2010-11-08, 19:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
10 gram efter ett styrketräningspass. Aldrig annars.
|
Varför tar du portionen efter passet och inte före? Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att de studier jag har sett endast har studerat effekten av EAA/BCAA intag före träning.
|
|
|
2010-11-08, 19:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rumsren
Rätta mig om jag har fel
|
Du har fel. Finns massor av studier postade om och om igen genom hela tråden.
|
|
|
2010-11-08, 20:13
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tiga
Hur länge ska man ta EEA? Är det som kreatin så att man bara tar det i perioder eller kan/ska man ta det hela tiden.
Jag antar att denna fråga redan besvarats någonstans i denna långa tråden men orkar inte gå igenom 170 sidor.
|
Du kan ta eaa varje dag, finns inga studier som menar på att man ska ta det i perioder. Det är ju aminosyror.
|
|
|
2010-11-08, 20:14
|
|
Banned User
|
Enligt Joachim Bartoll är EAA helt onödigt och dyrt i förhållande till rent lecuine som är både effektivare och mkt billigare.
5g lecuine följt av ett rent protein ger mkt bättre effekt både innan träning och som proteinpuls enligt honom.
Om det är billigare så varför inte.
|
|
|
2010-11-08, 20:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP
Du kan ta eaa varje dag, finns inga studier som menar på att man ska ta det i perioder. Det är ju aminosyror.
|
Läs svaren, hur kan du säga sådär rakt av? Du menar att fria EAA är jämförbart med kött?
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP
Enligt Joachim Bartoll är EAA helt onödigt och dyrt i förhållande till rent lecuine som är både effektivare och mkt billigare.
5g lecuine följt av ett rent protein ger mkt bättre effekt både innan träning och som proteinpuls enligt honom.
Om det är billigare så varför inte.
|
Och som du vet påstår Bartoll mycket. Hur kommer det sig att du bytt husgud?
|
|
|
2010-11-08, 20:24
|
|
Banned User
|
[QUOTE=Eddie Vedder;4685615]Läs svaren, hur kan du säga sådär rakt av? Du menar att fria EAA är jämförbart med kött?
Nej det menar jag inte. Men han frågade om EAA är jämförbart med kreatin och det är det inte. Dvs att man ska dosera EAA som man gör med kreatin och det finns det ingen som påstår av vad jag läst. Det var det jag ville förmedla.
[QUOTE]Och som du vet påstår Bartoll mycket. Hur kommer det sig att du bytt husgud?[/QUOTE
Vadå bytt hus gud?
Att han påstår mkt har jag nog börjat förstå. Eller vad man ska säga. Hans svar om rek kostillskott hela (jävla tiden) är skrämmande. Samt hur han drar slutsatser om direkt problem med hormoner så fort nån undrar varför han har svårt för att få bort det sista fettet på magen tex.
Dock tyckte jag det här lät intressant.
Leucin:
Leucin är den aminosyra som har störst påverkan på proteinsyntesen (vilket man vetat i över 20 år). Senare forskning har visat att även mindre doser rent leucin förhöjer proteinsyntesen avsevärt. Men för att detta ska vara till någon nytta behövs även byggstenar för musklerna i form av andra aminosyror (främst de övriga grenade aminosyrorna). Samtidigt tävlar de övriga grenade aminosyrorna om samma receptorer, så effekten på proteinsyntesen blir inte lika markant om man tar BCAA, rent protein eller en annan blandning av aminosyror än om man tar rent leucin. Därmed att jag rekommenderar rent leucin som sedan följs upp inom 10-15 minuter med ett snabbt protein.
På en strikt diet kan ett annat alternativ vara leucin följt av lite BCAA (eller ensamma något större doser av BCAA) som mellanmål mellan ordinarie måltider (vid låg måltidsfrekvens), framförallt om man är känslig mot mjölkbaserade proteinpulver.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-11-08 klockan 20:27.
|
|
|
2010-11-08, 20:26
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Enbart leucin i samband med styrketräning är inte undersökt.
|
|
|
2010-11-08, 20:27
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rumsren
Varför tar du portionen efter passet och inte före? Rätta mig om jag har fel, men jag vill minnas att de studier jag har sett endast har studerat effekten av EAA/BCAA intag före träning.
|
Tvärtom. Det finns en eller två studier med intag före, men en (i sammanhanget) enorm mängd som entydigt bekräftar effekten av intag efter.
|
|
|
2010-11-08, 20:43
|
|
EXPERT USER
Reg.datum: May 2010
|
Måste hålla mig mer uppdaterad. Senast jag läste var det EAA före som hade störst effekt, och så har jag kört under ett par månaders tid. Inte undra på att jag inte är muskulärt utvecklad ännu. Nu lägger jag om och kör Vassle före och EAA efter. Nu ska jag bli grov. Thanks a bunch!
|
|
|
2010-11-08, 21:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Okej, miss av mig där. Hade fått det om bakfoten.
|
|
|
2010-11-08, 21:12
|
|
Banned User
|
Borde man inte ändra det här som står i första posten?
(Hur rekommenderas det att man doserar och intar EAA?
- Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.
|
|
|
2010-11-08, 21:21
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Man har sett den största effekten vid intag före, i en av dom få studier som gjorts med intag före styrketräning, men det kan bero på att mätmetoderna har varit tveksamma och att det egentligen är intag efter som har störst effekt. Det har tagits upp flera gånger i tråden. Det gäller i så fall säkert vassleprotein också.
|
|
|
2010-11-08, 21:21
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel
Måste hålla mig mer uppdaterad. Senast jag läste var det EAA före som hade störst effekt, och så har jag kört under ett par månaders tid. Inte undra på att jag inte är muskulärt utvecklad ännu. Nu lägger jag om och kör Vassle före och EAA efter. Nu ska jag bli grov. Thanks a bunch!
|
Jag vet inte om du var seriös nu, men jag tror inte det där är lösningen eller anledningen till att du inte har fått resultaten du vill ha.
Jag tror att det som spelar störst roll för ens resultat är träningsupplägget, dvs träningsprogrammet. Så länge man bara ha tillgång till ordentligt med mat över dygnet och sover tillräckligt.
Sen hur pass mkt näringstajming gör för ens resultat vet jag inte, då jag heller inte vet vad som är det "optimala" näringsupplägget.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-11-08 klockan 21:24.
|
|
|
2010-11-08, 21:30
|
|
Banned User
|
Angående protein intag efter träning
Taget från JBC forum av Joachim Bartoll
Tiden under ett träningspass är det enda tillfället då du verkligen kan välja var du vill sända de näringsämnen du nyligen stoppat i dig. Detta sker via en effekt vi kallar för muskelkontraktions-inducerat näringsupptag; enkelt sagt drar en arbetande muskel till sig näring.
För att utnyttja detta maximalt vill vi först öppna upp dörren till muskelcellerna så att näringsämnena kan komma in med maximal effektivitet, vilket vi enbart kan göra genom att spika insulinnivåerna. Därmed tar vi snabba kolhydrater (maltodextrin/vitargo/carbosyn) precis innan passet. Samtidigt vill vi slå på proteinsyntesen, vilket vi gör med ett snabbt proteinpulver eller aminosyror. När vi börjar träna bromsas insulinets effekt genom frisättningen av katekolaminer, men musklerna fortsätter ändå att suga upp näring via sitt muskelkontraktions-inducerade näringsupptag. Därför vill vi fortsätta att tillföra snabba och lättupptagliga proteiner eller aminosyror under första halvan av träningspasset. En välfylld muskel är mycket mer anabol än en tömd. Under andra halvan av passet, eller åtminstone slutet av passet, dricker vi enbart vatten. Efter passet tar vi ingenting, utan vi låter musklerna fortsätta med att suga upp den näring vi tillfört innan och under passet.
Omkring 1-1,5h senare bör aminosyrenivåerna i blodet sjunkit så lågt att vi lätta kan stimulera proteinsyntesen igen genom att skapa hyperaminoacidemia från ett snabbt proteinpulver eller leucin och ett proteinpulver. Därefter äter vi en vanlig måltid.
Skulle du ta något direkt efter träningen förstör du denna möjlighet. Dessutom producerar kroppen fortfarande katekolaminer efter träningspasset, så effekten av eventuell näring du intar direkt efter ett träningspass blir inte så kraftfull som man en gång trodde (framförallt om du tar kolhydrater i tron om att trigga insulinet, då katekolaminer bromsar insulinets effekt).
Åsikter?
Tycker Joachim skriver väldigt skrämmande inlägg på sitt forum angående vissa frågor.
Sen verkar han dissa vanligt vassle ordentligt.
Vanligt vassleprotein är väl ett utmärkt protein för att bygga muskler och förbättra återhämtningen efter träning.
Senast redigerad av JoeyP den 2010-11-08 klockan 21:38.
|
|
|
2010-11-08, 21:36
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Jo, ju snabbare intag, desto bättre.
Citat:
Our results imply that protein intake immediately after exercise may be more anabolic than when ingested at some later time.
|
Am J Physiol. 1997 Jul;273(1 Pt 1):E122-9. An abundant supply of amino acids enhances the metabolic effect of exercise on muscle protein.
Kolhydrat eller insulin behövs inte för att aminosyrorna skall stimulera proteinsyntesen maximalt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...81&postcount=7
Ett intag efter träning minskar inte gensvaret på motsvarande dos en timme senare.
Citat:
prior intake of amino acids and carbohydrate does not diminish the metabolic response to a second comparable dose ingested 1h later.
|
Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55.
Allt det här är redan skrivet i tråden mängder av gånger.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.
|

|