2011-06-17, 20:47
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe
Bra böjt!
Vad innebär 3 trappor?
Postat via en mobil enhet
|
Tack!
3 trappor är att jag bänkar i "trappsteg" om 3 serier. Tanken är så här:
(välj vikt efter progressivt schema)
137,5x1
vila 25 s
137,5x2
vila 30 s
137,5x3
vila 35s
osv..
I den aspekten är programmet självreglerande.
Eftersom jag är så jävla klen så blev det bara en inledande singel + en till eftersom jag inte orkade två  .
Hur som helst är det ett effektivt sätt att få till en hög volym på kort tid, samtidigt som man inte gör högrepsset och förlorar teknik på det sättet. Tar man 20-40 sekunder på sig att "ladda om" känns det som man kan prestera mycket under kort tid. Jag gillar den här idén, och jag tror mig ha blivit starkare av programmet.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Stretch och stärkande som inte är huvudmoment tenderar man att helt enkelt inte vilja göra. Kan man önska sig disciplin i födelsedagspresent?
Grattis till PB:t! 200x2 är sjuherrans massa vikt. Jistanes!
Vad menar du med att du inte är så stark i första repen och att du har mer att lära?
|
Ja, disciplinen utanför gymmet var länge värdelös. Jag kunde svettas och stånkas 9-12 h i gymmet per vecka som alla andra förr men så fort jag kom hem så blev det fest, utgång, kass sömn, dåligt käk, sprit osv. Sedan jag har skärpt till mig utanför gymmet har resultaten äntligen börjat komma (hösten 2010 och framåt).
Just unilateral lårcurl på kaffeved är sådant som jag lätt prioriterar bort när jag tränar under tidspress. Men det är viktigt. Likaså stretchen som jag lätt glömmer bort men skulle kunna lägga ner betydligt mer tid på. Och det ska jag också nu. Framför allt ska jag stretcha vänster höftböjare mer. Jag har varit aggressiv mot höger hamstring eftersom denna är förkortad, och sådan stretching är nog inte sällan ganska dålig för muskelhälsan. Särskilt när det handlar om redan översträckta muskelfiber. Att däremot stretcha vänster höftböjare som alternativ är bättre i det avseendet då stelheten där också medför ojämnhet mellan mina två hamstrings.
Tack! Vad jag menar är att jag i första repen går ner långsamt, gör en tung vändning och ett knöligt lyft. Väl uppe med stången igen så släpper jag på mer och vet i vilken bana jag ska lyfta vikten, och jag "vet" hur tungt det är. Kan jag få in det här i skallen redan på första repen kan jag öka betydligt i 1RM. Sedan är det en hel del viktvana också. Först nu börjar jag lära mig att slappna av i händer och fingrar, och det är riktigt svårt. För den delen av hjärnan som säger åt kroppen att slappna av är inte så finkalibrerad att den kan stänga av fingrar/greppet och samtidigt spänna ihop skuldror och bål maximalt. Så det blir något mellanting just nu, vilket känns ganska läskigt. På 190-setet så fick jag lågt blodtryck och det kändes som jag skulle svimma strax efter utgången pga att jag inte tog in tillräckligt med luft och spände upp mig, just för att jag fokuserade på att vara så avslappnad från axlarna ut till fingrarna. Så det är också något jag håller på att lära mig och bli bättre på, att spänna rätt delar av kroppen. Innan har jag by default alltid försökt spänna allt så mycket det bara går, i alla tre lyft. Med låg stångposition blir det kaoz i armarna om jag gör så.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
Senast redigerad av stevebc den 2011-06-17 klockan 20:53.
|
|
|
2011-06-17, 21:04
|
|
|
Baconanist
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Tack!
3 trappor är att jag bänkar i "trappsteg" om 3 serier. Tanken är så här:
(välj vikt efter progressivt schema)
137,5x1
vila 25 s
137,5x2
vila 30 s
137,5x3
vila 35s
osv..
I den aspekten är programmet självreglerande.
Eftersom jag är så jävla klen så blev det bara en inledande singel + en till eftersom jag inte orkade två  .
Hur som helst är det ett effektivt sätt att få till en hög volym på kort tid, samtidigt som man inte gör högrepsset och förlorar teknik på det sättet. Tar man 20-40 sekunder på sig att "ladda om" känns det som man kan prestera mycket under kort tid. Jag gillar den här idén, och jag tror mig ha blivit starkare av programmet.
|
Ahh, jag gillart, brukar göra enbart singlar på liknande sätt. Fast då kanske det heter clusterset?
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
|
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
|
|
|
2011-06-17, 21:06
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ahh, jag gillart, brukar göra enbart singlar på liknande sätt. Fast då kanske det heter clusterset?
|
Ja så heter det kanske. Det här är som Pavels chinstrappa, den där man vilar medan partnern kör chins, sedan kör man själv så vilar partnern, osv till man når sitt max.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2011-06-17, 21:13
|
|
|
Baconanist
Reg.datum: Mar 2007
|
Citat:
Ja så heter det kanske. Det här är som Pavels chinstrappa, den där man vilar medan partnern kör chins, sedan kör man själv så vilar partnern, osv till man når sitt max.
|
Lol, med chins blir det en jäkligt kort trappa.
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
|
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
|
|
|
2011-06-17, 21:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Grymma böjar! Snart är det tisdag, vad blir det då?
|
|
|
2011-06-17, 21:58
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Lol, med chins blir det en jäkligt kort trappa.
|
True dat.
Citat:
Ursprungligen postat av Karlos
Grymma böjar! Snart är det tisdag, vad blir det då?
|
Tack! Då blir det allt utom tung hamstringsträning. Alltså ett helt vanligt måndagspass fast utan kronlyft och GM:s. Fast jag tror kronlyften kanske kan fungera. Inget jag vågar testa, men läget där det kniper åt i hamstrings är när de är stretchade och samtidigt under stor belastning, som i vändläget i en tekniskt dålig böj (när jag skjuter bak röven för mycket och får bryta upp - iofs är jag stark så), starten i mark etc. Kronlyft börjar så "högt" upp att det känns som jag inte får till den där stretchen i hamstrings.
|
Citat:
|
Senast redigerad av stevebc den 2011-06-17 klockan 21:59.
|
|
|
2011-06-17, 22:37
|
|
|
Krillov
Reg.datum: Jun 2007
|
Starkt böjt idag!
Glöm inte Krille!
|
|
|
|
2011-06-23, 22:50
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av thatkrillesshow
Starkt böjt idag!
|
Tack!
Jag flyttade till Göteborg i söndags kväll, så den här veckan har det varit mycket nytt. Jag har varit utan internet både hemma och på jobbet, så det är först nu när jag är nere i Lund över midsommar som jag kan uppdatera min journal för första gången.
Jag tränar på GKK (Slottsskogsvallen) de pass jag kör i Göteborg. Kul att träffa lyftarna där, om än jag tränar sent pga jobb. Tar jag en kort lunch slutar jag 16.30 och då kan jag vara där först ~17.30. Så det blir tyvärr framåt slutet av den gemensamma träningen.
Tisdag 21 juni
Bänkpress, 3 trappor
130x1, 130x2, 130x2
130x1, 130x2
130x1, 130x1
(trea hade inneburit pass, så jag är varken nöjd eller missnöjd, jag hade med lite medvind fixat 130x3 i åtminstone ett av dessa set)
Smalbänk
100x7x3
SL-böj
160x1 @ 7.5
180x1 @ 8
190x1 @ 8.5
200x1 @ 9
210x1 @ 11 (väldigt nära...)
190x1 @ 9
190x1 @ 9
Frontböj
120x4x4
Stångrodd
100x3x8
Ikväll (torsdag) var det tänkt att jag skulle träna men jag hann inte. Jag hoppade på tåget 16.42 direkt efter jobbet och var i Lund vid 8-tiden, då gymmet stängde. Visste inte heller om någon skulle träna senare än så. Så det får bli lördag igen. Sedan blir tisdag och framöver i Göteborg.
|
Citat:
|
Senast redigerad av stevebc den 2011-06-23 klockan 22:52.
|
|
|
2011-06-23, 23:02
|
|
|
Registered User
|
Citat:
trea hade inneburit pass
|
|
Citat:
|
|
|
|
2011-06-24, 00:26
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2010
|
Gött. Vanligtvis brukar de ramla in lite andra lyftare runt 17.30 också... så helt ensam kommer du nog inte bli efter jobbet.
|
|
|
2011-06-24, 10:39
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av göteborg
Gött. Vanligtvis brukar de ramla in lite andra lyftare runt 17.30 också... så helt ensam kommer du nog inte bli efter jobbet.
|
Nice! Det är mest den sociala biten som är trevlig. Men det är alltid trevligt att inte dö i knäböj!
|
Citat:
|
|
|
|
2011-06-30, 09:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Ses ikväll!
|
|
|
2011-07-04, 20:40
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Dec 2010
|
Tjo, semester nu eller? När blir de vallen nästa gång då?
|
|
|
2011-07-05, 19:04
|
|
|
Registered User
|
Jag har inte orkat uppdatera i och med att jag varit utan internet, flyttat, och träningen har gått allmänt dåligt. Många orsaker är det, men framför allt för lite mat, sömn och några missade träningspass.
Pga sommartider och helgstängt (i Lund) har jag inte heller kunnat träna på för fullt alla gånger jag har varit i gymmet.
Jag kommer nog utöka till 4 ggr i veckan i Göteborg, och ta med flera matlådor till jobbet. En matlåda på 10 timmar (1 timme transport + 9 timmar på jobbet) räcker inte, när jag är van att äta ca 3 ggr så mycket under detta intervall. Det handlar om lathet när jag väl är hemma (eller rättare sagt i min kompis lägenhet), att jag måste få tummen ur röven och börja laga mer mat, fixa matlådor osv.
Citat:
Ursprungligen postat av göteborg
Tjo, semester nu eller? När blir de vallen nästa gång då?
|
Min semester börjar på fredag. Vi sågs idag, annars blir nästa pass på torsdag. Eller jag kör nog torsdag-fredag om jag ska köra 4 pass i veckan nu. 10 juli till 7 augusti är jag i Lund.
|
Citat:
|
|
|
|
2011-07-05, 21:07
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
Jag tror faktiskt också på det här. Tvärtomemot vad många andra anser: att underkroppen bör köras med högre repsintervall än överkroppen. Jag har historiskt sett ökat bra i bänk med femmor, och i knäböj med två-tre reps.
Jag tror att TUT är det viktiga att tänka på, inte antalet reps. I och med att bänkpress är en så mycket kortare rörelse än knäböj, blir TUT för varje repetition mycket kortare i bänk än i böj. I bänk handlar det om 1-2 sekunder per repetition (upp och ner) medan det i böj säkert är det dubbla. Lyftvägen är väl åtminstone tre gånger längre i böj än i bänk. Då kanske man tjänar på att kompensera med mer reps i bänk och färre i böj.
|
Den här kan vara av intresse:
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.
|

|