2011-12-13, 23:04
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Flex
De är väll bara att googla "climategate" så fattar man att det är en bluff. Eller att notera att 2010 hade de kallaste vintrarna på 100 år. Dessutom hävdade forskare i somras att vi kan va på väg mot en mini-istid. Klimatförändringar orsakas till största del av solen. Men de är ju fortfarande inte bra mes miljögifter.
|
Varför blir jag inte förvånad över att silverälskarn är "klimatskeptiker". Vi landade inte heller på månen, och 9/11 var ett inside-jobb? 
Du är inte ens konsekvent, du gnäller över den medicinska industrin, men oljebolagen - de har bara rent mjöl i påsen och inget att vinna på att sprida skepsis om klimatförändringarna?
Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2011-12-13 klockan 23:09.
|
|
|
2011-12-14, 01:15
|
|
His Divine Shadow
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Spinkis
Det är väl bara att slänga ett getöga på Nordpolen och titta hur isen har krympt de senaste åren så fattar man att klimathotet är på riktigt!
|
hm..
|
|
|
|
2011-12-14, 03:16
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Isen har blivit väldigt mycket tunnare, Einstein.
|
|
|
2011-12-14, 06:52
|
|
Disce aut discede
Reg.datum: Nov 2009
|
haha ja? Eller bilden kanske inte var ett argument mot det jag sa?
|
|
|
|
2011-12-14, 07:24
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Enda anledningen till att denna fråga inte är helt iskall (?) är att snön dröjde lite inför skidpremiären. Temperaturökningen har stagnerat och den behöver få lite fart igen om man ska ha någon trovärdighet kvar som katastrofsiare.
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2011-12-14, 07:29
|
|
Lyft! Upp å ner!
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Isen har blivit väldigt mycket tunnare, Einstein.
|
Enligt den där bilden så har isen blivit lite tunnare i kanterna men tjockare i mitten?
|
|
|
2011-12-14, 07:29
|
|
Disce aut discede
|
Så en global temperaturförändring är något som måste ändras drastiskt varje år för att det ska vara sant?
|
|
|
|
2011-12-14, 07:33
|
|
Disce aut discede
|
En annan anledning till att man målar upp det till skräckscenarion är att det blir oerhört mycket dyrare och svårare att reparera en katastrof när den har skett än att motarbeta den redan nu.
Den enda anledningen till att man har höjt 2gradersmålet är för att man inte tror att det är möjligt, inte för att det inte behövs.
|
|
|
|
2011-12-14, 07:36
|
|
Gubbe
|
Citat:
Så en global temperaturförändring är något som måste ändras drastiskt varje år för att det ska vara sant?
|
Nä, men om man ska hålla intresset uppe. Utan intresse ingen politisk fråga. Ingen politisk fråga inga katastrofer. Oavsett om det blir varmare eller kallare så kommer människan anpassa sig efter det. Om det skulle visa sig att det värsta inträffar så kommer vissa områden att vara sämre att vistas i, andra blir bättre. Så har det varit tidigare och så är det nu. Skillnaden är att nu kallas man för "klimatflyktning" om man lämnar ett översvämningsområde. Tidigare så lämnade man bara ett översvämningsområde.
|
|
|
|
2011-12-14, 07:39
|
|
Disce aut discede
|
Det är fortfarande människor, djur och ekosystem som far illa av ett ändrat klimat. Och om dessa klimatförändringar är påverkade av människans utsläpp de senaste 100åren så tycker jag att det är vår plikt att minimera skadorna.
|
|
|
|
2011-12-14, 08:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Är det vår plikt att justera klimatet även för de effekter som människan inte har bidragit med?
|
2011-12-14, 08:32
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Khyron_
hm..
|
Det är mer intressant att titta på sommarisarna. T.ex. i augusti. De nivåerna påverkar livet i arktis mycket mer än decemberisen.
|
|
|
2011-12-14, 11:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Ska blir roligt sen när permafrosten ger upp. Då kommer det inte vara bullshit.
|
|
|
2011-12-14, 12:34
|
|
Gubbe
|
Citat:
Det är fortfarande människor, djur och ekosystem som far illa av ett ändrat klimat. Och om dessa klimatförändringar är påverkade av människans utsläpp de senaste 100åren så tycker jag att det är vår plikt att minimera skadorna.
|
Ingen gång i historien har man gjort eller ens försökt förändra klimatet. Ändå så har detta skett åt alla håll och kanter med förändringar (både försämringar/förbättringar) för människor, djur och ekosystem. Vad är det som säger att det optimala är de förutsättningar som gäller 2011? Varför ska just dessa bevaras?
|
|
|
|
2011-12-14, 17:15
|
|
Disce aut discede
|
Ingen gång i historien har koldioxidhalten i atmosfären varit så hög som idag. Inte heller har uppvärmningen skett så snabbt. Varför är det viktigare att kunna göra en större vinst i kolkraftverket än att försöka bevara ett klimat där isbjörnar kan leva, och där golfströmmen fortfarande finns kvar?
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:03.
|

|