Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-09, 21:48   #31
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av regus Visa inlägg
Det är okej. Vi ska ju kalla saker för deras rätta namn. Annars kan vi väl lika gärna börja kalla Wienerbröd för sötkringla.
Exakt!
(poäng framförd, kan t.o.m. tycka att det var lite tjusigt smashat)

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 23:01   #32
Metral
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Jobba på sheo! Blir negermjölken godare än Pucko (som jag är lite halvt hooked på) blir du min hjälte!
Metral är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 22:45   #33
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Varm choklad a la Sheo
  • 0,5 L minimjölk
  • 2 msk druvsocker
  • 4 msk Double Pro choklad
  • 1 msk kakao
Obs! Detta är en riktig kaloribomb och är inte tänkt som någon slags smaldricka. Den är rik på både protein och kolhydrat, men fettsnål och fruktosfri. Jag känner att inklusionen av proteinpulver kräver en förklaring: valet av minimjölk gör att den var simmig till en början och jag prövade att tillsätta lite Double Pro som är mestadels kasein för att göra den krämigare. Döm av min förvåning att smaken lyftes. Jag testade lite mer Double Pro och sänkte både druvsocker och kakao, och idag nåddes en smak och konsistens som är i princip identisk med riktig chokladmjölk. Men förbaskat mycket bättre på alla sätt och vis. Receptet är baserat på att den vispas ihop under upphettning.

Citat:
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-12-16 klockan 22:46.
Gammal 2011-12-21, 21:22   #34
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Nu har jag precis tagit ut en stor mjuk pepparkaka ur ugnen där jag helt sonika bytt ut strösocker mot ni-vet-vad. Den här är inte fruktosfri eftersom det är lättsockrad lingonsylt i smeten, men lite "tag-along"-fruktos får man tolerera även i en tråd som denna. Det är ju inte riktigt lika giftigt som cynid etc.

Vi får se om jag smakar på mästerverket i kväll. Smeten var helt OK men med tanke på hur negerbollarna blev är jag skeptisk till att det här kommer funka. Det som talar för just mjuk pepparkaka är ju väldigt mycket stark kryddning, grädde osv.

Edit: och ja, jag kommer fortsätta uppdatera den här tråden eftersom intresset ju är helt enormt.

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-12-21 klockan 21:23.
Gammal 2011-12-21, 22:23   #35
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Haha, intresset finns iaf. Varm choklad blir jag dock sällan sugen på. En kombination av väldigt lågt fettinnehåll och avsaknad av fruktos skulle vara än mer intressant för min egen del.
Gammal 2011-12-21, 22:25   #36
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Haha, intresset finns iaf. Varm choklad blir jag dock sällan sugen på. En kombination av väldigt lågt fettinnehåll och avsaknad av fruktos skulle vara än mer intressant för min egen del.
Den mjuka pepparkakan blev förvånansvärt bra. Men den innehåller både riktig grädde och smör, så den är inte fettsnål öht.

Citat:
Gammal 2011-12-21, 22:54   #37
the_matsson
Registered User

the_matssons avatar

Reg.datum: Oct 2005
Negerbollsdiskussionen påminner mig om poesi för fiskar.

Men den varma chokladen var intressant. Jag har aldrig testat kaseinpulver och har således ingen uppfattning om varken konsistens eller smak. Kan det funka med Whey 80 med chokladsmak, eller blir det fubar? Vad säger instinkten?
the_matsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-21, 22:59   #38
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Varm choklad a la Sheo
  • 0,5 L minimjölk
  • 2 msk druvsocker
  • 4 msk Double Pro choklad
  • 1 msk kakao
Byta ut Double pro mot Whey fx Mintchoklad kanske även skulle fungera? =)
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 06:01   #39
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Instinkten säger mig att Double Pro har så speciell smak (liknar chokladpudding) att den inte är utbytbar mot andra sorter. Men prova!

Citat:
Gammal 2011-12-25, 19:00   #40
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Mjuk pepparkaka med apelsinmarmelad

3 ägg
3 dl druvsocker
2 dl vispgrädde
3 dl vetemjöl
1 dl lättsockrad apelsinmarmelad (variant med sötningsmedel går förstås också bra)
50 g smält smör
2 tsk bakpulver
2 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 krm nejlika
1 tsk ingefära

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Bröa en 1,5 l form (rapsolja blir bättre än smör!).
3. Vispa ägg och druvsocker riktigt pösigt.
3. Tillsätt marmelad och grädde, häll i smör under omrörning. Blanda ihop allt varsamt. Se till att marmeladen fördelar sig jämt, den hamnar lätt på botten under de vispade äggen.
4. Blanda samman mjöl, bakpulver och kryddor i en skål. Blanda ner i äggen mm. Se till att få en jämn smet. Häll ner i formen.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min. Täck eventuellt med bakplåtspapper om kakan blir mörk mot slutet av gräddningen. Låt den svalna i formen innan den stjälps upp.

Låt vila i 1-2 dygn för bästa smak.

Citat:

Senast redigerad av Sheogorath den 2011-12-25 klockan 19:02.
Gammal 2011-12-26, 20:12   #41
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Bump! Ovanstående är nu inne i ugnen för tredje gången. Den är så sjukt god.

Citat:
Gammal 2011-12-26, 22:06   #42
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Reg.datum: Jan 2011
Var är bilderna!?
Fredron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 22:20   #43
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fredron Visa inlägg
Var är bilderna!?
OK OK!

Mjuk pepparkaka med apelsinmarmelad.

Citat:
Gammal 2011-12-27, 20:28   #44
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Har gjort en kladdkaka nu. Den är jag inte nöjd med än. Glukossmaken doldes förvisso bra av något i smeten (det som pepparkakan och kladdkakan har gemensamt och som saknas i de misslyckade negerbollarna är typ vetemjöl, ägg och uppvärmning), men den blev t.o.m. lite för osöt, och för torr. En mindre form och antingen mer druvsocker eller något slags sötningsmedel till blir det i nästa omgång.

Citat:
Gammal 2011-12-28, 18:39   #45
robbban3
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Har gjort en kladdkaka nu. Den är jag inte nöjd med än. Glukossmaken doldes förvisso bra av något i smeten (det som pepparkakan och kladdkakan har gemensamt och som saknas i de misslyckade negerbollarna är typ vetemjöl, ägg och uppvärmning), men den blev t.o.m. lite för osöt, och för torr. En mindre form och antingen mer druvsocker eller något slags sötningsmedel till blir det i nästa omgång.
Prova att använda mörkare choklad, blir mer smak och fyllnad då
robbban3 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:50.