Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-11, 06:02   #91
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Det är inte BS. Kvinnlig sexualitet (även vid övergrepp som sexköp, pedofili och våldtäkt) ses nästan alltid som något vackert och positivt, oavsett vad. Manlig sexualitet är alltid äcklig, eller humoristisk och äcklig på samma gång, oavsett vad.
Fan hittade den inte i bättre kvalité:

Gammal 2011-09-11, 09:15   #92
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Zhang Visa inlägg
Tycker det har paminner lite om det som var pa tapeten senast med den otrogna mannen som fick sitt konsorgan avskuret av frugan och det hyllades av kvinnorna i en talkshow pa basta amerikansk sandningstid.
Trodde bara typ talibaner kunde vara på det viset(fast omvänt).

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 10:24   #93
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Zhang Visa inlägg
Skulle situationen varit den omsatta och det skulle hyllats av en panel av man i en talkshow som t.ex " The Man Show " med kommentarer som " You go guy! " skulle det varit socialt accepterat?
Är det socialt acceptabelt då? Jag tycker att det är fullständigt vidrigt och det verkar ju du tycka också. Och vi två är nog inte ensamma. Att det får förekomma är sjukt, precis lika sjukt som motsvarande lynchning av kvinnor som varit (och på många håll är) helt acceptabelt olika historiska kontexter och kulturer.

Jag tror inte att feminister världen över ljublar över såna saker. Visst hade det väckt ännu mer ramaskri om det var omvänt men jag tror inte att det är något majoriteten av feminister vill se faktiskt.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-11 klockan 10:26.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 10:55   #94
Onåd
Registered User

Onåds avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Absolut, fast här kommer intersektionalitetsdiskussionen in igen. Jag ser inte det där som ett specifikt problem för könsskillnader. Jag ser det som ett allmänt problem av att inte våga satsa på de som helt stämmer överens med normen och det som "funkat förr". På så vid blir unga och kreativa kanske förbisedda och någon gammal stöt som redan haft samma typ av jobb på 10 olika ställen och gjort samma saker får jobbet. Eller att någon invandrare inte får det för att hans/hennes sätt att tänka och bete sig kanske inte helt överensstämmer med vad man är van vid och det finns en risk för att det som alltid funkat inte visar sig överlägset.

Och när jag tänker på det sättet har jag svårt att enbart stirra mig blind på man/kvinna. Den där erfarna stöten kan ju vara en äldre dam också, och den unga nytänkande en kille. Men fortfarande går hon före för att hon bättre passar in i ramarna, och om så är fallet kan det ju knappast bero på patriarkatets hegemoni utan något annat.
Intersektionalitetsperspektivets potential går tyvärr förlorat när det tillämpas i form av baklängesforskning där vetenskap snarare blivit ett mer eller mindre renodlat politiskt projekt. Ett projekt med på förhand fastslagen kategorisering, bristfälligt aktörsperspektiv och framförallt sällan tagen hänsyn till kontext med tillhörande härledningsfel.

Feminism/-er har ingenting i vetenskapen att göra då den/de i sin allra mest grundläggande definition är förbundet med ett politiskt ställningstagande. Visst, ingen forskning är politiskt obunden, men vi snackar artskillad snarare än gradskillnad i det här fallet. Genusvetenskapen bör därför avbryta sitt äktenskap med feminismen snarast möjligt för att viktiga och intressanta perspektiv och frågor inte ska åka med ner i graven på sikt.
Onåd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 11:26   #95
Silencer
Banned User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Är det socialt acceptabelt då? Jag tycker att det är fullständigt vidrigt och det verkar ju du tycka också. Och vi två är nog inte ensamma. Att det får förekomma är sjukt, precis lika sjukt som motsvarande lynchning av kvinnor som varit (och på många håll är) helt acceptabelt olika historiska kontexter och kulturer.

Jag tror inte att feminister världen över ljublar över såna saker. Visst hade det väckt ännu mer ramaskri om det var omvänt men jag tror inte att det är något majoriteten av feminister vill se faktiskt.
Men du kan inte förneka att de här attityderna ändå finns. Om de tillåts komma till tals utan något större rabalder i en talk show så är det ändå en attityd som många bär på.

Poängen är att det omvända hade varit helt otänkbart, dvs att skära sönder könsorganet på en kvinna och sedan skoja om det i talkshow. Det hade blivit lyncning av alla inblandade.

Kvinnlig sexualitet är positiv, manlig sexualitet är äcklig och farlig.

För övrigt bra exempel av filmjölk. Alla tjejer ska ha en dildo i nattduksbordslådan, men skulle man som kille ha en lösf*tta så hade folk inte tagit i en med tång. Tjejer har sexpartys där de kollar på dildos och tillbehör, men ve den kille som försöker bejaka sin sexualitet.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 11:48   #96
pwnyou
Registered User

pwnyous avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Fan hittade den inte i bättre kvalité:
Just det där har ingenting med manlig vs kvinnlig sexualitet att göra. Det där är snygg vs ful.
pwnyou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 11:49   #97
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Life's a bitch. And so is she..
Gammal 2011-09-11, 12:13   #98
Onåd
Registered User

Onåds avatar

Reg.datum: Jun 2011
Många bittra män som fått för lite f***a här?
Onåd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 14:45   #99
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg
Men du kan inte förneka att de här attityderna ändå finns.
Nej det är ju det jag säger. De finns och det är vidrigt. Och de motsatta har funnits historiskt sett länge. Vilket är lika vidrigt. Och att vissa har en sån syn gör det inte till allmänt socialt acceptabelt och det gör det heller inte till allmänna feministåsikter.

Onåd: Jag håller med dig om de politiska åsikterna som motiv för forskningen och forskning i syfte att enbart verifiera det man vill ha verifierat. Men jag tycker fortfarande intersektionalitetsdiskursen är värdefull i sig. Även om den bäst förs utanför akademin.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-09-11 klockan 14:55.
Gammal 2011-09-11, 15:08   #100
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Trouble Visa inlägg
Har du nyss börjat på läkarprogrammet?
Nej.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-11, 21:29   #101
Silencer
Banned User

Citat:
Nej det är ju det jag säger. De finns och det är vidrigt. Och de motsatta har funnits historiskt sett länge. Vilket är lika vidrigt. Och att vissa har en sån syn gör det inte till allmänt socialt acceptabelt och det gör det heller inte till allmänna feministåsikter.

Onåd: Jag håller med dig om de politiska åsikterna som motiv för forskningen och forskning i syfte att enbart verifiera det man vill ha verifierat. Men jag tycker fortfarande intersektionalitetsdiskursen är värdefull i sig. Även om den bäst förs utanför akademin.
Men uppenbarligen har dessa åsikter stöd t.ex. i media då de florerar på relationsspalter, talkshows osv. Medan männens motsvarighet är förpassad till mörkaste avgrund... det är det som är skillnaden.
Gammal 2011-09-12, 08:07   #102
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Men uppenbarligen har dessa åsikter stöd t.ex. i media då de florerar på relationsspalter, talkshows osv. Medan männens motsvarighet är förpassad till mörkaste avgrund... det är det som är skillnaden.
I de kulturer som finns funnits är det inte alls förpassat till en avgrund. Tvärtom är det och har varit fullt legitimt. Jag ser inte en TV-show som ett bevis på allmänt accepterad åsikt i ett samhälle, det är nog bara du som drar väldigt stora växlar av en TV-show. Tror du verkligen att random skräp-TV speglar ett samhälles generella moral och värderingar? Tror du inte att de kan vara tillspetsade och utformade just för att vara lite crazy?
Gammal 2011-09-12, 10:27   #103
Silencer
Banned User

Citat:
I de kulturer som finns funnits är det inte alls förpassat till en avgrund. Tvärtom är det och har varit fullt legitimt. Jag ser inte en TV-show som ett bevis på allmänt accepterad åsikt i ett samhälle, det är nog bara du som drar väldigt stora växlar av en TV-show. Tror du verkligen att random skräp-TV speglar ett samhälles generella moral och värderingar? Tror du inte att de kan vara tillspetsade och utformade just för att vara lite crazy?
Det handlar om vilka attityder som dominerar den offentliga diskursen. Den här TV-showen är en droppe i ett hav av liknande åsikter.
Gammal 2011-09-12, 10:31   #104
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Det handlar om vilka attityder som dominerar den offentliga diskursen. Den här TV-showen är en droppe i ett hav av liknande åsikter.
Källa på det?
Gammal 2011-09-12, 10:33   #105
En ärans man
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Onåd Visa inlägg
Många bittra män som fått för lite f***a här?
Jävla tönt. Du är nog den ende här som har fått för lite *****. Här diskuteras bland annat hur kvinnor i live-TV skämtar om någon som har skurit av en ***, och allt du har att komma med är P12-kommentaren "Fått för lite f*tta LOLLOL???".
En ärans man är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.