|
Visa resultat för omröstning: Bryr du dig om försvarsfrågor?
|
|
Ja, mycket
|

|
32 |
23.70% |
|
Ja, lite
|

|
43 |
31.85% |
|
Nej
|

|
55 |
40.74% |
|
Osäker
|

|
5 |
3.70% |
2011-03-13, 12:49
|
|
|
IKBF
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av eternallord
Det är rätt enkelt när man har min synvinkel, det enda den svenska försvarsmakten borde syssla med är att försvara Sverige. Inga äventyr i Afghanistan eller Irak eller dylika "fredsbevarande" turer.
|
Typ samma här.
Men idag verkar det bara finnas två läger där det ena vill lägga ner allt försvar, och den andra vill att vi ska åka jorden runt och leka världspolis. Av den anledningen, plus att försvarsmakten är ett stort jävla skämt idag, gör att jag inte bryr mig längre.
|
|
|
2011-03-13, 12:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole
En STÖ följt av JC10. Jag skulle vilja påstå att förmågan att leda i brigad inte är särskilt bra.
Det jag tycker är intressant är den totala bristen för säkerhets-/försvarspolitik. Jag vill veta varför det är så, vad tror du?
|
Stämmer, my bad!
1. Färre och färre som involverats i FM, t.ex. genom lumpen.
2. Lång tid utan konflikter här hemma. Folk har en känsla, mig själv inkluderat av någon anledning, att detta är status quo i vår del av världen. För inte kan vi som "superviktig" nation sluta som exempelvis Georgien?
3. Individualismen som bara blir mer och mer utbredd. Både bra och dåligt.
4. Ingen "nationskänsla", vad är Sverige, vilka är svenskar o.s.v. som kan ses i andra trådar.
5. Lathet. Behöver man inte bry sig, varför ska man göra det?
Senast redigerad av Exdiaq den 2011-03-13 klockan 12:55.
|
|
|
2011-03-13, 13:00
|
|
|
Korsordet
Reg.datum: Oct 2007
|
With all due respect though, bryr du dig om försvarsfrågor, Exdiaq? Nu menar jag inte sitta hemma på pojkrummet och läsa artiklar om Rysslands förestående invasion av väst, jag menar att aktivera sig själv i frågorna. Gör du det?
|
|
|
2011-03-13, 13:07
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq
Försvaret är väl inrikespolitik i allra högsta grad?
|
Inte om man inte tror att det spelar så stor roll.. vi bor i Sverige.
Men som jag sa, finns det ändå en liten tanke i bakhuvudet, om man kanske inte ska bry sig lite iaf. Vad lurar runt hörnet?
|
|
|
|
2011-03-13, 13:08
|
|
|
Fil.Kand Oxéfilé
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
With all due respect though, bryr du dig om försvarsfrågor, Exdiaq? Nu menar jag inte sitta hemma på pojkrummet och läsa artiklar om Rysslands förestående invasion av väst, jag menar att aktivera sig själv i frågorna. Gör du det?
|
Han startar en tråd på ett av Sveriges större forum om ämnet. Debatt och diskussion är väl kännetecken på ett engagemang?
|
|
|
2011-03-13, 13:10
|
|
|
Fil.Kand Oxéfilé
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face
Inte om man inte tror att det spelar så stor roll.. vi bor i Sverige.
|
Varför tycker du inte att det spelar så stor roll?
|
|
|
2011-03-13, 13:18
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Varför tycker du inte att det spelar så stor roll?
|
Jag bollar tillbaka frågan till dig; varför spelar det så stor roll?
|
|
|
|
2011-03-13, 13:22
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av LoveMachine
Jag stöder att vi skall vara ute på fredsbevarande uppdrag något vi gjort sedan 50-talet och oftast gjort bra. Om man tvivlar på att vi kan göra nytta så behöver man bara läsa tredje inlägget i den här tråden, Stupni Do. Får mig att börja gråta varje gång och det skäms jag inte över.
|
Tyvärr är det inte många utanför FM som känner till den händelsen. Kommer ihåg att en soldat som var med då berättade om händelsen för mitt kompani under lumpen och det var enda tillfället jag började fundera på att söka till Utlandsstyrkan. Allt annat dravel vi stod ut med skapade inget intresse, men detta gjorde.
|
2011-03-13, 13:22
|
|
|
Korsordet
|
Citat:
Han startar en tråd på ett av Sveriges större forum om ämnet. Debatt och diskussion är väl kännetecken på ett engagemang?
|
På internet? Nej, verkligen inte.
|
|
|
2011-03-13, 13:31
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J.
|
Bra fråga!
Svaret är nej, förutom att försöka påverka folk i min omgivning att bry sig mer och rösta på de som har FM som viktig fråga. Är inte aktiv i något parti eller liknande. Har varken kompetensen eller lusten att göra karriär som politiker alternativt framstående bloggare, något som krävs om jag skulle göra någon nytta i större skala. Det finns redan folk som gör det betydligt bättre. Jag fyller bara en roll som röstare och tyckare. Gjort lumpen 09-10 men kom fram till att det inte var något för mig!
Säger inte att Ryssland kommer invadera väst utan att risken finns, något många verkar ha svårt att svälja eftersom de applicerar politiskt tänk som fungerar i andra frågor; d.v.s. klara raka svar om hur det är och kommer bli. Jag vet inte hur det blir och hoppas verkligen att jag har fel, men jag vet inte och det är argument nog för att i alla fall vara beredd på det.
Senast redigerad av Exdiaq den 2011-03-13 klockan 13:33.
|
|
|
2011-03-13, 13:32
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Visst är ett starkt försvar och en rejäl armé viktigt att ha, men vi har inte direkt obegränsade resurser så jag tycker vi skall lägga våra tillgångar på annat för närvarande. Intresset och kunskapen i frågan är väldigt liten.
|
|
|
2011-03-13, 13:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Krig är det mest idiotiska som finns. Men något sorts försvar behövs antagligen länder emellan för att upprätthålla en ordning.
Att sverige skickar fredbevarande trupper är ganska självklart. Vi hjälper länder, det hör väl till vår filosifi? Men i min mening bör det finnas en balans även där. Det finns andra sätt att hjälpa länder och behov finns det över hela världen. Militära förband kostar mycket pengar. Ska pengarna användas till medmänsklighet finns det andra ställen de pengarna säkerligen kan användas för att hjälpa ännu fler människor.
Att ha ett försvar för att skydda sverige ska bara vara på minimum. Allvarligt får Sverige helt enkelt förlita sig på att vi får hjälp av grannländerna om vi skulle bli attackerade. Sverigs försvar i jämförelse med säg Ryssland är väl redan nu i princip som en myra mot en elephant? Inte konstigt heller, vi är ett litet land...
|
|
|
2011-03-13, 13:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Det är väl det som är problemet med säkerhetspolitik - det tar lång tid att bygga upp en försvarkapacitet men bara några månader att förstöra den. Man behöver bygga upp den när man inte behöver den så man ska ha den när man väl gör det längre fram. Ingen kan uttala sig om det säkerhetspolitiska läget om 20-30 år med någon större trovärdighet, men vi måste ändå planera för det eftersom det tar så lång tid att bygga upp nya försvarssystem. Tyvärr bedömer vi framtiden utifrån nuet, och i nuet är Sverige ett av världens säkraste länder. Därför saknas helt politisk motivation att intressera sig för försvarsfrågor och allsköns andra frågor överskuggar dem helt, trots att det egentligen finns ett ganska brett allmänt stöd för att Sverige ska ha ett välfungerande och välfinansierat försvar.
Sveriges försvarspolicy bygger på att vi ska kunna "återta" en kapacitet om det säkerhetspolitiska läget ändras. Problemet är att "återtagandet" bygger på att kostsamma politiska beslut måste fattas, och det är väl osannolikt att något sådant kommer att ske utan någon sorts "Pearl Harbor"-händelse.
|
|
|
2011-03-13, 13:54
|
|
|
Korsordet
|
Snabb fråga mestadels riktad till Exdiaq: Hur många miljarder skulle egentligen behövas för att rusta upp försvaret till "acceptabel nivå"?
|
|
|
2011-03-13, 13:58
|
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Jag bryr mig om försvarsfrågor och skiter inte i dem som så, däremot så ligger de i det fack där jag inte aktivt söker informationen utan tar den till mig när den kommer till mig, som med så mycket annat.
Har personligen väldigt mycket respekt för vår försvarsmakt och varje gång det kommer på tal så skär det lite i mig att jag inte tilläts ens göra lumpen. Men när det var aktuellt så ville jag heller inte så jag kunde troligtvis pressat på, hade min åsikt då varit densamma som den är nu.
Tråden på SoldFs forum var makalös. Tack, LoveMachine!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.
|

|