Det som innehåller maltodextrin + sucralose
Eller maltodextrin + aspartam + acesulfam K ?
Samma storlek på produkterna, 75g. Fast sucralose är lite billigare.
Värnar mest om din kropp? Sucralos
Värnar mest om naturen? Aspartam
__________________ Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Bara för att något är naturligt betyder det inte att det är bättre eller säkrare. Problemet med Stevia är tydligen att det finns andra ämnen i extraktet som inte är dokumenterade. Ett klassiskt problem med alla extrakt.
Då kommer nästa fråga. Behöver vi ett nytt sötningsmedel.
Vad kan Stevia tillföra som inte aspartam, acesulfam K eller sukralos inte kan göra ?
Toxiskt verkar det OK. Det passerar genom tarmen opåverkat. Det som absorberas utsöndras relativt snabbt i urinen. Måste finnas ett säkert alternativ med syntetisk glykosid. Då slipper vi allt annat tjafs som finns i ett extrakt.
Då kommer nästa fråga. Behöver vi ett nytt sötningsmedel.
Vad kan Stevia tillföra som inte aspartam, acesulfam K eller sukralos inte kan göra ?
Toxiskt verkar det OK. Det passerar genom tarmen opåverkat. Det som absorberas utsöndras relativt snabbt i urinen. Måste finnas ett säkert alternativ med syntetisk glykosid. Då slipper vi allt annat tjafs som finns i ett extrakt.
Rent etiskt skulle det kännas bättre för mig att använda ett växtextrakt som sötningsmedel än ett kemiskt framställt dito (utan att veta hur etisk odlingen av stevia är). Sen tycker jag inte att smaken av aspartam + acesulfam K är riktigt tillfredsställande vid bakning.