Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-09, 14:51   #61
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Som allt annat som en gång i tiden var bra har feminism fått en negativ klang pga att det är just de med mest extrema och konstiga åsikter som syns och som man minns.

Jag är också feminist såtillvida att jag anser att män och kvinnor i så hög utsträckning som möjligt ska vara jämställda. Men bara för att män och kvinnor är jämställda är de inte lika. Den genetiska skillnaden mellan kvinnor och män är enligt vissa forskare lika stor som mellan människor och schimpanser.

Kan dock hålla med om att attityden hos många tjejer verkar vara att män är känslolösa, i dubbel bemärkelse. Att bara tjejer kan vara offer för de är så mycket känsligare så de gör inget dumt samt att män är ändå så hårdfjällade att de kan inte bli sårade.
+1 på allt.

Jag har slutat kalla mig feminist. Del eftersom jag tycker att det är en förenkling att stirra sig blind på könsorättvisor eftersom ojämlikheten finns på så många fler plan, etniciteter, ålder, sexualitet, fysisk kapacitet (alltså om man har ett handikapp eller ej). Man får inte heller glömma den typiska "white-middle-class-feminism" som varit rådande från början men under senare årtionden fått kritik just för att den talar enbart för den vita medelklasskvinnan som glömmer att tala för de fattiga kvinnorna och/eller de med lägre ställt exempelvis (därav den amerikanska "Black-feminism"-rörelsen).

Och sedan ser jag lika lön för lika arbete, samma betyg för samma insats etc. som såna grundläggande självklarheter att jag inte behöver titulera mig feminist för att tycka det. Jag tycker att det är självklarheter och punkt slut.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 15:04   #62
Inge Enveten
Registered User

Inge Envetens avatar

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Silencer Visa inlägg

Min egen sambo säger ofta att man ska skära könsorganet av otrogna män. Brukar fråga henne då om man ska skära sönder underlivet på otrogna kvinnor, men brukar då få svar som "kvinnor är inte otrogna" och "du är så jävla barnslig".
Med all respekt för dig, din sambo och ert förhållande, men hur i helvette kan du fortfarande vara tillsammans med någon som analyserar/tänker/resonerar på det sättet?

För övrigt, mycket kul artikel. Och angående den där kommentaren om hur reaktionen hade varit om könsrollerna vore ombytt, jag sa exakt samma sak när jag läste artikeln häromdagen.
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 15:21   #63
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek Visa inlägg
Med all respekt för dig, din sambo och ert förhållande, men hur i helvette kan du fortfarande vara tillsammans med någon som analyserar/tänker/resonerar på det sättet?
Jag har stött på en hel drös kvinnor som analyserar/resonerar fullkomligt uppåt väggarna logiskt sett (män tenderar att vara något mindre dåliga), om det är det största felet hos dem så kan man ju komplettera honan bra, enligt mig.

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 15:27   #64
ddewe
Lök

ddewes avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Och sedan ser jag lika lön för lika arbete, samma betyg för samma insats etc. som såna grundläggande självklarheter att jag inte behöver titulera mig feminist för att tycka det. Jag tycker att det är självklarheter och punkt slut.
Jag är bevisligen långt ifrån en feminist, men på denna punkt kan jag inte hålla med dig mer. Det är skamligt att fler inte ser det som självklarheter.
Gammal 2011-09-09, 15:29   #65
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Jag tror att väldigt många ser det som självklart men människor som sitter på positioner som kan påverka det prioriterar det inte/orkar inte.

Mänskligt beteende :/
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 15:32   #66
ddewe
Lök

ddewes avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Jag tror att väldigt många ser det som självklart men människor som sitter på positioner som kan påverka det prioriterar det inte/orkar inte.

Jovars, men man har ju sett en och annan status på facebook som tycker att det står helt rätt till i dagsläget, att "kvinnorna får visa framfötterna så ordnar det sig"
Gammal 2011-09-09, 16:23   #67
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg

Absolut, fast här kommer intersektionalitetsdiskussionen in igen. Jag ser inte det där som ett specifikt problem för könsskillnader. Jag ser det som ett allmänt problem av att inte våga satsa på de som helt stämmer överens med normen och det som "funkat förr". På så vid blir unga och kreativa kanske förbisedda och någon gammal stöt som redan haft samma typ av jobb på 10 olika ställen och gjort samma saker får jobbet. Eller att någon invandrare inte får det för att hans/hennes sätt att tänka och bete sig kanske inte helt överensstämmer med vad man är van vid och det finns en risk för att det som alltid funkat inte visar sig överlägset.

Och när jag tänker på det sättet har jag svårt att enbart stirra mig blind på man/kvinna. Den där erfarna stöten kan ju vara en äldre dam också, och den unga nytänkande en kille. Men fortfarande går hon före för att hon bättre passar in i ramarna, och om så är fallet kan det ju knappast bero på patriarkatets hegemoni utan något annat.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 17:12   #68
Silencer
Banned User

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Oliver Cherek Visa inlägg

För övrigt, mycket kul artikel. Och angående den där kommentaren om hur reaktionen hade varit om könsrollerna vore ombytt, jag sa exakt samma sak när jag läste artikeln häromdagen.
Vi bråkade nästan hela tiden i början, men efter 6-12 månader där så la sig dammet och jag gav upp/accepterade att hon är ologisk, irrationell och att jag aldrig kommer kunna ha några djupa intellektuella diskussioner med henne.

Men hon är snygg, rolig, kvinnlig och har rumpa som två glaskulor.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 18:33   #69
oracas
Ryck och stön!

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Vi bråkade nästan hela tiden i början, men efter 6-12 månader där så la sig dammet och jag gav upp/accepterade att hon är ologisk, irrationell och att jag aldrig kommer kunna ha några djupa intellektuella diskussioner med henne.

Detta inlägg fick mig att le!
oracas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 18:37   #70
kettlebellGuden
Banned User

Reg.datum: Aug 2010
Citat:

Tron att människor, speciellt en själv, är primärt rationella och logiska varelser trodde iaf jag var rätt hårt bortglömd vid det här laget.. finns ju inte en enda sådan människa på planeten.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 18:41   #71
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Tron att människor, speciellt en själv, är primärt rationella och logiska varelser trodde iaf jag var rätt hårt bortglömd vid det här laget.. finns ju inte en enda sådan människa på planeten.
Jag känner flera stycken.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 18:45   #72
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Att vara rationellt driven (utan nojor, överdriven känslostyrning, vidskepelse etc) och att vara förmögen till att dra logiskt riktiga slutsatser och föra intellektuella diskussioner är ju inte samma sak. Lite förhoppning har man ju när det gäller mänskligheten, trots allt. Någon gång i framtiden...

✮✮I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it. ✮✮⠀⠀
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 19:00   #73
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag känner flera stycken.
Det är nog mest bara som du tror.

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Att vara rationellt driven (utan nojor, överdriven känslostyrning, vidskepelse etc) och att vara förmögen till att dra logiskt riktiga slutsatser och föra intellektuella diskussioner är ju inte samma sak.
True dat.
Gammal 2011-09-09, 19:04   #74
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Det är nog mest bara som du tror.
Nej, det är du som sitter och tror saker - irrationell som du är.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-09, 19:15   #75
kettlebellGuden
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Nej, det är du som sitter och tror saker - irrationell som du är.
Jag är definitivt irrationell. Det är ofrånkomligt om man tittar på hur det endokrina systemet och nervsystemet påverkar. De du känner kanske saknar de här två beståndsdelarna men då iaf inte jag kallat dem för människor.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06.