5/5/11 - Serieomgång 2 i SL/BP
Vikt: 107,3kg (klass 120kg)
Klassisk styrkelyft
Knäböj
155kg :
3-0 Godkänt
162,5kg :
3-0 Godkänt
167,5kg :
3-0 Godkänt (Tävlings-PB +7,5kg, All-time PB +2,5kg)
Bänkpress
150kg :
3-0 Godkänt
157,5kg :
3-0 Godkänt (Tävlings-PB +7,5kg, All-time PB +2,5kg)
162,5kg :
0-3 Underkänt
Marklyft
210kg :
3-0 Godkänt
220kg :
3-0 Godkänt
230kg :
1-2 Underkänt ("Ful-PB", +10kg)
Resultat: 545kg (PB, +10kg)
Poäng: 323.6p (PB, +3p)
Kommentar: Redan på invägningen så sprack möjligheten att kvala till Klassisk Bänk-RM, men det var mer eller mindre väntat, jag ville hellre få till en bra tävling så det fick bli premiär i 120:an. Är både nöjd och missnöjd med tävlingen, har svårt att landa i en samlad bedömning, så vi tar det gren för gren:
Knäböjen gick sett till antal godkända lyft faktiskt bäst (!!) och jag fick alla böjar godkända. Tänkte först gå in på 160kg efter att 150kg känts riktigt bökigt på uppvärmningen, så sänkte till 155 och sedan gick det på räls. Någon herre tyckte till och med att sista böjen var ingångsvikt, och nog kändes tredjeböjen bäst av alla. All-time PB med +2,5kg och tävlings-PB på 7,5kg ska man inte vara missnöjd med, och jag hade inte räknat med mer än typ 170kg så det var inte alls långt ifrån.
Bänkpressen gick bra, stänkte upp 150kg i ingången. 157,5kg var i efterhand lite för tungt för att kunna höja 5kg till sista lyftet, men bara 2,5kgs höjning var inte okej enligt vissa så det fick bli 162,5kg, som kom upp en liten bit men ej hela vägen. Precis som i böjen så blev det tävlingspers och all-time PB i bänk med signaler, så jag är nöjd. Undvek förövrigt förra serieomgångens trassel med fötterna genom att bänka i sockiplast, som fungerade alldeles utmärkt.
Marklyftet blev knöligt. Hade aldrig något riktigt flyt i något lyft, var tungt och bökigt och jag fick i slutändan bara 220kg godkänt. Fick byta greppet också efter första lyftet då jag kände en stramande känsla i högerarmen. Sista marken slog jag på fullt raseriutbrott och drog 230kg som gäckat mig på träning vid två olika tillfällen, och det var en befrielse att få upp skiten. Dock var det lika mycket leg-action i marken som i böjen, skickade in knäna under stången vilket också sidodomarna såg och rättrådigt dömde bort. Surt, men jag är inte bitter över det, jag fick fan upp skiten!
Sammanfattningsvis så är jag nog nöjd över tävlingen, persade ju trots allt i böjen, bänken och totalt, även om jag känner att resultatet kunde ha blivit 10-12,5kg bättre om jag inte dummat mig lite här och var. I mitt raseri inför sista marken drog jag även på mig min första varning (

) efter att ha svurit på flaket, haha, någon gång måste vara den första. Film på tävlingen kommer.
Tack till Josephine som filmade och gjorde ett kanonjobb i sekretariatet, Richard som gnuggade öron inför sista bänken och som vanligt Robin och Prieddan som är där hela tiden med hån, häckel och glada tillrop som gör att man presterar lite bättre hela tiden.