre än det inte högt, utan på balans jag ligger, ca 1900 kcal.
|
|
|
2012-03-04, 18:44
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam
Du kan också tänka att dessa extra kalorier du äter behöver inte lagras som just fett, utan istället som glykogen i musklerna, vilket hjälper dig att träna bättre på nästa pass, vilket i slutändan kanske ger ett ännu bättre deffresultat. Sen hamnar du väl inte på ett kaloriöverskott om du äter lite extra en dag, utan det blir bara ett mindre kaloriunderskott. Fast du kanske hamnar på ett överskott av 1800 kcal, vad vet jag.
|
nej, aldrig över. utan isåfall max 1900 kcal.
nej, och mycket vatten och salter är det. eftersom all mat innehåller mer eller mindre salt.
|
|
|
2012-03-04, 18:53
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Här gäller ju också att en 24-åring aldrig kan se ut som en 16-åring. Kroppen förändras, hur bra form man än håller. En fyrtioåring i bra form kan vara supersnygg, men blir aldrig annat än en supersnygg fyrtioåring. På samma sätt som en sextonåring aldrig blir annat än en sextonåring, oavsett form. Det ena är inte sämre än det andra.
|
Det jag försökte belysa var att det är väldigt hopplöst för en tjej som lämnat puberteten att ha en tjej som är kvar i puberteten som ideal då det händer mycket med kaloriförbrukningen och fettinlagringen när man slutar växa.
Menade inte att något är bättre eller sämre.
Citat:
|
och ja, många är i min ålder, alltså inte tonåringar. en tjej är i min ålder bla och har gått ned till sin målvikt och nu styrketränar hon för fastheten. jag har redan tränat fastheten, så jag började åt det andra hållet.
|
Tränar ni styrka på samma sätt med liknande vikter? Styrketräning kan gå till på många olika sätt
Och som sagt, om du försöker gå ner i vikt som tjej och redan ligger på låg fettprocent är risken mycket stor att du tappar muskelvikt och inte fettvikt om du inte samtidigt lyfter/tränar tungt och tvingar kroppen att behålla sina muskler.
|
|
|
2012-03-04, 19:10
|
|
|
Moralistmoderator
|
LarsLasr: Jag fattade det, jag spann bara vidare på ditt, som jag tyckte bra, inlägg.
|
|
|
2012-03-04, 19:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Okej, missförstod dig lite då tror jag  tack!
|
|
|
2012-03-04, 20:25
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Det jag försökte belysa var att det är väldigt hopplöst för en tjej som lämnat puberteten att ha en tjej som är kvar i puberteten som ideal då det händer mycket med kaloriförbrukningen och fettinlagringen när man slutar växa.
Menade inte att något är bättre eller sämre.
Tränar ni styrka på samma sätt med liknande vikter? Styrketräning kan gå till på många olika sätt
Och som sagt, om du försöker gå ner i vikt som tjej och redan ligger på låg fettprocent är risken mycket stor att du tappar muskelvikt och inte fettvikt om du inte samtidigt lyfter/tränar tungt och tvingar kroppen att behålla sina muskler.
|
generellt sett kanske. du vet väl...att 24 är rätt ungt..?
dessutom pratar jag om tjejer runt 20 också.
VART kan man mäta fettprocent? jag vill så gärna göra det. hos husläkaren?
man har väl olika mycket fett på olika ställen.
|
|
|
2012-03-04, 20:29
|
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av SannaK
generellt sett kanske. du vet väl...att 24 är rätt ungt..? dessutom pratar jag om tjejer runt 20 också.
|
Hur ungt 24 än är, så är det inte detsamma som 16. Det vi snackar om här är skillnaden mellan en vuxen kropp och en barnkropp. På samma sätt som en sextionåring inte kan jämföra sig med en tolvåring och tro att det är realistiskt att hon skall kunna se ut så.
|
|
|
2012-03-04, 20:30
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Hur ungt 24 än är, så är det inte detsamma som 16. Det vi snackar om här är skillnaden mellan en vuxen kropp och en barnkropp. På samma sätt som en sextionåring inte kan jämföra sig med en tolvåring och tro att det är realistiskt att hon skall kunna se ut så.
|
60 o 12 e väl lite olika ändå.
jag blir fan deprimerad av ert snack här.
|
|
|
2012-03-04, 20:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Bara som ett exempel så är det ju bara titta på gymnaster och hur ett fåtal år kan påverka deras karriär.
|
|
|
2012-03-04, 20:37
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS
Bara som ett exempel så är det ju bara titta på gymnaster och hur ett fåtal år kan påverka deras karriär.
|
på er låter det som att jag är en slappis.
men dah, säger jag. har tränat styrka i mer än 1 år.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.
|

|