Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-26, 21:08   #31
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag tror inte att rörelseenergin är den största orsaken, utan jag tror den största orsaken är att musklerna blir uttröttade av att hålla stången stilla någon sekund.
Googla stretchreflexen och/eller testa att starta med en helt död stång.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 21:14   #32
PowerSlize
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg

Det beror lite på hur lång du är och vilka vinklar du har. Anderground80 här på forumet tränar med mig, han är 186 eller nåt och har spann mellan långfingrarna på 2 meter, så för honom tror jag det är fördelaktigt att hålla cirka 85 cm grepp då han inte tävlar. För någon som mig så blir det mest knepigt att hålla bredare!

Okej, jag är 188cm o har långa armar.. Okej så han håller alltså ringfingret 2cm utanför sträckena?

Ska bänka imorgon, ska prova ett bredare grepp
PowerSlize är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 21:15   #33
Stefan J
Human forklift.

Stefan Js avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag tror inte att rörelseenergin är den största orsaken, utan jag tror den största orsaken är att musklerna blir uttröttade av att hålla stången stilla någon sekund.
Nja, den lagrade elastiska energin är som Rikard säger den största orsaken. Om du inte tror mig, testa spänsthopp. Gå ner snabbt och hoppa så högt du kan. Gör sedan om samma sak genom att vara stilla i vändläget någon sekund och sedan hoppa upp. Det kommer att bli en markant skillnad för de flesta i hur högt man hoppar. Eller långt om man nu försöker sig på grodhopp istället för vertikala hopp.
Stefan J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 21:15   #34
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSlize Visa inlägg
Okej, jag är 188cm o har långa armar.. Okej så han håller alltså ringfingret 2cm utanför sträckena?

Ska bänka imorgon, ska prova ett bredare grepp
Pekfingret.

Tänk bara på att det kan kännas ovant och tungt i början!
Gammal 2012-01-26, 21:17   #35
PowerSlize
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Pekfingret.

Tänk bara på att det kan kännas ovant och tungt i början!
okej fan va brett.. skall provas imorgon
PowerSlize är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 21:22   #36
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
Tack! Väldigt roligt och givande att läsa.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 21:30   #37
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
ringfingret på ringarna ftw. (2m kort och 211 mellan fingerspetsar)
Gammal 2012-01-26, 21:55   #38
luderlasse
Registered User

luderlasses avatar

Reg.datum: May 2009
å va härligt när någon skriver något intelligent på träningsdelen av detta forum istället för att fråga om sitt schema eller hur de kan se ut som zyzz...
luderlasse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 21:55   #39
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Inte så mycket av en fråga som ett påstående, men; när man väl är igång och tränar endast med stopp och kanske till och med slänger in lite static holds i bröstet så finner iallafall jag det att det är grymt bekvämt när den väl ligger i bröstet. Ungefär lika jobbigt som att hålla den på raka armar, och där kan man lätt hålla den i 10 sekunder om det är så för att få startsignal.
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Googla stretchreflexen och/eller testa att starta med en helt död stång.
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan J Visa inlägg
Nja, den lagrade elastiska energin är som Rikard säger den största orsaken. Om du inte tror mig, testa spänsthopp. Gå ner snabbt och hoppa så högt du kan. Gör sedan om samma sak genom att vara stilla i vändläget någon sekund och sedan hoppa upp. Det kommer att bli en markant skillnad för de flesta i hur högt man hoppar. Eller långt om man nu försöker sig på grodhopp istället för vertikala hopp.
Okej, då får jag ångra mig.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 22:03   #40
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Three pigs Visa inlägg
Vad är legdrive? du förklarar inte det i texten.
Det är när man kickar till med benen kan man säga, så att man skjutsar upp bröstet och hela kroppen. Kolla i styrkelyftsfilmstråden och lägg märke till hur de gör något slags ryck när de startar ifrån botten.
Gammal 2012-01-26, 22:21   #41
Fordon
Lyft! Upp å ner!

Fordons avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av luderlasse Visa inlägg
å va härligt när någon skriver något intelligent på träningsdelen av detta forum istället för att fråga om sitt schema eller hur de kan se ut som zyzz...
mm orka va ödmjuk inför nybörjare lixXxom. Njut av följande veckor med trådar om bänkpress nu

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 22:23   #42
Supermicke
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
jag har en del frågor :o är om småsaker men det är väl viktigt det också kanske! =)

leg drive - ok om röven inte lyftar från bänken eller? tävlings klipp jag sett så håller folk faktiskt röven helt still eller har redan maximal brygga så det inte gör att driva ser det ut som.

vad avgör om man ska ha fötterna ut åt sidorna från bänken eller under bänken med fötterna tätt? jag tror jag gillar fötterna brett utåt mer faktiskt. :P

har läst massa bänkpress artiklar av bla dave tate han säger iaf man ska ta ut stången.. sen låta det gå cirka 3sekunder och låta sig pressas ihop (jag får säkert 3cm kortare lyftväg av detta om inte mer). Skulderbladen mosas ihop maximalt. Men känns som man kanske får sämre rebound kraft eller nåt för skuldran är så tight? tankar?

vrida in handleden litegrann vid rawbänk? hitta nåt på forumet med öjebygrepp eller nåt.. provade fast inte lika mkta och tyckte det var najs! blir dock lite svårare att verkligen greppa hårt om stången, om det är bra?

sen tkr du alltid att man ska lägga stången långt ner på mage? dvs dra in armbågarna mkta. Tkr det fungerar bättre att göra det lite lagomt.. cirka till nipplesarna.

sen kom jag inte på något mer.. brukar få skum känsla i armbågarna när jag håller så brett :/ handlederna gillade det inte heller så mkta egentligen.. men jag får sjukt kort lyftväg :P säkert 2-3dm eller nåt vet inte riktigt.. kanske mer
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 22:24   #43
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSlize Visa inlägg
okej fan va brett.. skall provas imorgon
På en SL-stång. De har närmare mellan ringarna än olympiska stänger (som är vanligast på gym enligt min erfarenhet). Med min handbredd motsvarar pekfingret på en SL-stång ungefär ringfingret på en OL-stång har jag för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 22:33   #44
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
jag har en del frågor :o är om småsaker men det är väl viktigt det också kanske! =)

leg drive - ok om röven inte lyftar från bänken eller? tävlings klipp jag sett så håller folk faktiskt röven helt still eller har redan maximal brygga så det inte gör att driva ser det ut som.

vad avgör om man ska ha fötterna ut åt sidorna från bänken eller under bänken med fötterna tätt? jag tror jag gillar fötterna brett utåt mer faktiskt. :P

har läst massa bänkpress artiklar av bla dave tate han säger iaf man ska ta ut stången.. sen låta det gå cirka 3sekunder och låta sig pressas ihop (jag får säkert 3cm kortare lyftväg av detta om inte mer). Skulderbladen mosas ihop maximalt. Men känns som man kanske får sämre rebound kraft eller nåt för skuldran är så tight? tankar?

vrida in handleden litegrann vid rawbänk? hitta nåt på forumet med öjebygrepp eller nåt.. provade fast inte lika mkta och tyckte det var najs! blir dock lite svårare att verkligen greppa hårt om stången, om det är bra?

sen tkr du alltid att man ska lägga stången långt ner på mage? dvs dra in armbågarna mkta. Tkr det fungerar bättre att göra det lite lagomt.. cirka till nipplesarna.

sen kom jag inte på något mer.. brukar få skum känsla i armbågarna när jag håller så brett :/ handlederna gillade det inte heller så mkta egentligen.. men jag får sjukt kort lyftväg :P säkert 2-3dm eller nåt vet inte riktigt.. kanske mer
Röfven bör ej lyfta från bänken nej, då blir det inte ett godkänt tävlingslyft iallafall. Man kan fortfarande legdriva och ha röven still och fortplanta en "shockwave" genom kroppen så att säga.

Fotställningen är förmodligen mest efter smak, hur man gillar att legdriva och om man är säker i att inte lyfta på röven eller inte. Prova dig fram! Är brutalt svårt att köra med en ställning man ej tycker om.

Jag anser att man bör börja lyfta neråt så fort man är stabil, och på tävling så fort man får startsignal. Trycks ihop gör man ändå, men att skulderbladen skulle flyttas ytterligare inåt av att hålla stången utlyft verkar osannolikt. Då har man gjort något fel!

Jag själv försöker vrida händerna så som du beskriver, så att det blir press på tummen och lillfingret mot stången, men jag håller såpass hårt i stången att det syns aldrig, och förändrar ingen position eller vinkel.

På magen får man inte lyfta, utan jag träffar nästan rakt i solar plexus, kanske något högre. Men för den sakens skull ska man inte dra in armbågarna med mening, utan istället försöka få axellederna närmare träffpunkten, fast under kroppen då, genom att dra in axlarna inåt och neråt.
Gammal 2012-01-26, 22:39   #45
Supermicke
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
najs! tack för svar kul och höra lite hur du tänker.
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:49.