2011-08-11, 18:27
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax
Han frågade efter folk som använt EAA "ett tag" hur ska jag veta vad "ett tag" är? Har du någon definition på "ett tag" som jag saknar? Är det 7 år och 2 månader? 9 år och 23 dagar? Snälla hjälp mig.
|
Ok. Frågan är knasig från början. Det spelar ju ingen roll om varken DU eller JAG inte upplevt några negativa effekter av att ta EAA, det KAN fortfarande vara skadligt, det vet vi inte i dagsläget. Därför är argumentet "jag har använt EAA i flera år och inte upplevt något negativt" värt absolut ingenting.
|
|
|
2011-08-11, 18:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Jag menar det jag skrev, men man kan inte ge allmänna rekommendationer baserade på enbart teorier eller enstaka studier som inte upprepats. Men möjligt är det.
|
Skulle du inte ändå kunna ge exempel på någon/några sorts fördelar du tror KAN finnas med proteinintag innan träning (på fastande mage), precis som du gjorde i det gamla citatet?
|
|
|
2011-08-12, 10:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Forskning pekar på att det ger resultat och jag gillar att tro på det, precis som feta tanter tror på plastiga maskiner på TV-shop.
|
Din tro på EAA är precis på samma nivå av källkritik som de feta tanterna du ser ner på. "Forskning pekar på..." säger du. Då undrar jag ju naturligtvis hur inläst du faktiskt är. Pekar på att det fungerar i vilka sammanhang och vad definierar du som "resultat" som EAA plus mat ger jämfört med tillräckligt mat och inte EAA-tillskott? Jag säger inte att jag tycker att du har fel men jag vill bara att du definierar på vilka resultat du faktiskt tycker att den forskningen du uppenbarligen grävt ner dig i pekar på.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-12 klockan 10:57.
|
|
|
2011-08-12, 11:41
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2008
|
http://www.eiselt.se/tools/EsaPro.htm , sen är väl Henrik medlem här så varför kan du inte fråga honom om hans produkter? Han kan förmodligen ge dig ett bra mera utförligt svar än vad jag kan.
|
|
|
2011-08-12, 14:05
|
|
Registered User
|
Citat:
http://www.eiselt.se/tools/EsaPro.htm , sen är väl Henrik medlem här så varför kan du inte fråga honom om hans produkter? Han kan förmodligen ge dig ett bra mera utförligt svar än vad jag kan.
|
Det svaret är nog för att jag ska veta att du inte är insatt.
Och Henrik Eiselt kan ju inte svara på mer än vad som utforskats. Men som sagt, jag menar inte att du har fel. Bara det att jag tror du överskattar vad man egentligen har påvisat i den här forskningen om man sedan ska applicera det på långtidsresultat i gymmet när man käkar massor av protein. Jag tar EAA före träning när jag kör fastande och på kvällspassen är det antingen EAA eller en proteindrink efter, oftast protein just nu. Jag tror inte att det gör stor skillnad alls, kanske ingen skillnad överhuvudtaget till och med. Men jag ser det inte som en uppoffring att svepa den där drinken direkt.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2011-08-12 klockan 14:26.
|
|
|
2011-08-12, 14:56
|
|
Banned User
|
Forskning visar att en snabb koncentrationsökning av EAA stimulerar proteinsyntesen och att det behövs så lite som 6 gram fria EAA för att öka proteinsyntesen med 350 %.
Jag gillar att stimulera min proteinsyntes, och om sen 350% ser ut som en stor siffra är något jag gillar ännu mera, sen hurvida det hade räckt med 200 eller 250% kunde jag inte bry mig mindre om.
Den stimulerande effekten som EsaPro™ har på proteinsyntesen bidrar till att nettoproteinbalansen blir positiv, dvs att det byggs upp mer muskelvävnad än det bryts ned - även under katabola tillstånd som direkt efter träning.
"350% = MYCKET MUSKLER!!!!"
Jag vet inte, jag har faktiskt ingen aning men det låter bra, visst gör det?
|
|
|
2011-08-12, 14:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag gillar att stimulera min proteinsyntes
|
Vet du att dina drinkar gör det då?
|
|
|
2011-08-12, 15:04
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Vet du att dina drinkar gör det då?
|
Det står ju;
Forskning visar att en snabb koncentrationsökning av EAA stimulerar proteinsyntesen
Jag skrev att jag gillade att tro på det och inte nödvändigtvis att det är en helt vattentät forskning som kommer överleva kritisk granskning.
|
|
|
2011-08-12, 15:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag skrev att jag gillade att tro på det och inte nödvändigtvis att det är en helt vattentät forskning som kommer överleva kritisk granskning.
|
Klart den har granskats, den har ju publicerats. Det handlar inte om det. Frågan är om du tar ditt vassle ditt EAA under liknande omständigheter som studierna. Om inte så är det bara chansningar.
Och det är inget fel i chansningar, men då ska man inte heller påstå att "forskningen pekar på..." eftersom andra kan läsa och kanske tro på något som inte är korrekt.
|
|
|
2011-08-12, 15:48
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Det står ju;
Forskning visar att en snabb koncentrationsökning av EAA stimulerar proteinsyntesen
|
Ja, det är 100% klarlagt, har aldrig ändrats och kommer aldrig att ändrats. Det är aminosyror som stimulerar proteinsyntesen. Om sedan källan till aminosyrorna spelar någon roll för den faktiska proteinbalansen på sikt är en helt annan sak och något som inte är klarlagt.
|
|
|
2011-08-12, 21:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Om du av någon anledning inte kan äta något mer den dagen, ja. Annars är det bara att äta vanligt mat när du kommer hem.
|
Det känns dock så konstigt att skippa vasslen helt efter träningen till fördel för några piller. Det känns helt emot vad man lärt sig sedan urminnes tider.
Som jag förstått det så syntetiseras protein i kroppen med hjälp av aminosyrorna man får i sig ifrån EAA. Men då EAA inte innehåller något protein att ta av så måste det väl finnas protein i kroppen redan som ska/kan syntetiseras?
Eller menar ni att man ska få det proteinet från "den vanliga maten" som man äter när man kommer hem? Då kan man väl lika gärna ta vassle tillsammans med EAAn, eller?
|
|
|
2011-08-12, 21:04
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
EAA är det som stimulerar muskeluppbyggnaden i vanligt matprotein (och vassle) också. Protein är uppbyggt av aminosyror, och det är just dom Essentiella - EAA - som behöver tillföras för muskeluppbyggnaden. Oavsett om du tar vassleprotein eller EAA-tillskott är det samma saker (aminosyrorna) som stimulerar muskeluppbyggnaden.
|
|
|
2011-08-12, 21:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
EAA är det som stimulerar muskeluppbyggnaden i vanligt matprotein (och vassle) också. Protein är uppbyggt av aminosyror, och det är just dom Essentiella - EAA - som behöver tillföras för muskeluppbyggnaden.
|
Så EAA/aminosyror är protein fast i en annan form?
|
|
|
2011-08-12, 21:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Alla proteiner är uppbyggda av aminosyror, essentiella och icke-essentiella. Det är dom essentiella som måste tillföras för muskeluppbyggnad. Ett EAA-tillskott ger just dom essentiella aminosyrorna och inga andra. Äter/dricker du vanligt protein från mat får du alla aminosyror, essentiella som icke-essentiella.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-...maten/Protein/
Även när du äter mat och dricker vassleprotein är det alltså EAA:t i födan som används till muskeluppbyggnad.
|
|
|
2011-08-12, 21:16
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av D-man
Så EAA/aminosyror är protein fast i en annan form? 
|
Ja.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.
|

|