Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-01, 20:43   #1
Shirt
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Spelar det någon roll vad det är för kcal? Överskott

Låt oss säga att jag lägger mig på +1000 kcal. Spelar det då någon roll vart dessa överskotts kalorier kommer ifrån? (förutsatt att jag redan fyllt/fyller mina viktiga behov).
Shirt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-01, 20:44   #2
Victuhh
Registered User

Victuhhs avatar

Reg.datum: Dec 2009
nej, ät godis om du vill..

EDIT: så vidare du inte vill ha protein eller så..
Gammal 2012-01-01, 20:47   #3
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
+1000 ligger du på om du går upp ungefär 1 kg i veckan. Det är en väääääldigt snabb viktuppgång. Det spelar inte så stor roll för antalet kilon om du äter keso eller godis, men det kan mycket väl vara så att du kan få bättre kroppssammansättning (d.v.s. mer muskler) om du väljer det första alternativet. Jag skulle välja sockersötat "skräp" först om jag inte kunde gå upp i vikt från bättre källor. Alla andra alternativ är nämligen bättre om man får ner det.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-01, 20:50   #4
Shirt
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
+1000 ligger du på om du går upp ungefär 1 kg i veckan. Det är en väääääldigt snabb viktuppgång. Det spelar inte så stor roll för antalet kilon om du äter keso eller godis, men det kan mycket väl vara så att du kan få bättre kroppssammansättning (d.v.s. mer muskler) om du väljer det första alternativet. Jag skulle välja sockersötat "skräp" först om jag inte kunde gå upp i vikt från bättre källor. Alla andra alternativ är nämligen bättre om man får ner det.
Tack för ett bra svar.

Ska inte lägga mig på 1000+ kcal, det var bara ett exempel
Shirt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-01, 21:01   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Spelar roll gör det men visst kan du äta godis för att hamna på överskott om du får i dig skapligt med protein resten av dygnet.

Jag tror dock att resultaten skulle bli bättre om man åt mer protein istället.
Gammal 2012-01-01, 21:03   #6
mattilainen
Registered User

mattilainens avatar

Reg.datum: May 2007
det blir nog bättre att få i dig mer protein om du ska gå över kaloribehovet men självklart kan du ju använda godis som substitut
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-01, 21:09   #7
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Shirt Visa inlägg
Tack för ett bra svar.

Ska inte lägga mig på 1000+ kcal, det var bara ett exempel
Sen så finns hela den här biten med näringstiming också. Äter du socker under eller efter träning har det nog ingen negativ inverkan på kroppssammansättningen jämfört med andra kolhydratkällor. Godis + protein är förmodligen bättre än BARA protein efter träning eftersom halva sockermolekylen direkt kan bilda muskelglykogen. Men det skulle fortfarande inte vara bättre än samma kolhydratmängd från bröd, en bra gainer, ris eller pasta (där all kolhydrat direkt kan bilda muskelglykogen). Men man kan alltså välja sina tillfällen om man ska äta "skräp".

Sök på "fruktos" här på forumet om du vill läsa mer om varför socker kan vara problematiskt. Fruktos är den andra halvan av sockermolekylen, som inte kan bilda muskelglykogen och måste processas av levern.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Gammal 2012-01-01, 21:34   #8
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Men det skulle fortfarande inte vara bättre än samma kolhydratmängd från bröd, en bra gainer, ris eller pasta (där all kolhydrat direkt kan bilda muskelglykogen).
Antar att du syftar på en gainer som inte innehåller en större mängd socker, kanske kan vara bra att definera ''en bra gainer''
Gammal 2012-01-01, 21:40   #9
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg
Antar att du syftar på en gainer som inte innehåller en större mängd socker, kanske kan vara bra att definera ''en bra gainer''
Jo precis. Nu kan jag inte precis minnas att jag sett någon "dålig" gainer, däremot har jag sett måltidsersättare helt baserade på fruktos som (naturligtvis) marknadsförts som "låg-GI".

Citat:
Gammal 2012-01-02, 11:29   #10
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Rent anekdotiskt så har de jag sett som genomfört mest lyckade bulkningar varit de som gjort det på mat och inte godis.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-02, 11:36   #11
Bjern
Registered User

Bjerns avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Rent anekdotiskt så har de jag sett som genomfört mest lyckade bulkningar varit de som gjort det på mat och inte godis.
Men det beror nog troligen på att man haft dålig koll på hur mycket överskott man egentligen hade, eftersom godis är såpass kaloritätt, och inte att överskottet just var ifrån godis.
Gammal 2012-01-02, 13:33   #12
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bjern Visa inlägg
Men det beror nog troligen på att man haft dålig koll på hur mycket överskott man egentligen hade, eftersom godis är såpass kaloritätt, och inte att överskottet just var ifrån godis.
Jag är tveksam till det. Ett överskott med fruktos när man redan har fullt med leverglykogen borde väl lättare kunna leda till akut fettinlagring än andra kalorier? Jag tänker till viss del på den studie som publicerades nyligen där de som druckit sötad läsk fått en sämre kroppssammansättning jämfört med de som konsumerat mjölk

Om man vill trycka lite godis, ska man då göra det direkt efter passet ihop med vassle och sen äta ordentligt lite senare eller vore tvärtom bättre?

Senast redigerad av prOtotype den 2012-01-02 klockan 13:34.
Gammal 2012-01-02, 13:39   #13
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Jag är tveksam till det. Ett överskott med fruktos när man redan har fullt med leverglykogen borde väl lättare kunna leda till akut fettinlagring än andra kalorier?

Om man vill trycka lite godis, ska man då göra det direkt efter passet ihop med vassle och sen äta ordentligt lite senare eller vore tvärtom bättre?
Vissa (många?) kanske tycker det är godare med godis som efterrätt än tillsammans med en shake efter träning, men det borde vara fysiologiskt "säkrare" om man vill undvika de novo lipogenesis visceralt eftersom levern förmodligen i viss mån är tömd i och med träningen (glukos tas upp i musklerna från blodet under träning och som svar på detta frisätts glukos till blodbanan från leverns glykogenförråd).

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-01-02 klockan 13:40.
Gammal 2012-01-02, 13:46   #14
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Citat:
Vissa (många?) kanske tycker det är godare med godis som efterrätt än tillsammans med en shake efter träning, men det borde vara fysiologiskt "säkrare" om man vill undvika de novo lipogenesis visceralt eftersom levern förmodligen i viss mån är tömd i och med träningen (glukos tas upp i musklerna från blodet under träning och som svar på detta frisätts glukos till blodbanan från leverns glykogenförråd).
Woohoo! Omedvetet opti
Jag var faktiskt i de här tankarna, även om jag inte hade koll på funktionerna. Och iom att jag bulkar så blir det ju bara äckligt med godis när man redan är tokmätt, medans det är supernice att gå runt och småsnaska efter gymmet medans man lagar maten lite som en aptitretare.
Gammal 2012-01-02, 15:31   #15
Mippe
Hardcore

Mippes avatar

Reg.datum: Feb 2010
Har hört från några framgångsrika byggare att coca-cola och wienerbröd är optimalt.
Mippe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:50.