2011-12-07, 12:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
då är det sjukt riskabelt att ladda på rejält med kolhydrater.. du har ingen aning om hur din kropp reagerar på högkolhydratskost om du inte är van vid det.
Jag har alltid legat riktigt högt på kolhydrater varje dag senaste halåret snittade drygt 500 gram kolhydrater per dag under första 9 veckorna på dieten tex.
kan lika gärna bli försämring som förbättring om du gör saker du aldrig testat. och är inte din form tillräckligt bra som den är idag är det inte stor chans att en slutlaborering fixar till det. Fast å andra sidan är det inte så stor chans att den sabbar den mycket heller 
Gör det enkelt för dig och försöka att må så bra och vara så glad och avslappnad som möjligt på fotograferingen.. det är gör den gigantiskaste skillnaden...
Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-12-07 klockan 12:57.
|
|
|
2011-12-07, 13:22
|
|
Hockeybög deluxe
Reg.datum: Mar 2009
|
Okej, fast jag har inte alltid legat lågt på kolhydrater.. i vanliga fall äter jag ordentligt av dom men har deffat ett tag nu och senaste tiden legat lågt.
Men jag körde bara för en vecka sedan en laddning, hamnade väl på 400g kolisar och åt vad som helst, pizza, godis, kakor, chips och sedan en massa nötfärs.. tyckte formen var riktigt bra dagen efter och bra tryck, trots en massa vätska, salt och onyttigheter.. då ska väl inte en laddning av lite bättre sort vara så riskabel?
Men det blir inga extrema mängder, kanske kör 350g idag och 150g i morgon. Tack för din input i alla fall, får hoppas det blir bra imorgon.
Senast redigerad av joasimo den 2011-12-07 klockan 13:25.
|
|
|
2011-12-07, 13:54
|
|
Registered User
|
Fast vi vill inte ha ett sjujäkla tryck med ådror om det är modellooken vi är ute efter. Vi vill dessutom vara så smala som möjligt kring magregionen och få in djupet mellan rutorna. Salt och fett hjälper snarare till en massa när det gäller tryck och vaskularitet.
Med en sån liten laddning är det iaf ingen risk att det blir för mycket tryck. Jag önskar dig lycka till
Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-12-07 klockan 13:57.
|
|
|
2011-12-07, 14:12
|
|
Hockeybög deluxe
|
Haha nu blev man ju osäker, ladda eller inte ladda  Ja fast lite tryck vill man ändå få, är duktig tom nu!
Fast jag tror det ska mycket till om jag ska lyckas pajja formen, jag är ju inte hård som en bodybuilder, då kan det nog göra stor skillnad. Så jag kan nog ladda med vad som helst och i princip hursomhelst och ändå komma till plåtningen imorgon i bra form, tiden är för kort för att kunna sabba helt enkelt i den formen jag är i nu!
Senast redigerad av joasimo den 2011-12-07 klockan 14:15.
|
|
|
2011-12-07, 14:37
|
|
Registered User
|
japp satsa antingen på att köra exakt din vanliga kosthållning på protein och glid in som dig själv helt... eller så försöker du sammla lite extra edge och köra en liten laddning på 400-800 gram totalt över kommande 24 timmar och softa med vattnet åtminstonde under dagen imorgon borde vara minimal risk att förstöra då och det borde fungera hyfsat bra tycker jag... Helst vaknar man ju upp med toppform varje morgon så här nära(om man är superförberedd  vilket jag inte är helt heller )
|
|
|
2011-12-07, 14:39
|
|
Registered User
|
http://beautifulbodyz.blogspot.com/2...e-of-most.html
högra spalten innehåller många topnamn inom fitnessfotografering, kolla där för inspiration inför posering och för olika former kan se ut som inte har bodybuildingtryck
googla bilder på rob riches så kan du se rätt olika form han levererar på olika fotoshoots. tycker han ser bättre ut hyfsat slät på många bilder än när han är upppumpad och fyllig...
Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-12-07 klockan 14:44.
|
|
|
2011-12-07, 17:19
|
|
Hockeybög deluxe
|
Hur har du gjort med träningen? Skippat den? Har vilat två dagar nu och tänkte vila helt till plåtningen, men gör det så stor skillnad om jag drar och kör ett pass idag? Och sedan dunkar på med kolhydrater? Borde ju inte göra speciellt mycket.
Kör nog ett pass ikväll, sen dunkar jag på med kolhydrater med det jag känner för (snabba och långsamma).. sedan håller jag igen på mat och vatten i morgon så blir det nog bra, men kanske inte det mest optimala.
Senast redigerad av joasimo den 2011-12-07 klockan 17:20.
|
|
|
2011-12-07, 17:53
|
|
Hockeybög deluxe
|
Drar ett träningspass ikväll ändå, sedan laddar jag på som fan med kolhydrater efter det!
Laddar med pepparkakor, hemmagjord pytt i panna, pannkakor, ostmackor, glass, nutella, riskakor, potatis, ris, banan och massa kyckling.  Inte den mest optimala uppladdningen, sedan att träna dagen innan kanske inte heller är ett sånt smart drag... men jag gillar att göra saker annorlunda haha. Kommer hamna på 700kcal överskott ungefär!
Vi får se hur formen påverkas av detta.
Senast redigerad av joasimo den 2011-12-07 klockan 17:55.
|
|
|
2011-12-07, 18:15
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Varför nutella ??
Har sett att många tävlande äter Nutella på tävlingsdagen. Inte riktigt förstått varför man ska ha något så fett i magen.
Är man så extremt uttorkad att läpparna fastnar mot tänderna tävlingsdagen är det säkert smartare att smörja in tränderna med Vaselin, så att leeendet kommer fram direkt på scen.
|
|
|
2011-12-07, 20:36
|
|
Hockeybög deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Varför nutella ??
Har sett att många tävlande äter Nutella på tävlingsdagen. Inte riktigt förstått varför man ska ha något så fett i magen.
Är man så extremt uttorkad att läpparna fastnar mot tänderna tävlingsdagen är det säkert smartare att smörja in tränderna med Vaselin, så att leeendet kommer fram direkt på scen.
|
Haha bra fråga, det är väl just den anledningen.. att alla byggar kör det så ville prova  Men jag byter nog ut den och äter mer pannkaka eller nåt annat gott som är lite kalorisnålare!
Måste dock dra ner på maten nu och framför allt snabba kolhydraterna, trycket börjar redan infinna sig och ådror ploppar fram överallt (käkat för mycket snabba idag)... så bara mata i sig långsamma kolhydrater nu efter träning och sedan fasta i princip fram till plåtningen.
Bara lite snabba kolhydrater (banan, sylt, nån kaka och vitt bröd) imorgon på dagen och inget vatten.
Senast redigerad av joasimo den 2011-12-07 klockan 20:40.
|
|
|
2011-12-07, 22:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av joasimo
Hur har du gjort med träningen? Skippat den? Har vilat två dagar nu och tänkte vila helt till plåtningen, men gör det så stor skillnad om jag drar och kör ett pass idag? Och sedan dunkar på med kolhydrater? Borde ju inte göra speciellt mycket.
|
Jag har gjort som vanligt dvs alla muskler i överkroppen tre gånger i veckan oftast biceps+triceps mån ons fre sön och rygg bröst tis tors lör utan vilodagar någonsin 1-2 timmar gym där stretch pilates och handståendeträning ingår och 2-4 timmar dans(dvs lättare cardio) varje dag. Ben tränar jag aldrig på gym. Jag tränar i princip uteslutande maskiner isolationsövningar och pumpövningar, vilket eof också är samma som jag alltid gör.
Det jag ändrat är att jag kört med snabbare rörelser och mer cirkelträningsinriktat idag och igår...
|
|
|
2011-12-07, 22:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Drar ett träningspass ikväll ändå, sedan laddar jag på som fan med kolhydrater efter det!
Laddar med pepparkakor, hemmagjord pytt i panna, pannkakor, ostmackor, glass, nutella, riskakor, potatis, ris, banan och massa kyckling.  Inte den mest optimala uppladdningen, sedan att träna dagen innan kanske inte heller är ett sånt smart drag... men jag gillar att göra saker annorlunda haha. Kommer hamna på 700kcal överskott ungefär!
Vi får se hur formen påverkas av detta.
|
Alltså meningen är att du ska äta så nära noll gram fett som möjligt nu under kvällen för att maximera din glykogeninladdning inte att du ska skapa nån form av gristryck lagom tills du ska sova...
Den här metoden att grisa i sig fett+kolhydrater+salt(dvs massa skräpmat så som nutella godis ost glass och dyligt) är något en del byggare gör sista 3-5 timmarna innan showtime inte dagen innan....
Vad menar du med 700 kcal överskott? Du har väl ingen aning om vilken energimängd din kropp kräver under fredagkvällen.. eller hur har du räknat ut det.
Att räkna från någon snittsiffra på din normalförbrukning per dygn är inte rätt metod här...
Det är som sagt antalet gram av kolhydraterna som är det viktiga.
Senast redigerad av Fredrik_S den 2011-12-07 klockan 22:35.
|
|
|
2011-12-07, 22:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Haha bra fråga, det är väl just den anledningen.. att alla byggar kör det så ville prova  Men jag byter nog ut den och äter mer pannkaka eller nåt annat gott som är lite kalorisnålare!
|
Tror de allra flesta av de bästa byggarna inte gör så. sitter vekrligen jay cutler ronnie coleman och de andra i eliten och baltar i sig chokladsmet innan de ska upp på scen?
|
|
|
2011-12-08, 01:26
|
|
Hockeybög deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Tror de allra flesta av de bästa byggarna inte gör så. sitter vekrligen jay cutler ronnie coleman och de andra i eliten och baltar i sig chokladsmet innan de ska upp på scen?
|
Nä det tror jag inte, men gott är det haha! Kör nog på russin, banan, vitt bröd och lite nutella bara för att det är gott.
Formen känns riktigt bra just nu, slänger i mig lite mer potatis och banan. Hamnar på ett litet underskott och runt 300g kolhydrater idag, sedan får jag ladda lite mer imorgon några timmar innan plåtningen!
|
|
|
2011-12-08, 07:10
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Förhoppningsvis ska energiförbrukningen under laddningsdagen vara minimal. Korta promenader mellan köket och soffan är max tillåtna aktiviteten.
Att räkna gram och kalorier under en laddning är helt främmande för mig. Maten ska bara ner och energiförbrukningen ska vara minimal.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.
|

|