Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-08, 13:33   #1
bräcke
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
ska man efter eller före ?

hej jag har nyss börjat gymma har bara gymmat i drygt 2 veckor och har undran om jag ska ta protein pulvret för träning eller efter. eller ska man ta både före och efter ?

Senast redigerad av bräcke den 2010-10-08 klockan 13:34. Anledning: skrev (eller) när jag skulle skriva (och)
bräcke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 13:34   #2
hidden
Gömd

Reg.datum: Oct 2009
Jag brukar köra att jag tar innan passet. Men då är det EAA.

När jag körde med vassle körde jag både före och efter. Antar att man ska köra efter hur mycket pulver man har råd med och vad man trivs med.
Gammal 2010-10-08, 13:37   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Har du inga ekonomiska problem med saken kan du ta både före och efter.

Måste du begränsa dig till en, och har ätit rimlig tid före passet (ett par timmar), så ta efter.

Är det träning före frukost och du inte har ätit något alls, och du måste begränsa dig till en, ta före.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 13:39   #4
Zorban
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Lånar tråden lite. Eftersom snabbt protein / eaa stimulerar proteinsyntesen under en relativt kort period, borde jag inte tjäna jättemkt på att antingen ta en vassledrink varannan timme eller EAA? Om vi bortser från kostnanden, samt kalorimängden, vad skulle detta innebär för muskeluppbyggnaden? Antar såklart att man också får i sig långsamt protein. Varför är det så bra att få i sig detta i samband med träning? Visst att nedbrytningen är stor och man vill öka proteinsyntesen, men nedbrytningen finns alltid där så varför inte ta proteinet senare och boosta proteinsyntesen då istället? Förstärker träning och vassle/eaa varandra, mer än summan av deras bidrag till proteinsyntesen?

Senast redigerad av Zorban den 2010-10-08 klockan 13:41.
Zorban är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 13:49   #5
bräcke
Registered User

-Hidden= okej körde med ett annat pulver förut som inte var god alls och jag fick tvinga i mig drinken ucha så jag kasta skiten och kör med Whey complete nu och ska se hur det funkar )
'-King Grub= jag går i skolan oftast till 14:45 och brukar äta runt mellan 3-4 och drar upp på gymmet vid 5 tiden. och brukar ta drinken på hem vägen från gymmet .. och en sak till är det någon som använder HMB eller har gjort ? om det funkar bra ?
Gammal 2010-10-08, 13:52   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Zorban Visa inlägg
Förstärker träning och vassle/eaa varandra, mer än summan av deras bidrag till proteinsyntesen?
Ja.

Och utan tillgång till aminosyror stimuleras förvisso proteinsyntesen av träning, men inte så mycket att proteinbalansen blir positiv.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-10-08, 13:54   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bräcke Visa inlägg
'-King Grub= jag går i skolan oftast till 14:45 och brukar äta runt mellan 3-4 och drar upp på gymmet vid 5 tiden. och brukar ta drinken på hem vägen från gymmet
Låter bra.

HMB har en viss dokumenterad effekt, men det är inget som på något sätt kommer att vara avgörande eller något som hör till "måste-tillskotten" vad det nu är.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-10-08, 13:56   #8
bräcke
Registered User

Tack för alla svar
Gammal 2010-10-08, 14:05   #9
bräcke
Registered User

jo ursäkta mig jag har en fråga till bara är det bättre om man överdosserar proteindrink alltså det står att jag ska ta 0,75 dl pulver och 3dl vatten är det bättre att ta dubbla mängden eller blir man fet eller gör det ingen påverkan ?
Gammal 2010-10-08, 14:08   #10
p-runesson
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Drinken blir bara lite tjockare och du får i dig mer protein per drink, ingen annan påverkan har det.
p-runesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 14:09   #11
bräcke
Registered User

okej
Gammal 2010-10-08, 14:10   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bräcke Visa inlägg
jo ursäkta mig jag har en fråga till bara är det bättre om man överdosserar proteindrink alltså det står att jag ska ta 0,75 dl pulver och 3dl vatten är det bättre att ta dubbla mängden eller blir man fet eller gör det ingen påverkan ?
Mer än runt 20 gram protein efter träning ökar inte muskeluppbyggnaden mer. Ta då hellre en före och en efter, eller en direkt efter och en en timme senare, strax före mat.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-10-08, 14:17   #13
Zorban
Registered User

Men om vi då tar en person som inte får i sig några aminosyror efter träningen, låt oss anta att han går och lägger sej och sover direkt och inte tar eaa/proteindrinkar. Han äter dock bra i övrigt och får i sig minst 2g protein/kroppskilo. Kommer han inte bygga några muskler alls, enbart pga att han inte får i sig snabbt protein vid rätt tillfälle?
Gammal 2010-10-08, 14:22   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Han kommer i alla fall att sabotera sin chanser att öka i muskelmassa dramatiskt. Efter styrketräning är proteinbalansen negativ - dvs man förlorar muskelmassa - till dess att aminosyror finns tillgängliga. Särskilt om man inte tillfört några före heller.

Det behöver dock inte vara snabbt protein, utan det räcker med vilken proteinkälla som helst för att proteinsyntesen skall uppregleras kraftigt efter träning och bli mycket större än nedbrytningen. Att äta ett vanligt mål mat efter träning går bra. Eller dricka mjölk; mjölk innehåller allt som behövs för maximal muskeluppbyggnad efter styrketräning.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2010-10-08, 14:36   #15
Zorban
Registered User

Tack!

Men det är väl som så att snabbt protein stimulerar proteinsyntesen på ett helt annat sätt än långsamt (som främst hindrar muskelnedbrytningen)? Kan man då, som ovan skrevs, få positiva effekter av att trycka i sig vassle/eaa varannan timme hela dagarna? Rent teoretisk, är ingenting som varken jag eller min plånbok vill prova på

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:09.