Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-13, 18:36   #31
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Känner du verkligen inte att du måste jobba med bål/mage i en tung knäböj (eller marklyft för den delen) ? I knäböj tappar man ju ryggen direkt om man inte spänner emot rejält.
Många kör med bälte på för låga vikter. Då missar man mycket riktigt en del av magen och får köra den separat.

Citat:
Ursprungligen postat av Morrris Visa inlägg
Ni borde läsa lite mer i Best of sektionen: Jamen magträning då - Allan
Mm. Fint.

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Många av oss som tränar knäböj och mark får liksom den här träningen gratis - äntligen en bonus - så problemet kommer när överkropps-, biceps- och axelbreddsligan äntligen bestämmer sig för att träna basövningar. De orkar inte. Och får ont.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-09-13 klockan 18:38.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 18:48   #32
Twitcher
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
Jag gillar cable crunch därför att jag har lätt att tillämpa bra teknik (för isolering) och för att det är lätt att belasta.

Men jag håller på att öva in tekniken i basövningar och göra dem till grunden i min träning, något som jag försummat tidigare, och hoppas att det kommer att hjälpa också. Jag skulle inte kunna tänka mig att INTE ha en tung isolerad magövning i mitt underkroppspass. Cable crunch känns verkligen i mina magmuskler och ger tydliga resultat.

Jag har börjat försöka mig på situps från fullt utsträckt läge, typ så här: http://movies.styrkeprogrammet.se/ex...ercise_130.jpg Det borde komma åt delar av min mage som har latat sig hela livet...
Twitcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 18:55   #33
TimOlsson
Registered User

TimOlssons avatar

Reg.datum: Jun 2010
Tycker det känns ganska bra i magen om man kör 10+ reps i knäböj.
Gammal 2010-09-13, 18:58   #34
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Ni som skriver knäböj och marklyft. Kan ni själva verifiera att det bygger magmuskler? Dvs, har ni fått väl utvecklade magmuskler av enbart dessa övningar? Är ni för feta och inte vet så behöver ni inte yttra er. Jag har tidigare skippat vanlig magträning men däremot kört knäböj och marklyft, även varit förhållandevis stark i dessa övningar också, men mina magmuskler har knappast blivit välutvecklade av det. Tycker dessutom det är svinjobbigt att köra vanliga situps också nu när jag väl börjat träna magen separat.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 19:07   #35
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Mm. Fint.

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Många av oss som tränar knäböj och mark får liksom den här träningen gratis - äntligen en bonus - så problemet kommer när överkropps-, biceps- och axelbreddsligan äntligen bestämmer sig för att träna basövningar. De orkar inte. Och får ont.
Jo men än en gång, det där stämmer för somliga men inte för alla. Jag läste t.ex nyligen om Virtanens träning, det stod att han tränade mycket mage. Jag är ganska säker på att Virtanen tränade rätt mycket böj och mark men han verkar ändå ha ansett sig behöva extra magträning.

(Egentligen handlade artikeln om duktiga finska marklyftare rent allmänt, var faktiskt ganska bra. Här: http://www.elitefts.com/documents/fi...ft-secrets.htm )
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 19:15   #36
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ni som skriver knäböj och marklyft. Kan ni själva verifiera att det bygger magmuskler? Dvs, har ni fått väl utvecklade magmuskler av enbart dessa övningar? Är ni för feta och inte vet så behöver ni inte yttra er. Jag har tidigare skippat vanlig magträning men däremot kört knäböj och marklyft, även varit förhållandevis stark i dessa övningar också, men mina magmuskler har knappast blivit välutvecklade av det. Tycker dessutom det är svinjobbigt att köra vanliga situps också nu när jag väl börjat träna magen separat.
Om man märker ett behov så är det väl bara att träna efter det? Alltså, märker du att du är svagare än du skulle vilja vara i magen så tränar du den. Märker man inget sådant behov så får man väl anta att den övriga träningen har räckt till.

Jag kan varmt rekommendera utrullningar. Börja från knästående och försök jobba dig upp till stående. Det är ett väldigt stort steg från knästående till stående så några vettiga progressioner längs vägen kan vara på sin plats. Man kan göra det tyngre med viktskivor eller gummiband. Man kan köra stående mot ett stopp, allteftersom man blir starkare flyttar man fram stoppet. Man kan även vända på gummibanden för att få hjälp och på så vis göra det lättare (bra när man börjar försöka med stående).

Cable crunch är med bra, det är mest de två övningarna jag kör men ibland blir det benlyft eller varianter av sidebends eller plankan om jag blir uttråkad.
Citat:
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
Gammal 2010-09-13, 19:55   #37
Rusk
Banned User

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Erkserks Visa inlägg
+1

Viktiga är kroppsfetts%. Sen får man bra träning genom basövningar som redan sagts.

Enda jag personligen tränar/skulle träna är m. transversus abdominis.

Träning av m. rectus abdominis är överskattat och jag tycker man endast ska träna det om man nu tycker det är kul. Går att få snygga magrutor fast man totalt skiter i magträningen. Personligen tränar jag inte mage och tycker själv det är 100% bortkastad tid.

+1 om du menar Rusk

Att abdominals skulle nå samma hypertrofi via basövningar som ren magträning tror jag är skitsnack. Visst är det BF som avgör om man ser abs eller inte men sen står man där med stora pecs och små abs. Och vi får inte glömma obliques som enligt mig utgör en stor del av en snygg mage, dessa kan du glömma om du inte tränar dom specifikt (för mig iaf).
Sedan misstänker jag att dom som säger emot detta är just SL inriktade och då är det ju en annan sak, erat största mål är ju inte hypertrofi utan styrka.
Rusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 20:10   #38
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rusk Visa inlägg
Att abdominals skulle nå samma hypertrofi via basövningar som ren magträning tror jag är skitsnack. Visst är det BF som avgör om man ser abs eller inte men sen står man där med stora pecs och små abs. Och vi får inte glömma obliques som enligt mig utgör en stor del av en snygg mage, dessa kan du glömma om du inte tränar dom specifikt (för mig iaf).
Sedan misstänker jag att dom som säger emot detta är just SL inriktade och då är det ju en annan sak, erat största mål är ju inte hypertrofi utan styrka.
Ännu en gång alltså: sysslar man med SL har man en oftast en större anledning att träna magen än om man sysslar med byggning. Inom SL är en stark mage ett måste, dels på grund av att det är en viktig muskel i själva lyften och dels för att det krävs en sjuhelvetes bålstyrka för att gå ut med 50-100kg (eller vad folk nu får ut av sina dräkter) över sitt raw 1RM.

Om målet är en estetisk mage tror jag att chansen är större att basövningarna räcker. Har man muskelfästena på rätt ställen, naturligt fylliga muskelbukar och lågt kroppsfett behövs inte så mycket för att få en imponerande mage. Visserligen finns det de som fått jackpott och inte behöver specialträna magen för SL heller, men jag tror (notera tror) de är färre än inom byggning.

Edit:

Citat:
Träning av m. rectus abdominis är överskattat och jag tycker man endast ska träna det om man nu tycker det är kul. Går att få snygga magrutor fast man totalt skiter i magträningen. Personligen tränar jag inte mage och tycker själv det är 100% bortkastad tid.
Kan du motivera varför det är överskattat? Snackar vi estetisk mage eller styrka nu?
Citat:

Senast redigerad av Matsa den 2010-09-13 klockan 20:12.
Gammal 2010-09-13, 20:32   #39
Rusk
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Ännu en gång alltså: sysslar man med SL har man en oftast en större anledning att träna magen än om man sysslar med byggning. Inom SL är en stark mage ett måste, dels på grund av att det är en viktig muskel i själva lyften och dels för att det krävs en sjuhelvetes bålstyrka för att gå ut med 50-100kg (eller vad folk nu får ut av sina dräkter) över sitt raw 1RM.

Om målet är en estetisk mage tror jag att chansen är större att basövningarna räcker. Har man muskelfästena på rätt ställen, naturligt fylliga muskelbukar och lågt kroppsfett behövs inte så mycket för att få en imponerande mage. Visserligen finns det de som fått jackpott och inte behöver specialträna magen för SL heller, men jag tror (notera tror) de är färre än inom byggning.

Edit:

Kan du motivera varför det är överskattat? Snackar vi estetisk mage eller styrka nu?
Men vill man ha större magmuskler så måste dom ju tränas som alla andra muskler, det är ju logiskt. Jag själv hade väldigt små abdominals när jag började träna och även jag trodde att det skulle räcka med vanliga basövningar, men efter 8 månader utan någon som helst skillnad på absen så började jag träna magen separat och nu tycker jag allt att dom har ökat skapligt i storlek på 14 månader.
Gammal 2010-09-13, 20:49   #40
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Ni som tycker att det räcker med basövningar - tänker ni att det blir kaka på kaka om man tränar magen separat också? Kan ju bara vara till fördel, förstår inte hur man kan tycka att den är "tillräckligt" stark. Ju starkare desto bättre. Stabiliare lyft, mer vikt, mindre skaderisk, osv.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 21:04   #41
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Ni som tycker att det räcker med basövningar - tänker ni att det blir kaka på kaka om man tränar magen separat också? Kan ju bara vara till fördel, förstår inte hur man kan tycka att den är "tillräckligt" stark. Ju starkare desto bättre. Stabiliare lyft, mer vikt, mindre skaderisk, osv.
Bara fördel är väl att överdriva.. Skulle du träna 50set biceps istället för 20 och fortfarande tänka det "Kan ju bara vara till fördel" ..? Magmusklerna kanske tar tillräckligt med stryk, även om man inte får jordens träningsvärk i dem..
Självklart beror det på målen med träningen, men om man prioriterar styrka så tror jag det blir överflödigt med t ex tre magövningar efter ett pass där du kört mark eller böj. I SL så är det ju stabiliteten man är ute efter, inte det estetiska.. Både böj och mark använder ju både Rectus Abdominis och Obliques som antagonister, det räcker rätt bra för att utveckla bålstyrkan..
Jag har kört SL inspirerat ett tag nu, o bara kört reverse crunches samt plankan som separat magträning, då bara en övning per pass också, inte särskilt mycket, men tycker jag har bra magrutor när jag spänner även fast jag tror jag har en BF% på 12-15%

Jag vill inte dementera magövningar, men on topic, den optimala magmuskelträningen skiljer sig beroende på vad man har för mål.. TS säger sig vilja ha magmuskeltillväxt, men framförallt starka magmuskler... För mig är det två skilda saker..
Gammal 2010-09-13, 21:16   #42
Matsa
Corporis Majestatis

Matsas avatar

Citat:
Men vill man ha större magmuskler så måste dom ju tränas som alla andra muskler, det är ju logiskt. Jag själv hade väldigt små abdominals när jag började träna och även jag trodde att det skulle räcka med vanliga basövningar, men efter 8 månader utan någon som helst skillnad på absen så började jag träna magen separat och nu tycker jag allt att dom har ökat skapligt i storlek på 14 månader.
Ja det är klart att de växer om man tränar dem, jag har aldrig sagt emot det och jag har heller aldrig sagt att byggare inte behöver träna magen. Du skrev att det är en annan sak om man tränar SL och då passade jag på att påpeka (för andra gången i tråden) att om det är någon väsentlig skillnad så är det förmodligen att styrkelyftare har ett större behov av magträning. Bara för säkerhets skull, för att undvika eventuella missförstånd.

Självklart vill man inte att magen ska släpa om man sysslar med byggning, men så länge man har väldefinierade magmuskler, resten av kroppen är bra och man är i stenhård och snustorr form, hur mycket avdrag får man egentligen för att magmusklerna kunde ha varit lite större? Jag gissar på inte speciellt mycket men det kanske Arne eller Jörgen kan svara bättre på.

Jag tror helt enkelt att magen spelar en viktigare roll inom SL än BB, jag kan ju faktiskt ha fel men jag tror att det är så. Dessutom så är det mest SL folk jag brukar se träna magen riktigt hårt. Flisberg på gymmet t.ex kör viktade situps med sådär 50kg bakom huvudet.

Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Det är ungefär så jag tänker med, ja. Finns det två muskelgrupper jag absolut inte vill vara för svag i så är det magen och ländryggen, de ska fan vara skottsäkra.

Nu är det ju även så att jag faktiskt märker en positiv effekt av att träna magen. Om man inte gör det förstår jag att man kanske struntar i det. Man får väl trots allt utgå ifrån att folk tränar för att få någon sorts resultat, en övning som inte ger något känns ju meningslöst.

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Bara fördel är väl att överdriva.. Skulle du träna 50set biceps istället för 20 och fortfarande tänka det "Kan ju bara vara till fördel" ..? Magmusklerna kanske tar tillräckligt med stryk, även om man inte får jordens träningsvärk i dem..
Man kan nog anta att han menade under förutsättning att träningsupplägget är någorlunda vettigt och ger adekvat återhämtning.

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Självklart beror det på målen med träningen, men om man prioriterar styrka så tror jag det blir överflödigt med t ex tre magövningar efter ett pass där du kört mark eller böj. I SL så är det ju stabiliteten man är ute efter, inte det estetiska.. Både böj och mark använder ju både Rectus Abdominis och Obliques som antagonister, det räcker rätt bra för att utveckla bålstyrkan..
Jag har kört SL inspirerat ett tag nu, o bara kört reverse crunches samt plankan som separat magträning, då bara en övning per pass också, inte särskilt mycket, men tycker jag har bra magrutor när jag spänner även fast jag tror jag har en BF% på 12-15%
Ett par tre magövningar efter mark går utmärkt, Ano får demonstrera:

Visserligen är detta efter explosiv markträning, men han kör säkert tung mark och böj senare i veckan.

Håller dock med dig om att den optimala magträningen skiljer sig beroende på mål.
Citat:
Gammal 2010-09-13, 22:40   #43
Evilkitty
Registered User

Evilkittys avatar

Reg.datum: Apr 2010
Det är, med tanke på trådstarten, i högsta grad hypertrofi i abs som bör diskuteras. Således spelar det ingen roll om man har så pass högt BF att absen inte syns, då det inte är relevant till diskussionen.

Det lär inte finnas någon anledning att utesluta isolerande träning av abs (t.ex cablecrunches) då övningar som marklyft och knäböj knappast är tillräckliga för optimal hypertrofi.
Evilkitty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 22:47   #44
Erkserks
Registered User

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Estetisk mage. Att motivera blir att repetera allt som redan sagts i tråden. Orkar inte sammanfatta allt, bara att läsa tråden från början.

Citat:
Har jag sagt att de skulle nå "samma hypertrofi"? Nej det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att det är tillräckligt. Och att du tar upp obliques gör ju att ingen tar dig på allvar. Du verkar ju inte förstå att när du gör en vanlig crunch så aktiverar du båda obliquerna samtidigt. Om du nu vill träna dem (varför? det är fult, de flesta vill ha V-formen, inte en bredare mage) så kör "raka" magövningar då du faktiskt aktiverar båda sidors obliquer.
Jag säger emot dig och jag är ingen SL utan tränar uteslutande för det estetiska.

Sen tvivlar jag att man skulle se någon skillnad på absen hos två personer med samma längd+vikt+LBM där den ena tränar basövningar och den andra kör basövningar+ magträning.

Visst, det är en muskel som de flesta andra men p.g.a. hur den sitter och hur den är formad så blir det minimal skillnad estetiskt om man tränar den separat eller ej.

Det är bättre att lägga tiden på att återhämta sig eller köra någon övning för en annan muskelgrupp. Övningar för m. rectus abdominis är verkligen bortkastad tid i min mening.

Senast redigerad av Erkserks den 2010-09-13 klockan 22:49.
Erkserks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-09-13, 22:56   #45
Rusk
Banned User

Citat:
Estetisk mage. Att motivera blir att repetera allt som redan sagts i tråden. Orkar inte sammanfatta allt, bara att läsa tråden från början.

Har jag sagt att de skulle nå "samma hypertrofi"? Nej det har jag aldrig sagt. Jag har sagt att det är tillräckligt. Och att du tar upp obliques gör ju att ingen tar dig på allvar. Du verkar ju inte förstå att när du gör en vanlig crunch så aktiverar du båda obliquerna samtidigt. Om du nu vill träna dem (varför? det är fult, de flesta vill ha V-formen, inte en bredare mage) så kör "raka" magövningar då du faktiskt aktiverar båda sidors obliquer.
Jag säger emot dig och jag är ingen SL utan tränar uteslutande för det estetiska.

Sen tvivlar jag att man skulle se någon skillnad på absen hos två personer med samma längd+vikt+LBM där den ena tränar basövningar och den andra kör basövningar+ magträning.

Visst, det är en muskel som de flesta andra men p.g.a. hur den sitter och hur den är formad så blir det minimal skillnad estetiskt om man tränar den separat eller ej.

Det är bättre att lägga tiden på att återhämta sig eller köra någon övning för en annan muskelgrupp. Övningar för m. rectus abdominis är verkligen bortkastad tid i min mening.
Nej det är inte tillräckligt för att bygga magmuskler, den ena personen skulle förmodligen ha fått mer massa på magen. förstår du väll själv? Och visst duger crunches / Benlyft för obliques, men är det tillräckligt? Då är mitt svar nej, såvida du inte har något stabilt som motbevisar det.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:28.