Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke
jag har en del frågor :o är om småsaker men det är väl viktigt det också kanske! =)
leg drive - ok om röven inte lyftar från bänken eller? tävlings klipp jag sett så håller folk faktiskt röven helt still eller har redan maximal brygga så det inte gör att driva ser det ut som.
vad avgör om man ska ha fötterna ut åt sidorna från bänken eller under bänken med fötterna tätt? jag tror jag gillar fötterna brett utåt mer faktiskt. :P
har läst massa bänkpress artiklar av bla dave tate han säger iaf man ska ta ut stången.. sen låta det gå cirka 3sekunder och låta sig pressas ihop (jag får säkert 3cm kortare lyftväg av detta om inte mer). Skulderbladen mosas ihop maximalt. Men känns som man kanske får sämre rebound kraft eller nåt för skuldran är så tight? tankar?
vrida in handleden litegrann vid rawbänk? hitta nåt på forumet med öjebygrepp eller nåt.. provade fast inte lika mkta och tyckte det var najs! blir dock lite svårare att verkligen greppa hårt om stången, om det är bra?
sen tkr du alltid att man ska lägga stången långt ner på mage? dvs dra in armbågarna mkta. Tkr det fungerar bättre att göra det lite lagomt.. cirka till nipplesarna.
sen kom jag inte på något mer.. brukar få skum känsla i armbågarna när jag håller så brett :/ handlederna gillade det inte heller så mkta egentligen.. men jag får sjukt kort lyftväg :P säkert 2-3dm eller nåt vet inte riktigt.. kanske mer 
|
Röfven bör ej lyfta från bänken nej, då blir det inte ett godkänt tävlingslyft iallafall. Man kan fortfarande legdriva och ha röven still och fortplanta en "shockwave" genom kroppen så att säga.
Fotställningen är förmodligen mest efter smak, hur man gillar att legdriva och om man är säker i att inte lyfta på röven eller inte. Prova dig fram! Är brutalt svårt att köra med en ställning man ej tycker om.
Jag anser att man bör börja lyfta neråt så fort man är stabil, och på tävling så fort man får startsignal. Trycks ihop gör man ändå, men att skulderbladen skulle flyttas ytterligare inåt av att hålla stången utlyft verkar osannolikt. Då har man gjort något fel!
Jag själv försöker vrida händerna så som du beskriver, så att det blir press på tummen och lillfingret mot stången, men jag håller såpass hårt i stången att det syns aldrig, och förändrar ingen position eller vinkel.
På magen får man inte lyfta, utan jag träffar nästan rakt i solar plexus, kanske något högre. Men för den sakens skull ska man inte dra in armbågarna med mening, utan istället försöka få axellederna närmare träffpunkten, fast under kroppen då, genom att dra in axlarna inåt och neråt.