Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Bryr du dig om försvarsfrågor?
Ja, mycket 32 23.70%
Ja, lite 43 31.85%
Nej 55 40.74%
Osäker 5 3.70%
Antal röster: 135. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-13, 00:22   #1
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Bryr du dig om försvarsfrågor?

Kort och gott; bryr du dig eller skiter du i vilket och finns det någon bakgrund till detta? Försvarsfrågor involverar i det här fallet Sveriges försvarsmakt, eller avsaknaden av den, och inte läget i Libyen etc. Däremot Afghanistan, Nordic Battlegroup m.m. där Sverige är direkt involverat militärt.

Tanken har slagit mig flera gånger eftersom knappt någon i min bekantskapskrets förutom de som jobbar inom Försvaret verkar bry sig och de som jobbar inom FM följer ofta den gyllene regeln att inte diskutera politik. Lägg därtill att det rapporteras rätt så sparsamt i gammelmedia förutom vid exempelvis idiotiska utspel som TV4 hållit på med den senaste tiden där de inte har en aning om vad de snackar om.
Gammal 2011-03-13, 00:28   #2
Jens.Andersson
Registered User

Jens.Anderssons avatar

Reg.datum: Aug 2008
Det är lite som miljöfrågor. Det känns viktigt, jag borde bry mig, men jag orkar inte.
Jens.Andersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 00:47   #3
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Jag tror de flesta har ett ganska så bristande intresse.

Många upplever nog också de inte känner att FM/säkerhetspolitik berör dem någonting i deras vardag/liv.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 07:28   #4
130kg finsk sisu
130 kg finsk fotomodell

130kg finsk sisus avatar

Reg.datum: Apr 2006
Följer med politik och försvarspolitik mycket och jag finner det mycket viktigt och intressant. Finlands exictens är ju beorende av en bra Rysslandspolitik och ett sådant försvar att man vet att det kostar för mycket att bråka med Finland trots att man vinner.
Min bild av svensk försvarspolitik är att man gör ett bra jobb i Afgahnistan osv. Men att man litar på att USA stöder dem vid eventuell kris. Under tiden passar svenska folket på att hata USA av all sin kraft.

Min youtube videos: http://www.youtube.com/profile?user=superhurri

Journal: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86629
130kg finsk sisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:28   #5
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Make love, not war. Krigar nått annat land, låt dem förgöra sig själva och ta en vassle.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:55   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Intressenivån är på obefintliga nivåer.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:59   #7
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
I vårt geografiska läge så hamnar försvarspolitiken långt ner på intresseskalan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 10:15   #8
Inge Enveten
Registered User

Inge Envetens avatar

Reg.datum: Mar 2008
Nej. Jag är oinsatt och ointresserad. Vore dock bra med en atombomb, ifall vi blir anfallna, så ryker den upp mot det attackerande landet.

Massvis av soldater osv känns som ett stort livsspill.
Inge Enveten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 10:30   #9
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Som jag trodde då alltså, vilket jag tycker är väldigt synd eftersom de är, i mitt tycke, bland de 5 viktigaste frågorna. Beror väl på att att vi inte varit i krig på väldigt länge och folk verkar tro att vi lever i en bubbla av säkerhet som aldrig kommer spricka. Att inte bry sig är ungefär som att påstå att man inte orkar bry sig om bilbälte p.g.a. av att det är bra vägunderlag för tillfället. Men men, man kan inte tvinga folk till att bry sig.

Försvarsmakten kan göra så pass mycket mer än bara skjuta om de har rätt resurser.
Gammal 2011-03-13, 10:37   #10
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Försvarsfrågor såsom skära ner försvarets budget, är viktigt. I övrigt inte ett dugg viktigt, då risk för konflikt är lika osannolikt som att utomjordingar kommer hit inom den närmaste tiden (hoppas att jag jinxar nu).
Gammal 2011-03-13, 10:46   #11
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Försvarsfrågor såsom skära ner försvarets budget, är viktigt. I övrigt inte ett dugg viktigt, då risk för konflikt är lika osannolikt som att utomjordingar kommer hit inom den närmaste tiden (hoppas att jag jinxar nu).
Nu är det dock så att dagens beslut visar sig först om 10-15-20 år och då vet ingen hur det ser ut. Bara för att det inte finns något direkt hot just nu betyder det inte att det inte finns om 10 år och då är det för sent för att göra något åt saken.
Gammal 2011-03-13, 10:48   #12
qqq111
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Förutom att jag tycker att det är sjukt att Sverige aktivt invanderar ett annat land just nu så är intresset ganska lågt. Det räknas ju som försvarspolitik på något vulgärt och förvridet sätt såvitt jag vet. Kan annars spontant tycka att Sverige borde skaffa sig ett par-tio atombomber och skära ner lite på försvaret.

Dock så tycker jag att det är bra med obligatorisk värnplikt för unga män.
qqq111 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 10:53   #13
kelk
Living life in peace

kelks avatar

Reg.datum: Nov 2002
Det hade varit optimalt om vi hade ambitionen att bli samma herravälde som vi var under stormaktstiden men nä, jag är inte brydd!
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 10:54   #14
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Exdiaq Visa inlägg
Nu är det dock så att dagens beslut visar sig först om 10-15-20 år och då vet ingen hur det ser ut. Bara för att det inte finns något direkt hot just nu betyder det inte att det inte finns om 10 år och då är det för sent för att göra något åt saken.
Bara för att det inte finns något hot just nu betyder det inte ATT det finns om 10 år, heller.
Gammal 2011-03-13, 11:13   #15
MAXX
Banned User

Reg.datum: Jul 2002
Citat:
Ursprungligen postat av RockyBalboa Visa inlägg
Nej. Jag är oinsatt och ointresserad. Vore dock bra med en atombomb, ifall vi blir anfallna, så ryker den upp mot det attackerande landet.

Massvis av soldater osv känns som ett stort livsspill.
Citat:
Ursprungligen postat av qqq111 Visa inlägg
Förutom att jag tycker att det är sjukt att Sverige aktivt invanderar ett annat land just nu så är intresset ganska lågt. Det räknas ju som försvarspolitik på något vulgärt och förvridet sätt såvitt jag vet. Kan annars spontant tycka att Sverige borde skaffa sig ett par-tio atombomber och skära ner lite på försvaret.

Dock så tycker jag att det är bra med obligatorisk värnplikt för unga män.
Bra tänkt där. Ni tror inte kärnvapenkrig är något som bör undvikas? En atombomb hade med lätthet utplånat hela sthlm stad.

On topic så tycker jag ungefär som ignatus och Jens.Andersson. Man bör väl dock vara mer insatt nu när vi faktiskt är nere med trupper i Afghanistan.
MAXX är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.