2011-01-30, 22:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Förstainlägget...
|
|
|
2011-01-30, 22:26
|
|
.
Reg.datum: Dec 2010
|
Yes Sir
Då blir det att peta i sig 10 g och 10 g efteråt.
|
|
|
2011-02-02, 14:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Har en Gakic produkt där man tillsatt en mängd kolhydrater (12,5g) både snabba och långsamma och den ska tas just före träningen. Det borde väll inte vara något problem att blanda Gakic med EAA? Aminosyrorna borde väll inte tas upp sämre pga av Gakic.
Om jag tog den 30-45 minuter före träningen så borde kolhydraterna kanske sabba upptaget?
Senast redigerad av exevision den 2011-02-02 klockan 14:17.
|
|
|
2011-02-02, 14:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Ta skopan i munnen och skölj ned med vatten, då slipper ni allt skum.
|
|
|
2011-02-02, 22:56
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av exevision
Har en Gakic produkt där man tillsatt en mängd kolhydrater (12,5g) både snabba och långsamma och den ska tas just före träningen. Det borde väll inte vara något problem att blanda Gakic med EAA? Aminosyrorna borde väll inte tas upp sämre pga av Gakic.
Om jag tog den 30-45 minuter före träningen så borde kolhydraterna kanske sabba upptaget?
|
Inga problem.
|
|
2011-02-03, 11:39
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
|
Ta aminosyrorna strax/direkt före du börjar träna ist. för 30-45min. Eller direkt efter.
|
|
|
2011-02-03, 15:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Jag har några frågor i ämnet.
Jag har precis köpt esa pro, tar också gainer då jag har svårt att få i mig tillräckligt med mat.
1. Har för mig jag läste för ett tag sen att eaa inte var nödvändigt att ta innan träning för att kroppen inte kunde ta upp det i samband med träning? Är det så nu eller ska man ta både före och efter?
2. Angående min gainer, hur lång tid efter jag tagit eaa(tar det direkt efter träning) skall jag ta gainern för att inte försena upptaget av eea´t ?
|
|
|
2011-02-03, 15:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wirre
1. Har för mig jag läste för ett tag sen att eaa inte var nödvändigt att ta innan träning för att kroppen inte kunde ta upp det i samband med träning? Är det så nu eller ska man ta både före och efter?
|
Jo det kan du göra
Citat:
Ursprungligen postat av Wirre
2. Angående min gainer, hur lång tid efter jag tagit eaa(tar det direkt efter träning) skall jag ta gainern för att inte försena upptaget av eea´t ?
|
Kör du gainer kan du ju skippa EAA efter. Finns ju ingen anledning att ta båda, ta EAA före, gainern efter och hem och ät.
|
|
|
2011-02-03, 17:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Inga problem.
|
Du menar att jag kan ta GAKICen samtidigt som EAA?
Eller menar du att kolhydrater 30-45 minuter före EAA inte är ett problem?
|
|
|
2011-02-03, 17:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Eddie.
Varför skippa Eaa efter om man tar gainer?
|
|
|
2011-02-03, 19:08
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Du menar att jag kan ta GAKICen samtidigt som EAA?
Eller menar du att kolhydrater 30-45 minuter före EAA inte är ett problem?
|
Ja, det kan du. Du bör ta både kolhydraterna och EAA just innan du börjar träna. Nu ser jag iofs att det var någon slags blandning av snabba och långsamma kolhydrater men jag tycker ändå du ska ta det strax innan du börjar träna.
Citat:
Ursprungligen postat av Telles
Eddie.
Varför skippa Eaa efter om man tar gainer?
|
Gainer innehåller vassleprotein vilket bidrar till den proteinsyntesstimulerande effekten man är ute efter. EAA också blir då "kaka på kaka."
|
|
|
2011-02-03, 19:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Gainer innehåller vassleprotein vilket bidrar till den proteinsyntesstimulerande effekten man är ute efter. EAA också blir då "kaka på kaka."
|
Dock stimulerar EAA proteinsyntesen mer än vassle väl? Och gainern kan fortfarande vara till nytta eftersom den ger ett stort kcal-intag i samband med träning (särskilt bra om man inte äter direkt)? Även om just vasslet i gainern kastas i sjön. Jag tar EAA efter passet och äter frukost 20-30 min senare och brukar ta en gainer då för att jag inte orkar trycka i mig hur mycket mat som helst vid den tiden, även om jag äter en hel del annat.
Senast redigerad av Zorban den 2011-02-03 klockan 19:19.
|
|
|
2011-02-03, 19:20
|
|
Proteinbarskonnässör
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zorban
Dock stimulerar EAA proteinsyntesen mer än vassle väl? Och gainern kan fortfarande vara till nytta eftersom den ger ett stort kcal-intag i samband med träning (särskilt bra om man inte äter direkt)? Även om just vasslet i gainern kastas i sjön.
|
Ja. Dock vet man inte med säkerhet hur viktig den akuta stimuleringen är sett över en längre tidsperiod, jämfört med samma mängd EAA från mat. Vilket betyder att vassle kan vara minst lika bra som EAA, även om den akuta stimuleringen av proteinsyntesen är mindre.
Har man svårt att gå upp i vikt och absolut vill använda sig av gainer så kan man givetvis ta både och. Det blir dock inte per automatik bättre.
|
|
|
2011-02-03, 19:22
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Sedan är vi ju faktiskt inte särskilt säkra på hur nyttigt EAA är för hjärnan i det långa loppet.
Skillnaden i det du skriver ovan, Vicarious, är ju också att EAA-produkter är essentiella aminosyror i fri form, vilket inte är fallet med vassle/mat.
Senast redigerad av hejhopp79 den 2011-02-03 klockan 19:27.
|
|
|
2011-02-03, 19:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious
Ja. Dock vet man inte med säkerhet hur viktig den akuta stimuleringen är sett över en längre tidsperiod, jämfört med samma mängd EAA från mat. Vilket betyder att vassle kan vara minst lika bra som EAA, även om den akuta stimuleringen av proteinsyntesen är mindre.
|
Har man inte visat att just "rent" EAA faktiskt ger mer muskeltillväxt på sikt, iallafall för personer som "bara" äter runt 1.5g protein per kroppskilo? Eller gäller det aminosyror i allmänhet efter träning, och inte nödvändigtvis via tillskott?
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79
Sedan är vi ju faktiskt inte särskilt säkra på hur nyttigt EAA är för hjärnan i det långa loppet.
|
Finns det något som alls tyder på att det inte skulle vara nyttigt för hjärnan? Eller har några långtidsstudier bara inte genomförts?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.
|

|