Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-20, 11:50   #2701
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Seaturtle Visa inlägg
Jag tror faktiskt bara på energibalans, tillräcklig fett och protein intag samt muskeltrötthet efter gym.
Jag med.
Gammal 2010-11-21, 16:41   #2702
Seekad
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
HUr är det här med att ta t.ex. Ta Universal Nutrition Animal EAA Stack före träning Scivation Xtend under träning och Universal Nutrition Animal EAA Stack. Eller blir det för mycket för kroppen? EAA --> BCAA --> EAA. För mycket eller är det okej?
Seekad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 16:44   #2703
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Seekad Visa inlägg
HUr är det här med att ta t.ex. Ta Universal Nutrition Animal EAA Stack före träning Scivation Xtend under träning och Universal Nutrition Animal EAA Stack. Eller blir det för mycket för kroppen? EAA --> BCAA --> EAA. För mycket eller är det okej?
Det är akuta intag av EAA som stimulerar proteinsyntesen, inte ett konstant flöde.
Gammal 2010-11-21, 16:54   #2704
Seekad
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Men det skulle inte heller påverka mig negativt eller hur?
Seekad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 17:10   #2705
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Seekad Visa inlägg
Men det skulle inte heller påverka mig negativt eller hur?
Man har sett att ett konstant flöde sänker proteinsyntesen till basnivåer. King Grub skrev det bara någon sida bak, och det är inte direkt några nyheter.
Gammal 2010-11-21, 18:21   #2706
William
The Fat-Master

Reg.datum: Apr 2003
Det där med att konstant flöde inte stimulerar syntesen stämmer inte riktigt. Först och främst, om ngt ska tillbaka till basnivåer innebär det ju att det har varit över basnivåer innan dess, alltså stimuleras syntesen.

Grejen är snarare att ett konstant flöde inte klarar av att bibehålla en stimulerad syntes på obestämd tid. Dessutom sker samma sak med bolusintag, dvs att syntesen sjunker inom ramen av ett par timmar.
Gammal 2010-11-21, 19:50   #2707
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av William Visa inlägg
Det där med att konstant flöde inte stimulerar syntesen stämmer inte riktigt. Först och främst, om ngt ska tillbaka till basnivåer innebär det ju att det har varit över basnivåer innan dess, alltså stimuleras syntesen.

Grejen är snarare att ett konstant flöde inte klarar av att bibehålla en stimulerad syntes på obestämd tid. Dessutom sker samma sak med bolusintag, dvs att syntesen sjunker inom ramen av ett par timmar.
Handlar det inte om att det är den snabba koncentrationsökningen av aminosyror som ger upphov till anabola signaler? Dvs vid konstant tillförsel kan du mäta ett kontinuerligt upptag av fenylalanin men eftersom ingen ökning av koncentrationen sker får kroppen ingen uppbyggande signal?
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Jag har haft internet i 15år, mina krav för onanerande går upp avsevärt för varje år. Jag har passerat den ålder då jag kunde onanera till Mtv och inkorrekt fakta.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 20:42   #2708
William
The Fat-Master

Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Handlar det inte om att det är den snabba koncentrationsökningen av aminosyror som ger upphov till anabola signaler? Dvs vid konstant tillförsel kan du mäta ett kontinuerligt upptag av fenylalanin men eftersom ingen ökning av koncentrationen sker får kroppen ingen uppbyggande signal?
Jo det krävs höjningar av AA i blodet för att stimulera syntesen, men det får man av kontinuerlig infusion också, likaså av att sippa på en dryck under träning.

Det som alla verkar hänga upp sig på är att syntesen går tillbaka till basnivåer men även det sker efter bolusintag.
Gammal 2010-11-21, 21:59   #2709
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Bra där William. Det verkar ju rätt så logiskt.
Gammal 2010-11-21, 22:56   #2710
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
William du tror inte att det också handlar om regleringen av koncentrationen av aminosyror som gör att syntesen går tillbaka till basnivåer.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2010-11-21 klockan 22:57.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-21, 23:48   #2711
William
The Fat-Master

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
William du tror inte att det också handlar om regleringen av koncentrationen av aminosyror som gör att syntesen går tillbaka till basnivåer.
Jag vet inte. Syntesen går ner efter ngn timme trots förhöjda koncentrationer i både blod och muskel. Det som huvudsakligen saknas i dagens kunskapsläge är exakt hur aminosyror kan kicka igång hela maskineriet. När det är utrett kanske man kan svara på varför syntesen sjunker efter några timmar.
Gammal 2010-11-22, 09:06   #2712
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Man kanske vill stimulera proteinsyntesen upprepade gånger inom en kort tidsperiod. Det kan man efter träning. Ett konstant tillflöde tar bort den möjligheten.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 10:22   #2713
JimmyFlessa
Banned User

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Man kanske vill stimulera proteinsyntesen upprepade gånger inom en kort tidsperiod. Det kan man efter träning. Ett konstant tillflöde tar bort den möjligheten.
Låt säga att man tar 10 gram före, samt 10 gram efter. Om man har tillgång till färdiglagad mat en timme efter så äter man, naturligtvis. Om du istället då har 2 timmar till närmsta måtlid, är ytterligare ett intag utav ~ 10 gram ca en timme efter det andra intaget (det som sker direkt efter träningen) det mest "optimala" då, för att timmen efter det äta? Det är ju upfattningen jag fått rent generellt.

Samtidigt så har jag uppfattat det så (rätta mig om jag har fel) att proteinsyntesen är som mest förhåjd ca en timme efter ett avslutat styrketräningspass.

Om du då tar en dos innan och en dos en timme efter avslutat pass, är inte dosen som du tar direkt efter passet lite som att "lasta pengarna i sjön" då?
JimmyFlessa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 10:34   #2714
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Ett sådant supplementeringsprotokoll har inte använts i någon mätning.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 11:52   #2715
William
The Fat-Master

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det resonemanget håller jag med om men under trådens gång tycker jag att budskapet har förvrängts en aning.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:39.