2011-03-21, 00:51
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Brabo
På vilken nivå brukar du lägga din gameplan? Planerar du in i minsta detalj eller är det mest som en riktlinje om hur man vill att det ska gå till?
|
Båda och egentligen. Allmänna riktlinjer baserat på hur motståndaren är (dvs ibland är det mer fördelaktigt att vara offensiv, ibland bättre att vara defensiv) och även specifika scenarion och kombinationer. Det är bara för att ha något att falla tillbaka på när man inte hinner tänka. I Taekwondo exempelvis är den här tekniken:
http://www.youtube.com/watch?v=Tdin03Hf4oE
...en teknik som jag nog har gjort ett par tusen gånger vid det här laget. Men det är guld värt också för att då kan man alltid gå till den om man exempelvis är lite wobblad eller motståndaren är kvickare och man inte hinner tänka igenom vad som händer.
|
|
|
2011-03-21, 00:55
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Hur fungerar det i TKD, får du veta i förväg vem du ska möta eller berättar dom det samma dag som det är match?
|
|
|
2011-03-21, 01:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Hur fungerar det i TKD, får du veta i förväg vem du ska möta eller berättar dom det samma dag som det är match?
|
Man får veta det dagen innan men jag har aldrig varit med om att jag i förväg vetat hur motståndaren är. Jag menar att det är bra att förbereda olika strategier beroende på hur din motståndare agerar, och det vet du ju först när ni börjar fightas, oftast räcker det med den första "feel-out"-minuten sen vet du vilken strategi du ska gå till.
Om jag exempelvis hamnar i en fight där jag möter en extremt duktig counter-figher så väljer jag att inte anfalla för mycket, utan istället fainta mycket och försöka få honom att anfalla och kontra. Möter jag istället någon som är väldigt duktigt offensivt så väljer jag att inte låta honom andas utan går på hårt och sätter ihop offensiva kombinationer.
Senast redigerad av eternallord den 2011-03-21 klockan 01:03.
|
|
|
2011-03-21, 01:08
|
|
|
Registered User
|
Aha du menar så. Det ska bli riktigt spännande att se hur en gameplan och ordentligt förberedande påverkar nervositeten inför nästa tävling.
|
|
|
2011-03-21, 01:09
|
|
|
Registered User
|
Lycka till och glöm inte att uppdatera!
|
|
|
2011-03-21, 01:13
|
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Jag har alltid varit supernervös innan jag gått upp och det har alltid gjort mig superfokuserad. Superstretchat av nervositet är väl nackdelen (eller fördelen kanske) 
Aldrig haft nån gameplan jag stått och gått igenom utan bara gått ut och gjort det jag vet jag är bra på.
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2011-03-21, 01:26
|
|
|
Registered User
|
Är det grappling du tävlat i Tricce?
|
|
|
2011-03-21, 01:28
|
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Är det grappling du tävlat i Tricce?
|
Både och. Mycket Judo i yngre år sen blev det tkd och senast goshindo.
Nu inget :/
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2011-03-25, 17:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Hejsan, jag tänkte fråga lite småsaker om vikt inför bjj tävling, dvs tävling med GI och invägning precis innan. Koncept som att man kan dieta lång innan och att det är en tekniksport är självklara och behöver kanske inte sägas. Hur man bantar står det s.a.s redan mkt om på forumet.
Vad är era tankar om det är värt att ha en lättviktsgi? där kan man spara drygt ett halv kilo. Men är det värt det med tanke på att tyget är lite lättare att greppa ?
Kreatin; skulle väl vara fördelaktigt att äta kreatin, men man lägger ju på sig lite vattenvikt av det. Är det en god ide att äta kreatinet och sedan basta bort motsvarande extra vattenvikt från kroppen. Eller eftersom kreatinet måste bindas med vatten, tappar man efekten i vilket fall om man är lite uttorkad.
Hur stor diff mellan sin "riktiga" morgonvikt och tävlingsvikt tycker ni är rimligt och hur tycker ni att ni kan prestera efter det? Är det bra att äta lätt men näringstät mat dagarna innan eller att äta lite över lag?
Naturligtvis kan man tycka att det borde finnas mycket om detta på nätet, men faktiskt har jag upplevt att det mest är för sw/mma man kan läsa hur folk gör. Eftersom det är en större del av dom sporterna, men även om det är en liten del av bjj:n kan man ju göra det rätt för det.
|
|
|
2011-03-25, 17:57
|
|
|
Registered User
|
SW har väl också invägning samma dag så metoderna där är precis desamma. Inom MMA/TKD osv skiljer det sig något eftersom man väger in dagen innan.
|
|
|
2011-03-28, 19:28
|
|
|
Registered User
|
|
|
|
2011-03-28, 19:53
|
|
|
Sponsored by Soros
Reg.datum: Jul 2009
|
När jag tränade MMA för runt en månad sen så fastnade jag i en armbar, först kändes det ingenting och jag försökte komma ur den. Sen helt plötsligt så knakade det till i armbågen och jag tror armen böjdes lite åt fel håll. Sen dess så har jag haft ont i armbågen när den är fullt utsträckt eller böjd, var hos doktorn för ungefär 2 veckor sen och han trodde det var en inflammation så fick ibumetin som jag skulle smörja på i 2 veckor. Men det har inte hjälpt särskilt mycket, så undrar om någon här vet vad det kan vara eller om någon har liknande erfarenheter. Vad tycker ni jag ska göra, bara vila eller gå tillbaka till doktorn?
Tacksam för svar!
Senast redigerad av Petoria den 2011-03-28 klockan 19:56.
|
|
|
2011-03-28, 20:58
|
|
|
Registered User
|
Jag fastnade i ett sorts keylock från scarf hold där i stort sett samma sak hände. Från början så kanndes ingenting och sen från ingenstans så knakade det till. Jag hade problem med armbågen i ungefär ett halvår. Det ömmade som mest när jag försökte kasta något.
|
|
|
2011-03-28, 21:05
|
|
|
Sponsored by Soros
Reg.datum: Jul 2009
|
Okej, låter ju ungefär som samma sak då. Vilade du bara för att det skulle gå bort? Tränade du något under tiden?
|
|
|
2011-03-28, 21:10
|
|
|
GLC must live on
Reg.datum: Feb 2005
|
Jag har dels fått armbågen översträckt i en armbar en gång samt fått armbågsleden vriden i typ en americana från mount. Båda gångerna small och knakade det i armbågen.
Så här ett par år efteråt gör det bara ont när jag belastar den i konstiga vinklar, typ som jag håller armarna när jag kör böj. Dock hade jag väl ont dagligen första året ungefär.
|
Citat:
Ursprungligen postat av shady144
är 16 år , väger 76, 172 cm. betraktas som biff
|
Knocking people out for a living
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:57.
|

|